Gå til innhold

Hvorfor er samfunnstopp anonymisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hvorfor enkelte bevarer anonymitet i media, mens andre blir navngitt?

Anonymkode: 43bb8...92d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på! Særlig siden denne saken er et straffebrudd og politisak, mens de som er navngitt i media i stor grad «bare» har hatt en ufin og upassende oppførsel. Men ikke begått lovbrudd.

Anonymkode: 42399...9e3

Skrevet

Å være medlem av ett "korrekt" politiske parti, kan jo ha litt å si...

Det BURDE jo egentlig ikke hatt noe å si, men dessverre er det sånn det har blitt...

Anonymkode: 1d451...d68

Skrevet

Det er sjelden media navngir folk i slike saker, og det er som regel tre forhold som avgjør om noen blir navngitt eller ikke.

1. Hvem vedkommende er. Hvermansen blir  som oftest anonymisert, men jo mer offentlig og kjent man er som person jo mer aktuelt kan det bli å droppe anonymitet.

2. Hva vedkommende har gjort. Simple forhold fører sjelden til identifisering, mens jo grovere greier det er snakk om jo mer sannsynlig er det at gjerningspersonen navngis.

3. Hva er status. Status som mistenkt eller siktet (som i dette tilfellet) fører sjeldent til identifisering, men om det er en tiltale eller dom kan det bli vurdert annerledes.

I dette tilfelle er mannen siktet, og det er jo fullt mulig at etterforskninga avdekker at han ikke har gjort noe galt. Da er det dumt om media har offentliggjort navnet hans. Blir det tatt ut tiltale, kan det være mulig at han blir navngitt. Da er jo politiet rimelig sikker på at de har en sak, selv om han ikke er dømt ennå. Blir han domfelt er det nokså bankers med identifisering.

Jeg vet hvem han er btw😜

Anonymkode: 610f7...34c

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare meg hvorfor enkelte bevarer anonymitet i media, mens andre blir navngitt?

Spiller det egentlig noen rolle hva han heter? Politiet vet hvem han er og etterforsker saken, det holder i lange baner for meg :)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare i enkelte medier han er anonymisert, mens andre har gått ut med namnet hans. 

(Men kva som er bakgrunn for dette hadde vore interessant å få vite.)

Skrevet

Fordi saken er under etterforskning og å lekke hvem det gjelder kan sende signalement til andre innblandede og dermed svekke etterforskningen. Han er varetektsfengslet med brev og besøksforbud pga fare for bevisforspillelse, så derfor er det viktig at navnet holdes anonymt inntil alle bevis er etterforsket og det ikke lenger vil hindre etterforskningen med bevisforespillelse.
For eksempel ved at noen hindrer etterforskning ved å tillintetgjøre datamaskiner med bevis på for å beskytte han , finner opp historier og organiserer feil forklaring blandt vitner og andre mistenkte eller lignende.

Anonymkode: 407b7...293

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi saken er under etterforskning og å lekke hvem det gjelder kan sende signalement til andre innblandede og dermed svekke etterforskningen. Han er varetektsfengslet med brev og besøksforbud pga fare for bevisforspillelse, så derfor er det viktig at navnet holdes anonymt inntil alle bevis er etterforsket og det ikke lenger vil hindre etterforskningen med bevisforespillelse.
For eksempel ved at noen hindrer etterforskning ved å tillintetgjøre datamaskiner med bevis på for å beskytte han , finner opp historier og organiserer feil forklaring blandt vitner og andre mistenkte eller lignende.

Anonymkode: 407b7...293

Og likevel er det noen medier som publiserer navnet - forstå det den som kan. Blir som reportere, slik som han ene i kveld hos TV2, spør politiet "hvilke skjulte etterforskingsskritt" de tar. Altså hallo, om politiet forteller det, vil jo ikke lenger de skrittene være nettopp skjulte? :rolleyes:

Anonymkode: 865e0...e65

Skrevet

Når noen er omtalt som "kjendis" og ikke ved navn, er det som regel noen som ikke er spesielt godt kjent. 

Anonymkode: 60193...980

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for ryktespredning.

Edie, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...