Gå til innhold

Behøver eksperthjelp av virus-kjennere "About:blank&quo

Anbefalte innlegg

Gjest Ganske fortvilt
Skrevet

Hva gjør jeg nå?Jeg er ingen data-ekspert eller datafreak: jeg er ikke inne i sjargongen..

Jeg har Windows XP og Norton anti virus som stadig oppdaterer seg.

Plutselig ble jeg i går rammet av "About:blank"!!

Jeg bel helt fra meg og downloaded Spyware stormer på flekken (betalte på nett 19 dollar) ut fr a en norsk seriøs link i et internt "ekspertforum", så den saken var jo grei-man betalte via en sikker fil. (Jeg har sjekket konto flere ganger og alt er notert og i orden).

Så fort jeg fikk det lastet ned brukte jeg det til å scanne virus og den oppdaget følgende- som den ikke er i stand til å slette:

- Spyware, type Hijacker

- Content.IES C:Documents and settingsDef

- Adware.CDI, location: HKEY_classe....

Spyware stormer har fjernet 52 virus, men det gjenstår 2 stk. som verken Norton eller Spyware stormer klarer å slette.

Jeg søkte nettet og fant masse danske greier om hvordan man kan gå inn å slette selv, men den prosedyren ser alt for omfattende ut for meg!

- Hva gjør jeg?

- Er det farlig så lenge jeg svanner før jeg logger på og av hver dag nå?

- Er det farlig dette at jeg nå ikke får min vanlig startside, men bare "About:blank"?

Er jeg helt avhengig av å få noen hjem til meg som kan ordne dette, eller er det mulig å gjøre det enkelt selv?

Mange tusen takk for hjelpen, hvis noen virkelig kan dette!

:-(

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Meg igjen: jeg skrev bare "About:blank" i overskriften, men så står det plutselig føyd på "& Quo" der..?!

Ja, ja..

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Prøv ad-aware og spybot search & Destroy fra:

www.download.com

Disse programmene er gratis. Hvis ikke de hjelper, kan du prøve spy sweeper. Last ned prøveversjon herfra:

www.webroot.com

NB! Husk å oppdatere programmene før du kjører de.

Gjest Anonymous
Skrevet
Prøv ad-aware og spybot search & Destroy fra:

www.download.com

Disse programmene er gratis. Hvis ikke de hjelper, kan du prøve spy sweeper. Last ned prøveversjon herfra:

www.webroot.com

NB! Husk å oppdatere programmene før du kjører de.

Takk for tipset, det var fine sider du henviste til her...

Men de er på ingen måte gratis i det øyeblikk man trenger dem til å fjerne elendigheten på maskinen. Man kanlaste de ned og kjøre en scan med dem, men ikke få programmet til å fjerne "Aboout:blank"...

Det var nøyektig det samme jeg gjorde med Spyware stormer, men det programmet klart jo ikke å fjerne "About:blank"!

Det betyr kanskje at jeg kan laste ned "gratis program" i det uendelige og betale dem alle for å "fjerne ", også viser det seg etterpå at de faktisk ikke klarer å fjerne dette ene viruset.

:(

Gjest Fortvilt, ja..
Skrevet

Disse programmene var bare til hjelp for å konstatere at man faktisk har virus og hvilke man har...og det vet jo jeg fra før!

Jeg behøver hjelp til å bli kvitt "About:blank".

Kan ikke det gjøres på en enkel måte da?

Vær så snill, noen data-doktorer her? Anyone?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Men de er på ingen måte gratis i det øyeblikk man trenger dem til å fjerne elendigheten på maskinen. Man kanlaste de ned og kjøre en scan med dem, men ikke få programmet til å fjerne "Aboout:blank"...

Joda, adaware og spybot er 100% gratis. Spy sweeper kjører akkurat som en fullversjon gratis i 30 dager. Ikke noe vits i å si meg i mot, for det vet jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda, adaware og spybot er 100% gratis. Spy sweeper kjører akkurat som en fullversjon gratis i 30 dager. Ikke noe vits i å si meg i mot, for det vet jeg.

Ok, så jeg kan registere meg og få tilgang til dette gratis i 30 dager uten at jeg er forpliktet til å kjøpe det?

Det er jo fint, jeg skal forsøke igjen!

Til hun over her: jeg kan ikke registrere meg i forumet for dataspørsmål, for viruset gjør at jeg ikke kan åpne min mailadresse (for brukernabvn/passord).

Skrevet
Ok, så jeg kan registere meg og få tilgang til dette gratis i 30 dager uten at jeg er forpliktet til å kjøpe det?

Ad-Aware finst i to versjonar; ein heilt gratis, og ein du betalar for for å få litt ekstra. Den får du frå http://ad-aware.com

Merke bindestreken i url-en.

Går du til adaware.com (ada-Ware) så er det snakk om eit anna program. Kjenner ikkje til det.

Elles så har Microsoft kome ut med antispyware òg no, i beta-versjon. Det fann litt som korkje AdAware eller Spybot S&D fann. Gratis.

(IE er forresten svært utsett for slie ting - eg anbefalar at du tek ein kikk på Opera og/eller Firefox som eit alternativ. Dei er i tillegg moderne nettlesarar med mange fleire muleghetar.)

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Tipper du kan gjøre dette forsøket:

Sørg for at du viser skjulte filer

Klikk på C, eller hvor du har OS'et ditt.

Klikk på Windows

Finn mappen som heter INF

Åpne denne mappen og åpne filen iereset.inf i NOTEPAD!

Finn det programmet du ikke ønsker - f eks "about blank", fjern det og trykk på lagre.

Ta gjerne en backup av filen iereset.inf i tilfelle du gjør noe galt.

Lykke til

Skrevet

Skal ikke si dette helt for sikkert, men jeg TROR Spyware Stormer i beste fall er junk, i verste fall er det spyware i seg selv. En kompis hadde dette, og jeg søkte litt rundt. Ble ikke omtalt i veldig flatterende termer...

Her kan du skaffe deg mer informasjon om spyware generelt (og sikkert også bli kvitt problemet ditt - har du forresten prøvd å sette startside selv, manuelt?).

http://www.spywarefri.dk/

Skrevet

About Blank: Skriv inn adressen til den startsiden du ønsker. Velg deretter Verktøy > Egenskaper > Bruk gjeldene > Bruk > OK.

Nå har du den ønskete startside.

Gjest Anonymous
Skrevet
About Blank: Skriv inn adressen til den startsiden du ønsker. Velg deretter Verktøy > Egenskaper > Bruk gjeldene > Bruk > OK.

Nå har du den ønskete startside.

Dessverre.

About: Blank er et virus som tar over maskinen din. Selv om man merker av for en annne hjemmeside går den tilbake til about:blank igjen.

Dette er ikke bare snakk om å ikke finne hjemmesiden sin. Viruset hindrer en fra å logge inn på mail også..og mye annet!

Det krasjer harddisken m.m.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Du som har Win XP kan også bare ta systemgjenoppretting. "Programmer/tilbehør/systemverktøy/systemgjenoppretting. Velg f eks en tid du er sikker på at "about blank" ikke var der. Trykk f eks sist torsdag og hvis alt da var i orden på pc'n. Det du mister ved slik gjenoppretting er mulige programmer du har installert etterpå - ikke et eneste dokument eller mail.

Dessuten tviler jeg på at du har forsøkt mitt råd tidliger i tråden!

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for råd, Kaffegjesten, jeg skal forsøke dette.

Men alt er på engelsk og hva heter "tilbehør, systemverktøy og systemgjenoppretting" på engelsk i dataverdenen?

(PS! Jeg har faktisk forslkt mange av rådene jkeg fikk. Jeg lastet ned og scannet til den store gullmedalje men ble ikke kvitt elendigheten..)

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Du får ikke denne type hijackere vekk med de programmene som er nevnt så langt i tråden. Scanning er veldig lurt og nyttig, men hjelper lite for hijackere. Hva alle disse navnene er på engelsk har jeg ikke i hodet nå, men det må det da være mange som leser her som kan hjelpe med - ellers må du vente på min hjelp til i morgen-

Skrevet

På engelsk blir det:

start - programs - accessories - system tools - system restore

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...