Gå til innhold

Når er hunden ferdig med å hilse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål. Hva tror dere om dette... 

Når er en hund ferdig med å hilse når mennesket kommer hjem? 

Altså, jeg er ferdig med å hilse på min samboer når jeg har fått klem/kyss o.l. Da slutter liksom vi mennesker å «mase». Hva avgjør dette for hunden? 

Anonymkode: 76446...85c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er ferdig når jeg sier vi er det. Jeg hilser på hunden med et "hei" og navnet dens når jeg kommer inn døra, og kan av og til bøye meg ned og gi den et par klapp. Ikke noe mer enn det. Jeg har med hensikt gjort min hjemkomst til "no big deal" fra hun var valp, oppdratt henne sånn, og har aldri gjort noe stort nummer av det når jeg kommer hjem etter å ha vært ute. Jeg vil ikke at hunden skal tro det er så voldsomt mye om å gjøre at noen har vært ute, siden hun er født med separasjonsangst.

Så her er hilsen veldig fort unnagjort, et hei og navnet hennes og et blikk ned på henne er kanskje alt. Dette er hun vant til og hun krever heller ikke mer fra meg. Hun vet at det er sånn vi hilser. Hvis eks-mannen min kommer innom derimot, er det voldsomme greier. Hun sleiker han i fjeset, på ørene og på hendene og er helt tullerusk (hun har alltid fått lov til det av han, merkelig nok). Med meg så vet hun at det er strengt forbudt å prøve og sleike meg på hender og ansikt. Jeg kan ikke fordra det og synes det er uhygienisk.

Skrevet

Litt forventninger og eiers oppførsel. Hunden blir oftere raskere ferdig med å hilse hvis eier ikke drar det ut. Hvis eier er superglad og fyrer hunden opp når han/hun kommer hjem, så vil også hunden ta mer av og bli mer oppjaget i hilsingen.

Men generelt sett er det vel når hunden har fått noen form for kommunikasjon med eier, det er vel det som er formålet med hilsing sånn egentlig. Hunden signaliserer at han syntes det var kjekt at eier kom hjem, eier signaliserer at det var kjekt å se hunden. Da er den egentlige formålet med hilsingen avsluttet, tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...