AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #1 Del Skrevet 11. januar 2018 Hvordan gjør dere det med sikring av barn i bil og buss på ferie? Skal på cruise i sommer med en på nesten 2 og en på 4. I bil hjemme sitter jo begge i bilstol. Når vi tar buss hjemme er det ingen sikring. Minsten sitter da i vognen, og eldstemann sitter i vanlig bussete (med sele hvis det er tilgjengelig, men det er det sjelden på bybussene vi tar) på ferie må jeg anta at dette ikke vil være tilgjengelig, og å ta med seg to barneseter kan jeg ikke helt se at er et alternativ heller. Så hva gjør man da? Unngår dere bil og buss hvis det ikke er barneseter? Typiske sightseeing busser har jo ikke plass til vogn slik at minsten kunne sittet der heller. Anonymkode: b9ecc...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 11. januar 2018 #2 Del Skrevet 11. januar 2018 Vi har alltid med oss bilstol. Til eldste tok vi med besafe izi plus da vi reiste til usa. Har også hatt det med til spania 4 ganger. Vi tar ikke kollektivt hjemme eller kjører buss i utlandet, nettopp pga sikkerhet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #3 Del Skrevet 11. januar 2018 Britax two way er en lett stol å ta med på reise. Yngste kan muligens bruke babystol om under 13 kg. Akta Graco Logico kan ofte brukes lenge pga lang rygg, disse er ofte lett å finne billg på bruktmarkedet(ja hadde tatt sjansen på brukt for ferietur) Anonymkode: 975a8...6e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #4 Del Skrevet 11. januar 2018 6 timer siden, Minlillelykke skrev: Vi har alltid med oss bilstol. Til eldste tok vi med besafe izi plus da vi reiste til usa. Har også hatt det med til spania 4 ganger. Vi tar ikke kollektivt hjemme eller kjører buss i utlandet, nettopp pga sikkerhet Det er jo et veldig tungt sete. Hvordan reiste dere med dette? Anonymkode: bc541...5b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #5 Del Skrevet 11. januar 2018 TS Men, har dere leiebil da eller? Evt kun forflytter dere fra flyplass til hotell? Hva om man skal forflytte seg rundt på feriedestinasjonen. Feks fra cruiseskip/hotell til stranden, byen el. Og tilbake igjen noen timer senere. Jeg kan jo ikke ha med meg bilstoler på stranden eller på sightseeing? Babysete utgår forresten, det har han vokst ut av for lengst. Anonymkode: b9ecc...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 12. januar 2018 #6 Del Skrevet 12. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo et veldig tungt sete. Hvordan reiste dere med dette? Anonymkode: bc541...5b5 Vi har det i sikkertehtsbag som kan has på ryggen. Det blir sendt som spesialbaggasje. Også har vi det på baggasje tralle omtrendt hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 12. januar 2018 #7 Del Skrevet 12. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: TS Men, har dere leiebil da eller? Evt kun forflytter dere fra flyplass til hotell? Hva om man skal forflytte seg rundt på feriedestinasjonen. Feks fra cruiseskip/hotell til stranden, byen el. Og tilbake igjen noen timer senere. Jeg kan jo ikke ha med meg bilstoler på stranden eller på sightseeing? Babysete utgår forresten, det har han vokst ut av for lengst. Anonymkode: b9ecc...98a Vi har alltid leiebil ja. Sightsing busser hadde jeg ikke tatt barb med på om ikke de kan sikres. Mine barn skal sikres forsvarlig i kjøretøy. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Del Skrevet 12. januar 2018 Dro på sydentur med barnet i alder 4-6. Hadde med sammenleggbar trille, som vi brukte fordi vi gikk mye. Vi tok rutebuss uten sikring, og taxi en gang. Men jeg var ganske stresset i den taxien og holdt godt på barnet, som om det egentlig hjalp... Buss tenker jeg er greit. Det er ikke sånn at det er daglige dødsulykker med spanske busser... Men kan hende jeg er roligere fordi jeg ikke har bil, tar mye kollektivt og bor i en by der det ikke er belter på lokalbussene. Barn reiser jo med buss i utlandet og i Norge uten belter, og det går for det meste bra. Den sjansen tar jeg. Siden jeg sjelden er i bil, reduserer jeg uansett den totale ulykkesrisikoen mye der. Men her må jo hver enkelt se an hva som er praktisk. Leier man bil og kjører rundt er det jo greit å ta med bilsete, eller leie der man skal. Hvis man ikke leier bil, ser jeg ikke helt for meg at det fungerer å ta med bilsete. Som hun over sier, hva gjør man med bilsetet på stranda? Eller når man skal gå rundt i byen? Anonymkode: 39ae7...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 12. januar 2018 #9 Del Skrevet 12. januar 2018 Eldste kan kanskje bruke boostapak? Det er bilsete(pute) som kan brukes som ryggsekk. Vi har ikke vært på ferie uten bil ennå, men når vi skal blir vi mest sannsynlig å ta med bilstol. Kommer jo veldig an på hvor man reiser, men vi planlegger ikke reiser hvor vi må ta mye buss eller taxi. Da vi var på cruise (uten barn) tok vi aldri taxi, og kun buss en gang. Ellers var det tog (inn til Roma og eventuelle strender) og båt (til Capri) de gangene det ikke var gåavstand til byen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 12. januar 2018 #10 Del Skrevet 12. januar 2018 På cruise vet jeg ikke, men dette kan du høre med selskapet om de kan tilby. Sikkert ikke bare dere som lurer på dette. På hotellene vi bor har alltid leiebilene bilstoler. Var sist i julen på Grand Canaria å leide bil fra hotellet. Betalte 250 kr for stolen til 1,5 åringen, og 50 kr for stolen til 3,5 åringen. Ganske like de vi har hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #11 Del Skrevet 12. januar 2018 Vi tar ikke med, med mindre vi har tenkt å leie bil. Det er jo som du sier sjeldent belter i bussene hjemme, og enda sjeldnere i busser i utlandet ( er min erfaring). Det hjelper lite med et barnesete når du ikke får festet det. Vi pleier å bestrebe oss på et sentralt hotell, slik st vi ikke er avhengig av lokal taxi. Så lar vi det bare stå til på veien til og fra flyplassen. Anonymkode: a8f44...e08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 12. januar 2018 #12 Del Skrevet 12. januar 2018 12 minutter siden, Wonders said: På cruise vet jeg ikke, men dette kan du høre med selskapet om de kan tilby. Sikkert ikke bare dere som lurer på dette. På hotellene vi bor har alltid leiebilene bilstoler. Var sist i julen på Grand Canaria å leide bil fra hotellet. Betalte 250 kr for stolen til 1,5 åringen, og 50 kr for stolen til 3,5 åringen. Ganske like de vi har hjemme. Bakovervendte bilstoler...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #13 Del Skrevet 12. januar 2018 Jeg var på Cruise med eldste når hun var 18 måneder, og nei man tar ikke med bilsete på en sånn tur! Vi tok taxi ett par ganger, og da satt hun i vanlig sete, og jeg hadde hjertet i halsen, men det gikk jo helt fint:) Spurte selvsagt etter taxi med sete, men det hadde de vel ikke hørt om en gang. Stort sett tok vi buss, og hun satt på fanget, eller i eget sete ved siden av meg. Etter hvert fant vi ut at det gikk shuttelbusser til sentrum, i de byene vi ikke bestillte utflukter, så bruke disse. Føler buss er tryggere enn bil. Vi har ikke bil, og reiser MYE kollektivt her hjemme også, og har aldri drasset med meg bilseter. Folk er i overkant hysteriske her i norge! Anonymkode: eb206...29d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 12. januar 2018 #14 Del Skrevet 12. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Folk er i overkant hysteriske her i norge! Anonymkode: eb206...29d Syns du? Hysteriet vårt redder faktisk barneliv, så jeg vil heller påstå det motsatte - de fleste land er ikke hysteriske nok når det kommer til bilsikring. Det kunne reddet mange liv (både som i å hindre død og i å hindre invalidiserende skader). