Pipaluk Skrevet 11. januar 2018 #1 Skrevet 11. januar 2018 Noen naboer som er lesbiske har skilt lag. De fikk tre barn gjennom kunstig befruktning. Hvordan løser de det med samvær og foreldreansvar? Nå er den ene moren biologisk mor, har hun noen spesielle fordeler av det når det skal fordeles? Er det vanlig at de også har delt bosted? 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #2 Skrevet 11. januar 2018 På samme måte som heterofile barn Den ene er antagelig oppført som medmor, med samme rettigheter som en far ville hatt. Anonymkode: 89daf...6e0 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #3 Skrevet 11. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: På samme måte som heterofile barn Den ene er antagelig oppført som medmor, med samme rettigheter som en far ville hatt. Anonymkode: 89daf...6e0 *heterofile med barn Anonymkode: 89daf...6e0 1
Pipaluk Skrevet 11. januar 2018 Forfatter #4 Skrevet 11. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: På samme måte som heterofile barn Den ene er antagelig oppført som medmor, med samme rettigheter som en far ville hatt. Anonymkode: 89daf...6e0 Vet lite om medmorrollen. Er hun likestilt med biologisk mor på alle områder? 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #5 Skrevet 11. januar 2018 9 minutter siden, Pipaluk skrev: Vet lite om medmorrollen. Er hun likestilt med biologisk mor på alle områder? Nei. Ikke moralsk sett. Anonymkode: c839c...f92 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #6 Skrevet 11. januar 2018 Det avhenger helt om de begge er juridiske foreldre (den andre har adoptert barna). Er de det, har ikke biologisk mor noen "fortrinn". Er de ikke det, er det biologisk mor som har foreldreansvaret alene. Anonymkode: 9d7ae...ae5 3
Hactar Skrevet 11. januar 2018 #7 Skrevet 11. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 timer siden, Pipaluk skrev: Vet lite om medmorrollen. Er hun likestilt med biologisk mor på alle områder? Nei. Ikke moralsk sett. Hva mener du? 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #8 Skrevet 11. januar 2018 3 timer siden, Pipaluk skrev: Vet lite om medmorrollen. Er hun likestilt med biologisk mor på alle områder? Medmor har samme rettigheter som en biologisk far. Det finnes både de som er det, og de som har adoptert barna. I begge tilfeller stiller de likt som far ville gjort. Anonymkode: c9cd6...d8c 1
Pipaluk Skrevet 11. januar 2018 Forfatter #9 Skrevet 11. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Medmor har samme rettigheter som en biologisk far. Det finnes både de som er det, og de som har adoptert barna. I begge tilfeller stiller de likt som far ville gjort. Anonymkode: c9cd6...d8c Hva med medfar? Jeg kjenner et par som har fått baby med surrogatmor og eggdonor. Jeg vet ikke hvem som er den biologiske faren. Hvordan ville det stilt seg hvis det ble brudd i forholdet?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #10 Skrevet 11. januar 2018 6 minutter siden, Pipaluk skrev: Hva med medfar? Jeg kjenner et par som har fått baby med surrogatmor og eggdonor. Jeg vet ikke hvem som er den biologiske faren. Hvordan ville det stilt seg hvis det ble brudd i forholdet? Medfar er ikke et uttrykk som brukes, (såvidt meg bekjent, correct me if I'm wrong). Jeg tror det er vanskeligere med menn fordi eggdonasjon ikke er lov i Norge, og dermed er det vanskeligere å bli innlemmet i norsk regelverk. Så såvidt jeg har skjønt må menn som får barn på den måten adoptere barnet sitt fra surrogatmor, og stå som fedre. Men dette er jeg veldig usikker på, kjenner kun kvinner som har barn med likekjønnet partner. Anonymkode: c9cd6...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #11 Skrevet 11. januar 2018 Jeg er medmor. Jeg har like juridiske rettigheter som en far. Jeg fikk papirene på at barnet var mitt før barne kom til verden. Anonymkode: 9f920...ae7 2
Pipaluk Skrevet 11. januar 2018 Forfatter #12 Skrevet 11. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er medmor. Jeg har like juridiske rettigheter som en far. Jeg fikk papirene på at barnet var mitt før barne kom til verden. Anonymkode: 9f920...ae7 Var du gift på tidspunktet ved fødsel? Har dine rettigheter sammenheng med hvordan dere satte barn til verden? hva skiller en medmor fra en annen kvinnelig bekjent av moren? I Bare spør fordi jeg er nysgjerrrig,:)
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #13 Skrevet 11. januar 2018 47 minutter siden, Pipaluk skrev: Var du gift på tidspunktet ved fødsel? Har dine rettigheter sammenheng med hvordan dere satte barn til verden? hva skiller en medmor fra en annen kvinnelig bekjent av moren? I Bare spør fordi jeg er nysgjerrrig,:) Forskjellen på en medmor og andre kvinner i morens liv er den samme som faren til barnet og andre menn i morens liv .. Anonymkode: a22ae...da6 3
Pipaluk Skrevet 11. januar 2018 Forfatter #14 Skrevet 11. januar 2018 Hva skiller en medmor fra en stemor som adopterer? Ved et eventuelt brudd hvilke juridiske betingelser må medmor oppfylle så hun er sikret en riktig barnefordelingssak? Fedre kan argumenterere med DNA, det kan ikke medmødre. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forskjellen på en medmor og andre kvinner i morens liv er den samme som faren til barnet og andre menn i morens liv .. Anonymkode: a22ae...da6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #15 Skrevet 11. januar 2018 3 minutter siden, Pipaluk skrev: Hva skiller en medmor fra en stemor som adopterer? Ved et eventuelt brudd hvilke juridiske betingelser må medmor oppfylle så hun er sikret en riktig barnefordelingssak? Fedre kan argumenterere med DNA, det kan ikke medmødre. Hvis en stemor adopterer vil hun ha samme rettigheter som en medmor. Når to kvinner velger å få barn sammen ordner de seg som regel juridisk slik at begge er foreldre til barna, selv om bare den ene er biologisk mor. Da trenger ikke medmor argumentere med DNA ved et brudd, juridisk er hun også barnas mor/medmor. Anonymkode: 89daf...6e0 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #16 Skrevet 11. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis en stemor adopterer vil hun ha samme rettigheter som en medmor. Når to kvinner velger å få barn sammen ordner de seg som regel juridisk slik at begge er foreldre til barna, selv om bare den ene er biologisk mor. Da trenger ikke medmor argumentere med DNA ved et brudd, juridisk er hun også barnas mor/medmor. Anonymkode: 89daf...6e0 Dette stemmer. Det er vanlig at medmoren adopterer barna og har da helt like rettigheter som biologisk mor. DNA trumfer ikke her. Samme som at hvis et heterofilt par adopterer et barn, har ikke biologiske foreldre rettigheter lenger. Anonymkode: 95e70...e42 1
Arkana Skrevet 11. januar 2018 #17 Skrevet 11. januar 2018 Uavhengig av hvilke rettigheter man har skal det nok godt gjøres at man nekter barnet å ha jevnlig samvær med sin andre forelder etter en skilsmisse. Det finnes jo de som gjør det, enten de er homofile eller heterofile, så sånn sett stiller man selvsagt sterkere om man har adoptert barna, men for barnas skyld ville det være ekstremt dårlig gjort og uetisk for biologisk mor å kutte alle bånd til medmor. Min erfaring er at homofile og lesbiske foreldre på lik linje med heterofile deler på å ha barna etter en skilsmisse. 1
Pipaluk Skrevet 11. januar 2018 Forfatter #18 Skrevet 11. januar 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer. Det er vanlig at medmoren adopterer barna og har da helt like rettigheter som biologisk mor. DNA trumfer ikke her. Samme som at hvis et heterofilt par adopterer et barn, har ikke biologiske foreldre rettigheter lenger. Anonymkode: 95e70...e42 Men det å være medmor er vel forbeholdt de som velger assistert befruktning med ukjent donor? Barnet kan vel ikke ha mor, medmor+ biologisk far? må de ha inngått partnerskap i forkant?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #19 Skrevet 11. januar 2018 6 minutter siden, Pipaluk skrev: Men det å være medmor er vel forbeholdt de som velger assistert befruktning med ukjent donor? Barnet kan vel ikke ha mor, medmor+ biologisk far? må de ha inngått partnerskap i forkant? Jo, det kan barnet ha, en mann kan privat ha donert sæd og deretter sagt fra seg/adoptert bort barnet og medmor kan adoptere. Da blir det som Anne og Per får et barn og adopterer det bort. Her er ikke Anne og Per foreldre mer. Det er adoptivforeldrene. Men her er det Anne og Per som lager et barn som Anne og Marte skal oppdra. Per adopterer det bott. Anne og Marte er juridisk foreldre. Anonymkode: 9482e...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #20 Skrevet 11. januar 2018 7 minutter siden, Pipaluk skrev: Men det å være medmor er vel forbeholdt de som velger assistert befruktning med ukjent donor? Barnet kan vel ikke ha mor, medmor+ biologisk far? må de ha inngått partnerskap i forkant? Har biologisk mor blitt gravid naturlig med en mann, må han godkjenne at medmor adopterer barnet. Det sier seg vel selv? Rent juridisk, om medmor skal ha samme rettigheter som biologisk mor. Anonymkode: 89daf...6e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå