Gå til innhold

Problemer med å få akuttime hos fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et familiemedlem som sliter med noen rare "anfall" for tiden, der hun blant annet har veldig høy puls, høyt blodtrykk, skjelvinger, og redusert almenntilstand.  Det er ikke angstanfall, selv om hun naturlig nok blir redd når dette skjer.

Hun dro på legevakten første gangen hun fikk dette.  Der avklarte de at det ikke var noe akutt alvorlig, men de anbefalte at hun bestilte akuttime hos fastlegen hvis hun fikk det igjen på dagtid, eller kontakte legevakten hvis det skjedde utenfor fastlegens åpningstid.

I løpet av den siste uken har hun hatt 3 "anfall" på tidspunkt der det har vært naturlig å kontakte fastlegen.
Ved første anfall ringte hun selv, og fikk beskjed om å "ta det med ro, det går sikkert over".
Andre gangen var det jeg som ringte, fordi hun ikke følte seg hørt første gangen, men jeg fikk samme svar av helsesekretæren som hun fikk første gangen: "ta det med ro, det går sikkert over". 
Etter mye om og men fikk jeg i det minste bestilt en ordinær time til henne om ikke så mange dagene, men likevel ...

Hun har ikke historikk med å bestille akuttime for ting som kan vente, eller å kontakte fastlege uten grunn.

Er det ikke slik at alle legekontor skal ha et visst antall akuttimer i løpet av en dag?
Og selv om helsesekretærene skal vurdere hastegrad ut i fra alvorlighet, burde de "leke lege", og avvise pasienter som av legevakt har blitt anbefalt å kontakte fastlege raskest mulig når det skjer?

Anonymkode: 8b69e...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg legger til at det ikke er "anfallene" jeg vil diskutere i denne tråden, men det prinsipielle ved at helsesekretærer "leker lege" ved å overprøve legevaktlegens "ordre", og nekte å sette opp rask time til en pasient.

Skrevet

Akuttimene fylles opp med en gang legekontoret åpner. Du fikk en time i løpet av et par dager som slettes ikke er så verst, når ventetiden ellers er flere uker. Ellers så sier du of legevakten det jo selv, det er ikke akutt. Hadde det vært det så tar man kontakt med legevakt igjen eller 113. 

Anonymkode: 5f1cc...99a

• Liker 7
Skrevet

Her skulle dere bestilt time til fastlege for lenge siden, allerede ved første anfall. Dere må jo finne ut hva det er og om hun kan få medisinsk hjelp slik at det går over. Om dere er veldig bekymret så må dere bestille akutt time tidlig på morgenen når legekontoret åpner. Da får dere time samme dag. Som nevnt over så fylles disse timene opp ganske fort. Om du ringer utpå dagen og krever time, kan det gå utover alle de andre pasientene som har time den dagen, og da må det være ganske alvorlig. De har det nok ikke lett, legesekretærene i skranken. Det er mange pasienter, lang ventetid og for få fastleger flere steder her til lands. Veldig bra at dere fikk time så fort.

• Liker 2
Skrevet

Dere må ringe når legekontoret åpner fra morgenen av. Her er det ikke alltid man får time hos fastlegen, men da får man hos turnuslege. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, alle har et gitt antall akuttimer hver dag. På mitt legekontor er også akuttimene ofte raskt fylt opp selv om en ringer på minuttet legekontoret åpner fordi de har mange ukers ventetid på ordinære timer. Når de er fulle, får noen akutttime neste dag/i løpet av noen dager, noen blir bedt om å ringe neste morgen, andre sendes på legevakta og i særlige tilfeller presses noen inn her og der antagelig på bekostning av legenes lunsj eller noe sånt. Sekretærene tar mange av avgjørelsene alene, men jeg er sikker på at de ville konferert med lege i et sånt tilfelle på mitt legekontor og antagelig endt med å presse henne inn på magisk vis.

Jeg tror jeg ville ringt å spurt om legen kan ringe tlbake i håp om å få legen i tale eller bedt innstendig om at de konferer med legen og forklart at hele poenget er at dere kommer inn når hun har anfall så det er lettere å finne ut hva det er. Nytter ikke det, ville jeg ringt legevakta: forklart  problemstillingen og spurt om legen der kan kontakte fastlegen eller at dere kan ha en avtale om å dra dit i stedet når hun har anfall uansett når på døgnet det skjer. 

Anonymkode: 9d672...c77

• Liker 1
Skrevet

For å få akutt-time samme dag må du ringe når legekontoret åpner om morgenen de fleste steder. Utenom det får man ikke akutt-time uten at det virkelig er akutt (skade e.l). Å få time i løpet av noen dager er ganske raskt, hos min forrige fastlege var det 2-3 ukers ventetid.

Anonymkode: 1b287...d94

• Liker 1
Skrevet

På mitt legekontor må man ringe 08:30 for å få hastetime. 