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 12. januar 2018 #15 Del Skrevet 12. januar 2018 25 minutter siden, Sisti skrev: Bakovervendte bilstoler...? Nei det hadde de ikke hørt om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #16 Del Skrevet 12. januar 2018 2 timer siden, Sisti skrev: Syns du? Hysteriet vårt redder faktisk barneliv, så jeg vil heller påstå det motsatte - de fleste land er ikke hysteriske nok når det kommer til bilsikring. Det kunne reddet mange liv (både som i å hindre død og i å hindre invalidiserende skader). Norge er verdens beste land. Nordmenn er best. Alt som alle andre land gjør er feil.... *finner ikke ironiflagget* Anonymkode: 1439d...4c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 12. januar 2018 #17 Del Skrevet 12. januar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge er verdens beste land. Nordmenn er best. Alt som alle andre land gjør er feil.... *finner ikke ironiflagget* Anonymkode: 1439d...4c7 Å sikre de mest sårbare på kjøretur, kan det bli så veldig feil? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #18 Del Skrevet 12. januar 2018 11 minutter siden, Biloba skrev: Å sikre de mest sårbare på kjøretur, kan det bli så veldig feil? Dersom man ikke klarer å akseptere at det er andre normer, vaner og skikker i et annet land så bør man heller bli hjemme i Norge hvor alt er "rett". Man kan selv velge å ikke reise med de mest sårbare til et sted hvor ting gjøres på "feil" måte. Anonymkode: 1439d...4c7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 12. januar 2018 #19 Del Skrevet 12. januar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom man ikke klarer å akseptere at det er andre normer, vaner og skikker i et annet land så bør man heller bli hjemme i Norge hvor alt er "rett". Man kan selv velge å ikke reise med de mest sårbare til et sted hvor ting gjøres på "feil" måte. Anonymkode: 1439d...4c7 Hvem er det som ikke greier å akseptere det? Men er det ikke en BRA ting at Norge er blant de beste i verden på å forhindre at barn dør eller skades veldig alvorlig ved bilulykker? Finnes det noe som helst negativt ved å for eksempel innføre bedre bilsikring i andre land? Eller i det minste ta med egen bilstol så man kan sikre sitt eget barn? Jeg skjønner ikke problemet og jeg skjønner hvertfall ikke hva du egentlig vil frem til? Jeg kan fint akseptere at spanjoler (for eksempel) ikke har for vane å sikre barna best mulig i bil. Men hvorfor skal ikke jeg sikre mitt barn optimalt hvis jeg er i Spania? Går det utover noen? I verste fall går det jo bare positivt utover noen, da et mindre skadet barn vil være en mindre belastning i Spania enn et alvorlig skadet barn. Og en gang i tiden har jo vi i Norge også vært like elendige på bilsikring. Jeg er veldig glad for at det den gang var noen som ikke aksepterte det, og heller bidro til at vi nordmenn i dag er bedre på bilsikring enn før. Det har reddet liv. Igjen - hvor er det negativt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 12. januar 2018 #20 Del Skrevet 12. januar 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom man ikke klarer å akseptere at det er andre normer, vaner og skikker i et annet land så bør man heller bli hjemme i Norge hvor alt er "rett". Man kan selv velge å ikke reise med de mest sårbare til et sted hvor ting gjøres på "feil" måte. Anonymkode: 1439d...4c7 Dette blir jo bare komisk. Jeg skadet ingen da jeg drasset med babysetet til nyfylt ettåring til syden i fjor. Taxisjåføren ble overrasket, men neppe traumatisert. Vi tok sjanser på barnets aller første utenlandstur, virkelig dårlig følelse. Vil mye heller ha litt plunder med baggasjen enn å risikere barnets liv/hjerne/nakke i et småuhell som kanskje bare ville gitt blåmerker og skrubbsår hvis barnet var sikret. Barnet får ikke velge selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå