Gå til innhold

Privatist - Fritak fra muntlig eksamen, kun ta skriftlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier sitt. Jeg hører dårlig og er ikke like flink til å formulere meg og vise mitt potensiale muntlig som jeg gjør skriftlig. Jeg leste MASSE til naturfageksamen for noen mnd siden og var sikker på at jeg skulle klare minst en 4`er, helst 5. Veel det gikk svært dårlig og jeg fikk 2. Dette var som et skikkelig slag i trynet og selvtilliten som var dårlig fra før ble enda verre.

Nå skal jeg ta opp samfunnsfag og historie og ønsker egentlig å ta disse fagene skriftlig, da jeg tror det er bedre for meg. Jeg bruker altfor mye energi på å få med meg hva lærer/sensor sier/spør om at halve energien går til det mens jeg bruker resten på å konsentrere meg på hva som ble spurt om og huske det jeg har lest. Veldig tungvint.

Noen som har fått innvilget fritak fra muntlig og heller ta eksamen skriftlig som privatist? :)

Anonymkode: 065b5...0ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke få innvilget en slik type tilrettelegging bare fordi det ikke passer for deg å ha muntlig. Det må være spesielle omstendigheter (slik som sykdom) som gjør at vilkårene dine for å ta muntlig eksamen er mye dårligere enn for andre elever. Tilretteleggingen skal da veie opp for denne skjevheten. Det skal ikke gi deg en fordel som ikke andre elever har. Det er mange som har vansker med muntlig eksamen og foretrekker heller skriftlig eksamen. Jeg forstår at det er utfordrende, men man får ikke endret eksamensform kun på grunnlag av dette. 

Anonymkode: f0083...0db

• Liker 1
Skrevet

At du ikke er like flink til å formulere deg muntlig gjør ikke at du har krav på å få ta skriftlig eksamen. Men at du hører dårlig kan gjøre at du får tilrettelegging, for eksempel ved at sensorene får beskjed om dette så de snakker ekstra høyt og tydelig :)

Anonymkode: bcf5d...005

• Liker 2
Skrevet

Har selv lyst til å kun ta opp eksamener som er skriftlig, men de fleste er muntlige fag og det skal mye til for å få det tilrettelagt..

Anonymkode: e5b1f...533

• Liker 1
Skrevet

Du kan kanskje få utvidet tiden din under eksamen, men tviler på at du vil få en skriftlig eksamen spesielt laget for deg. Kontakt skolen eller noen andre som kan hjelpe deg med råd og hvordan du går frem for å søke om tilrettelegging. Lærer og sensor bør også være klar over at du har hørselsproblemer. Men hva mener du med at du har vansker med å uttrykke deg muntlig? Stammer du, stokker du om på orda eller har du fysisk vanskelig for å prate? 

Anonymkode: 8cb56...d92

Skrevet

Med mindre du har en dokumenterbar funksjonsnedsettelse som gjør at du ikke har mulighet til å uttrykke deg muntlig (stum e.l.), får du ikke endret eksamensform fra muntlig til skrift.ig som spesiell tilrettelegging. Å grue seg til eksamen gjør nesten alle. Å underprestere på eksamen er også helt normalt. 

Anonymkode: d327e...4e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...