AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #1 Skrevet 11. januar 2018 Det er noe jeg ikke skjønner. Jeg har et visum som er gyldig til februar, men mitt forrige er ikke brukt opp. Altså, jeg bar ikke i Tyrkia så lenge og da dro jeg ned dit i august. Jeg snakket med noen som hadde gjort dette og jeg sa at jeg kanskje burde vente til det forrige er utgått, men hun sa at du bare kan bestille nytt?? Hvordan regner dette ut? Er det slik at jeg da får 90 nye dager, eller trekker de fra de dagene jeg har vært der nå? Anonymkode: 395d5...ba8
Belima Skrevet 11. januar 2018 #2 Skrevet 11. januar 2018 Hvor lenge er visumet gyldig? Reisende med norsk pass får et såkalt "multiple entry" visum for 3 måneder (90 dager) i løpet av en periode på 6 måneder. Dette innebærer at visumet kan brukes ved flere innreiser, men oppholdenes samlede lengde må begrenses til 90 dager totalt for hele perioden på 180 dager.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #3 Skrevet 11. januar 2018 Altså mitt nåværende går ut 15.februar. Jeg dro dit i fjor i august den 16 og var i 22 dager. Kan jeg da bestille nytt og dra i januar da? Og være i 60 dager? F.eks.. Anonymkode: 395d5...ba8
Belima Skrevet 11. januar 2018 #4 Skrevet 11. januar 2018 Ja, hvis jeg forstår det jeg henviste til rett. Bestille nytt og være der i 60 dager.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #5 Skrevet 11. januar 2018 2 minutter siden, Belima skrev: Ja, hvis jeg forstår det jeg henviste til rett. Bestille nytt og være der i 60 dager. Ja. For det trekker vel enkelt og greit bort dagene jeg har vært innenfor perioden? 90 minus antall dager jeg var der.. Anonymkode: 395d5...ba8
Belima Skrevet 11. januar 2018 #6 Skrevet 11. januar 2018 Et visum er for 90 dager i en periode på 6 mnd. Nytt visum i januar i holder til juli og du kan i løpet av de mnd være 90 dager i Tyrkia. Trodde ikke det var så vanskelig å forstå da. Nytt visum har IKKE noe med det gamle å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #7 Skrevet 11. januar 2018 1 time siden, Belima skrev: Et visum er for 90 dager i en periode på 6 mnd. Nytt visum i januar i holder til juli og du kan i løpet av de mnd være 90 dager i Tyrkia. Trodde ikke det var så vanskelig å forstå da. Nytt visum har IKKE noe med det gamle å gjøre. Men det gamle gjelder fremdeles! det gjelder til februar. Om jeg ila denne tiden kan kjøpe nyt, og være til mars, selv om det forrige går ut i februar. Det står at du ikke kan kjøpe nytt visum før det andre er utgått. Da blir jeg forvirret når folk likevel sier det ikke er et problem, så forstår jeg ikke vitsen med visum og regler for hvor lenge du kan være hvis du lkevel kan drive og kjøpe nytt hele tiden :S Anonymkode: 395d5...ba8
Belima Skrevet 11. januar 2018 #8 Skrevet 11. januar 2018 Tyrkia Norske statsborgere må ha visum ved opphold i Tyrkia. Turistvisum kjøpes via denne siden før avreise og koster 20 USD pr. person. Visumet er et såkalt "multiple entry" turistvisum som er gyldig for opphold i Tyrkia på 90 dager. «Multiple entry» innebærer at man kan benytte et og samme visum på flere reiser, så lenge inn- og avreise er innenfor gyldighetsperioden på 180 dager og man ikke overskrider 90 dager i Tyrkia totalt. For å søke om visum elektronisk må du som norsk statsborger ha et ordinært norsk pass (rødt) eller et norsk nødpass (oransje) som er gyldig i minimum 6 måneder fra innreisedato til Tyrkia. Vær oppmerksom på at om du reiser med nødpass, må du velge «Ordinary» som kategori for pass når du søker. Om du har reisebevis for flyktninger (grønt) må du søke om visum via den tyrkiske ambassaden i Oslo og kan ikke benytte e-visa-løsningen. Merk at reisende som ønsker å bli i Tyrkia lenger enn 90 dager på ett og samme opphold, må oppsøke en lokal politistasjon på reisemålet før turistvisumet går ut for å søke om forlengelse. Ambassade, tlf: 22128760.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #9 Skrevet 11. januar 2018 8 minutter siden, Belima skrev: Tyrkia Norske statsborgere må ha visum ved opphold i Tyrkia. Turistvisum kjøpes via denne siden før avreise og koster 20 USD pr. person. Visumet er et såkalt "multiple entry" turistvisum som er gyldig for opphold i Tyrkia på 90 dager. «Multiple entry» innebærer at man kan benytte et og samme visum på flere reiser, så lenge inn- og avreise er innenfor gyldighetsperioden på 180 dager og man ikke overskrider 90 dager i Tyrkia totalt. For å søke om visum elektronisk må du som norsk statsborger ha et ordinært norsk pass (rødt) eller et norsk nødpass (oransje) som er gyldig i minimum 6 måneder fra innreisedato til Tyrkia. Vær oppmerksom på at om du reiser med nødpass, må du velge «Ordinary» som kategori for pass når du søker. Om du har reisebevis for flyktninger (grønt) må du søke om visum via den tyrkiske ambassaden i Oslo og kan ikke benytte e-visa-løsningen. Merk at reisende som ønsker å bli i Tyrkia lenger enn 90 dager på ett og samme opphold, må oppsøke en lokal politistasjon på reisemålet før turistvisumet går ut for å søke om forlengelse. Ambassade, tlf: 22128760. Dette har jeg lest. Jeg forstår det som jeg må vente til det går ut før jeg kan kjøpe nytt? Mens min venn sier at det ikke har noe å si. Anonymkode: 395d5...ba8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #10 Skrevet 11. januar 2018 Du må vente med å kjøpe nytt. Anonymkode: 42106...3d6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #11 Skrevet 12. januar 2018 På 11.1.2018 den 10.41, AnonymBruker skrev: Altså mitt nåværende går ut 15.februar. Jeg dro dit i fjor i august den 16 og var i 22 dager. Kan jeg da bestille nytt og dra i januar da? Og være i 60 dager? F.eks.. Anonymkode: 395d5...ba8 Du reiser inn på det gamle visumet ditt, men du søker et nytt som gjelder fra 16. februar. Da har du nye 90 dager å være der i løpet av det neste halve året. Anonymkode: 3ee4f...c81
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #12 Skrevet 12. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du reiser inn på det gamle visumet ditt, men du søker et nytt som gjelder fra 16. februar. Da har du nye 90 dager å være der i løpet av det neste halve året. Anonymkode: 3ee4f...c81 Man må reise ut og inn med det samme. De ser på passet ditt på flyplassen. Anonymkode: 395d5...ba8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå