Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vet at det finnes mange tråder om dette, men ønsker å få svar noen nyere svar da mange av trådene er litt eldre.

Jeg skal snart ut i sykehjemspraksis og gruer meg enormt (sykepleierstudent).Jeg jobber heldigvis som tilkallingsvikar på et sykehjem så jeg har bittelitt med erfaring å stille med.

Skolen vår er litt dårlig på å gå informasjon om praksis, men har en haug med spørsmål. 

- Hvor ofte pleier man å få tilbakemelding? Jeg er en person som blir lett usikker og må høre at jeg gjør det bra, spesielt i en vurderingssituasjon.

- Jeg har hørt at man har ansvaret etterhvert for en pasient, men betyr det virkelig at vi ikke skal være med og stelle andre pasienter?

- Pleier man å følge en sykepleier eller en hjelpepleier? Tenker at siden vi skal drive med stell så er det mer relevant å følge en hjelpepleier dersom sykepleieren på sykehjemmet ikke gjør så mye stell?

- Hvordan fungerer forholdet mellom student - praksis veileder - kontaktsykepleier? 

- Ble dere veldig nervøse når praksis veilederen skulle observere deg under stell med en annen pasient? :redd:

Takk for svar :)

Anonymkode: 3d12f...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg vet at det finnes mange tråder om dette, men ønsker å få svar noen nyere svar da mange av trådene er litt eldre.

Jeg skal snart ut i sykehjemspraksis og gruer meg enormt (sykepleierstudent).Jeg jobber heldigvis som tilkallingsvikar på et sykehjem så jeg har bittelitt med erfaring å stille med.

Skolen vår er litt dårlig på å gå informasjon om praksis, men har en haug med spørsmål. 

- Hvor ofte pleier man å få tilbakemelding? Jeg er en person som blir lett usikker og må høre at jeg gjør det bra, spesielt i en vurderingssituasjon.

Vi hadde en halvtids- og en heltidsevaluering sammen med lærer. Her kommer alle tilbakemeldinger. Du vil likevel få tilbakemeldinger underveis på ting du gjør bra og kan gjøre bedre. 

- Jeg har hørt at man har ansvaret etterhvert for en pasient, men betyr det virkelig at vi ikke skal være med og stelle andre pasienter?

Jo, du skal ikke ha en eneste pasient i åtte uker :P dette betyr at du etter hvert i praksisen skal ha ansvar for, lage planer for og følge opp en bestemt pasient. Du er selvfølgelig med på det andre som skjer også. 

- Pleier man å følge en sykepleier eller en hjelpepleier? Tenker at siden vi skal drive med stell så er det mer relevant å følge en hjelpepleier dersom sykepleieren på sykehjemmet ikke gjør så mye stell?

Du skal fortrinnsvis følge en sykepleier, siden det er sykepleier du skal bli. Lærlinger følger hjelpepleiere. Sykepleiere gjør også stell, skjønner ikke hvor du har det fra? Du skal heller ikke bare ha stell, men også sykepleierprosedyrer hjelpepleiere ikke kan utføre (medisiner osv) selv om dette ikke er hovedfokus. 

- Hvordan fungerer forholdet mellom student - praksis veileder - kontaktsykepleier? 

Skjønner ikke hva du mener? 

- Ble dere veldig nervøse når praksis veilederen skulle observere deg under stell med en annen pasient? :redd:

Nei. Det blir en naturlig situasjon, og sykepleier/lærer står jo ikke der og glor på hver eneste ting du gjør (tenk så ubehagelig for pasienten da!). Det blir mer et samspill mellom dere to.

Takk for svar :)

Anonymkode: a0246...ec8

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger veldig av hvem du har som kontakt sykepleier/hjelpepleier. Noen skryter veldig over den minste fremgang, andre sier bare fra hvis noe er spesielt bra, andre sier ingenting hvis det er bra. Ofte må du spørre personen selv hvordan de syntes det gikk.

Da jeg var i praksis varierte det veldig. Jeg selv hadde ansvar for de samme 2 pasientene nesten hele perioden, men stelte andre pasienter også når det var behov for det. Poenget med å ha noen faste er at man skal lære seg å registrere endring i pasientens tilstand og behov, og da er det enklere om man observerer 1-2 pasienter over litt lengre tid, enn å hoppe fra pasient til pasient som man ikke kjenner. 

