Gå til innhold

Om schæfer og allergi (og førstegangs hundeeier)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Min mann vil ha schæfer. Det er hans største drøm. Og som den gode kone jeg er vil jeg jo ikke nekte ham noe. MEN - jeg er allergisk. Jeg er ikke like allergisk mot alle hunder, men har ikke funnet ut om det er raseavhengig eller om det har noe med hygieneforholdene rundt hunden å gjøre. Jeg har en tendens til å bli syk dersom jeg er hjemme hos noen med huset fullt av hår og som stinker hund. Men ikke reagerer dersom hunden ikke er representert på alle møbler og alle gulv.

Mannen min hadde schæfer da vi ble sammen. Jeg reagerte ikke allergisk mot denne hunden, men da bodde vi ikke sammen heller. Så det begrenset jo samværet med hunden. (Hunden skulle bli førerhund, så han hadde den ikke lenger da vi ble samboere.)

Det var en lang innledning for å spørre dere erfarne; er schæfer typisk ille for allergikere? Er det noen her med schæfer som har allergikere i hus?

Hvis jeg går med på å anskaffe hunden så skal den ikke bo i stuen, den skal være i gangen eller eventuelt at vi innreder kjelleren til en liten hundeleilighet. Mannen min vil trene den til å bli vakthund, så jeg går ut fra at den skal bo mye utendørs også.

Og så sak nr to. Jeg er nemlig IDIOT rundt hunder. Jeg er livredd spretne hunder, jeg liker de best på avstand. Hvordan blir det for meg å skulle bli hundeeier til en schæfer da? Jeg skjønner jo at jeg må være svært delaktig i oppdragelsen fra den er bitteliten, slik at den blir vant til meg og ikke spiser meg opp en mørk natt. Jeg vil også bli med på alle dressurkurs og vakthundtreninger. Jeg blir forferdelig glad i levende ting rundt meg, så jeg tror ikke det blir noe problem å knytte meg til den. Men... Hvor bra blir det for hunden å ha meg som matmor? Som er så uerfaren og pinglete?

Som dere forstår er det tusen tanker som melder seg. Jeg blir veldig glad for de tilbakemeldinger dere har å gi meg rundt temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang allergi er det veldig forskjellig fra person til person. Besøk none som har sånn hund, da vel. Er det ikke m ye allergi du får finens det er del medisiner som ikke virker sløvende (gubben er allergisk mot noen hunder og vi driver omplassering..)

Ang det at du er redd de når de er voldsomme.. Når den er valp og dere skal oppdra den kan dere VELGE og ikke la den leke voldsommt inne og at leke-biting er FY-FY og at man ikke hopper opp på folk. Begynner man med det med en gang vil det ikke bli et problem og den værste herjinga vil være ute og i noe kontrolerte forhole. Desutten skjønner hunder mer en man tror. Våre tidligere hunder har alltid lek mer voldsommt med mannen min enn med meg, da jeg synes det er litt skummelt når det blir for vildt..

I og med at du er villig til å være med på kurs osv, vil du lære masse, og ikke være helt blank. OG siden samboeren din har hatt hund før (og kan en del siden han har hatt førerhund emne inne) tror jeg dette kan gå veldig bra jeg. Men skal der ha tispe eller hanne? Mange mener tispene er letter å ha med å gjør og er mykere.. Men dette er en smaks sak da (jeg liker hanner og min mann liker tisper...) :ler:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

En Schæferhund er en hund som krever mye, trening, stimuli og mosjon.

Det er en super familiehund, men den må. Brukes. Om det er lydighet, bruks, agility, spor spiller ingen rolle.

Men det er viktig å vite at det ikke er en sløv rase, denne må brukes!!

Rasen har ofte naturlig vaktinnstinkt.

Husk uansett rase er det viktig å sosialisere fra valp av med folk, unger, dyr, hunder osv gjennom hele livet for å oppnå en velballansert hund.

Gå valpe og lydighetskurs og følg det gjennom hundens oppvekst. Det vil gi både dere å hunden mye!

Viktig at du å er delaktig og er en leder for hunden.

Du kommer garantert ikke til å være redd hunden når du har kjent han fra han var valp !

Med hopping, lær hunden å sitte når den skal hilse og få belønning for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne kontakt med en schæfwrhundklubb nær deg, og kontakt flere ulike oppdrettere, besøk kullene du er intr i flere ganger, bli kjent med valpene og pwrsonlighetene .

Spør oppdretter om råd hvilken hund passer dere og deres behov.

Spør ALLTID om å få hilse på valpenes foreldre, evt foreldres tidligere avkom også . Sjekk at de har godt lynne. Sjekk stamtavle, sykdom og kontrakt.

Hvis det oppdretter sier høres for rosenrødt ut, er det normalt det!!

Husk dere preger hunden selv! Og dere har igjenn for å legge ned mye og godt arbeid!

Lykke til- denne rasen anbefales på det sterkeste- så lenge du vet hvilke type rase det er og hva den krever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne kontakt med en schæfwrhundklubb nær deg, og kontakt flere ulike oppdrettere, besøk kullene du er intr i flere ganger, bli kjent med valpene og pwrsonlighetene .

Spør oppdretter om råd hvilken hund passer dere og deres behov.

Spør ALLTID om å få hilse på valpenes foreldre, evt foreldres tidligere avkom også . Sjekk at de har godt lynne. Sjekk stamtavle, sykdom og kontrakt.

Hvis det oppdretter sier høres for rosenrødt ut, er det normalt det!!

Husk dere preger hunden selv! Og dere har igjenn for å legge ned mye og godt arbeid!

Lykke til- denne rasen anbefales på det sterkeste- så lenge du vet hvilke type rase det er og hva den krever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hund skal inkluderes i familien/flokken, ikke stues vekk i gangen eller i en "hundehybel" i kjelleren. Unntaket er (polar)hunder som står ute, gjerne flere sammen.

Det er noe hunden til en viss grad vil bli vant til, men jeg synes ikke det virker helt ideelt. Hvor mye vil hunden være alene?

Ang. allergien burde du absolutt få sjekket ut hvordan det er med schäferhund, enten ved å besøke noen som har schäferhund eller ved å få låne en. Allergi kan så vidt jeg vet forverres.

Hunder hopper og spretter hvis de får lov, fordi de oppnår noe ved det. Hvis de ikke oppnår noe, men derimot oppnår noe ved å ikke hoppe og sprette, så vil de heller ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er allergisk bør dere ikke få hund og en schæfer har tykk underull og stri pels.

Har hørt at hvis du har en stor bolig, kan man ha en liten hund som ikke røyter så mye. Det hunden får til mat kan gi utslag på om du blir allergisk. En hund som blir fostret opp på vegetabilsk og kjøtt som råforing vil vekke mindre allergier, men det kreves mye av eierne og av hunden. Jeg reagerer også bare på enkelte hunder, og passet en shæfer sist sommer. Jeg måtte spise allergitabletter selv om den ikke røytet og fikk råforing.

Det er trist, men jeg blir slapp av allergitabletter og kunne ikke tenke meg en valp når jeg bare blir trett. Allergi gir også utslag i tretthet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...