Jeg hadde en sykepleier som kontaktsykepleier, men jeg "gikk" ikke med henne noe særlig. Den første ukene var jeg med forskjellige hjelpepleiere i stell, ettersom det var så knapt med sykepleiere på sykehjemmet jeg var på, at sykepleierne nesten bare gjorde sykepleieoppgaver. Jeg syntes egentlig dette var veldig greit. Etter hvert går man jo og steller/ordner med pasienter alene. Da går man ikke med noen. Men man skal så klart melde tilbake til veileder, rådføre med dem osv. Men målet er jo å bli "selvstendig" så fort som mulig i stell osv.

Vi hadde en del praksisgrupper med praksisveilederen. Vi hadde gjerne gjort ferdig et arbeidskrav til disse møtene, også var det diskusjon med problemer/erfaringer/ting vi lurte på i praksis. Det var veldig kjekt at hun kom til praksis plassen og at vi fikk litt "avbrekk" til å reflektere om ting vekk fra avdelingen, med de andre studentene. Forholdet mellom student og kontaktsykepleier skal være slik at du rådfører deg med og forteller kontaktsykepleier om din fremgang, mens kontaktsykepleier bør ta initiativ til å se hvordan det går med deg/hvordan du utvikler deg. Som student må man ofte spørre om tilbakemelding på forskjellige situasjoner. Alle tre (veileder, kontaktsykepleier, student) møtes til midt og sluttvurdering. Hovedsakelig vurderer du deg selv opp mot skolens krav, også kommer kontaktsykepleier med innspill til det.

Det var faktisk mye mindre ille enn jeg trodde. Jeg hadde gruet meg veldig. Hun sto i "døra" på badet, jeg stelte pasienten, og vi pratet litt underveis, om både løst og faglig. Pasienten syntes det var helt greit, og pratet med veilederen i tillegg. Etter stellet møttes vi, og jeg fikk tilbakemelding på hvordan hun syntes det gikk. Det var absolutt ikke kritikk, sånn jeg var redd for, men mer å begrunne hvorfor jeg gjorde visse ting, og hun gjorde meg oppmerksom på hvordan jeg kunne gjøre ting annerledes for å gjøre det mer hygienisk/enklere for pasienten/kommunikasjon etc. Det var veldig nyttig, og jeg bruker mange av tilbakemeldingene jeg fikk på min første vurdering av stell enda. 

Skrevet
20 timer siden, Nuttery skrev:

Å takk for svar! 

Jeg føler meg litt bedre nå :)  Jeg trodde at når praksisveiledere kommer for å observere, så skulle det liksom være dommedag, men utrolig godt å høre at det er bare en mulighet for meg å få god tilbakemelding og å reflektere over stellet.

Syntes også at det er mer passende å følge en hjelpepleier, med mindre sykepleieren driver med mye stell. 
Pleier man å ha en forventningsamtale med kontaktsykepleieren? Skulle gjerne uttrykt mine ønsker og kanskje noen utfordringer jeg har. 

TS

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: a0246...ec8

Vel, det varierer selvfølgelig fra hvert sykehjem. Der jeg jobber nå så tar sykepleieren del i stellet, på lik linje med andre pleiere, men jeg har blitt fortalt at det varierer ut ifra hvor man jobber. Jeg har f.eks. en venninne som jobber på et sykehjem hvor sykepleieren er ansvarlig for det medisinske og ikke noe stell. Takk for svar :)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å takk for svar! 

Jeg føler meg litt bedre nå :)  Jeg trodde at når praksisveiledere kommer for å observere, så skulle det liksom være dommedag, men utrolig godt å høre at det er bare en mulighet for meg å få god tilbakemelding og å reflektere over stellet.

Syntes også at det er mer passende å følge en hjelpepleier, med mindre sykepleieren driver med mye stell. 
Pleier man å ha en forventningsamtale med kontaktsykepleieren? Skulle gjerne uttrykt mine ønsker og kanskje noen utfordringer jeg har. 

TS

Min skole arrangerer i allefall forventningssamtale med studenter, praksisveileder og kontaktsykepleier. Dette er på Lovisenberg :) Jeg syntes det er veldig greit 

Skrevet
På 1/12/2018 den 15.58, Nuttery skrev:

Min skole arrangerer i allefall forventningssamtale med studenter, praksisveileder og kontaktsykepleier. Dette er på Lovisenberg :) Jeg syntes det er veldig greit 

Da regner jeg med at det er slik det foregår hos meg også :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...