Anonymkode: a74c7...62c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Må legge til at det er umulig for oss å vurdere om helsesekretærene har gjort noe feil. De vurderer nok hvert enkelt tilfelle utifra informasjonen dere oppgir. Akkurat dette anfallet du beskriver kan minne veldig mye om et typisk angst anfall. Jeg vet at det er mange legekontor og legevakter som blir oppringt av folk med angst, pga de manifesterer seg som fysiske symptomer som såklart gjør pasientene veldig redde. Men det er allikevel ufarlig, og det vil gå over. 

Endret av Hypnosee
  • Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, Hypnosee said:

Her skulle dere bestilt time til fastlege for lenge siden, allerede ved første anfall. Dere må jo finne ut hva det er og om hun kan få medisinsk hjelp slik at det går over. Om dere er veldig bekymret så må dere bestille akutt time tidlig på morgenen når legekontoret åpner. Da får dere time samme dag. Som nevnt over så fylles disse timene opp ganske fort. Om du ringer utpå dagen og krever time, kan det gå utover alle de andre pasientene som har time den dagen, og da må det være ganske alvorlig. De har det nok ikke lett, legesekretærene i skranken. Det er mange pasienter, lang ventetid og for få fastleger flere steder her til lands. Veldig bra at dere fikk time så fort.

Jeg pleier å melde dagen før kl 16 når kontoret er stengt.

Da fpr jeg time når på dagen jeg ønsker meg og fast legenn, medler du på dagen kl 8 må du ta det du får den dagen.

Anonymkode: c27b8...15b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å melde dagen før kl 16 når kontoret er stengt.

Da fpr jeg time når på dagen jeg ønsker meg og fast legenn, medler du på dagen kl 8 må du ta det du får den dagen.

Da varierer det sikkert fra legekontor til legekontor. Jeg har ikke den muligheten og må ringe når de åpner.

Skrevet

Ville byttet fastlege. Gjorde det selv for to år siden. Gikk fra å måtte gå igjennom forhør med helsesekretærene, og å måtte vente tre uker på ikke akutte ting, til å kunne logge meg på nett og bestille time selv. Nå har jeg opplevd maks tre dager venting på ikke akutte ting.

Anonymkode: bb72a...5ef

• Liker 1
Skrevet

Slike anfall kan være alt fra relativt ufarlige ting til et tegn på livstruende sykdom og selv en undersøkelse på legevakten avdekker ikke nødvendigvis forskjellen. Det er med andre ord svært vanskelig å bedømme så det er ikke noe man bør overlate til legesekretærer etc. 

Jeg har nå lært på den harde måten at man i aller høyeste grad har et ansvar for å bedømme alvorligheten av egen, og andre nærstående personers, sykdom selv. Mistenker man at det kan være alvorlig så ringer man 113 når vedkommende får disse anfallene. Og slike anfall som kommer flere ganger i uken er garantert ikke "ingenting". Ja, det kan være noe fysisk ufarlig som angst, men det kan også være livstruende hjertesykdom. Uansett må det utredes og behandles. 

Skrevet

På legetimen, krev videre henvisning. Det kan være noe helg ufarlig, men uten de riktige hjelpemidlene er det umulig for legen å si. 

Anonymkode: f3c94...e4d

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, Hypnosee said:

Da varierer det sikkert fra legekontor til legekontor. Jeg har ikke den muligheten og må ringe når de åpner.

Ringe?

Jeg bruker den nye metoden som alle legekontor foretrekker, og sender SMS!

• Liker 2
Skrevet

Her bør vedkommende få gjort tre ting etter min mening.

1) Få tatt EKG på legekontoret under anfallet for å utelukke at det er en hjerterytmeforstyrrelse.

2) Måle 24-timers stresshormoner i urin, evt. blodprøvene metanefrin og normetanefrin.

3) Måle blodsukker (kan gjøres selv) under anfallene

Uten at jeg er lege, tenker jeg enten i retning av lavt blodsukker (vanlig og mindre farlig) eller feokromocytom (adrenalinproduserende svulst på binyrene - det må utelukkes). Dette må drøftes med legen.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ringe?

Nei, alle legekontor foretrekker ikke det. Det er ikke en gang en mulighet ved det fastlegekontoret jeg tilhører. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ringe?

Aldri hørt om akuttimer som kan forhåndsbestilles noe sted eller tildeles på andre måter en per telefon eller ved at man fysisk møter opp på legekontoret når det åpner..

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Leo said:

Nei, alle legekontor foretrekker ikke det. Det er ikke en gang en mulighet ved det fastlegekontoret jeg tilhører. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri hørt om akuttimer som kan forhåndsbestilles noe sted eller tildeles på andre måter en per telefon eller ved at man fysisk møter opp på legekontoret når det åpner..

Da får dere undersøke bedre.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et familiemedlem som sliter med noen rare "anfall" for tiden, der hun blant annet har veldig høy puls, høyt blodtrykk, skjelvinger, og redusert almenntilstand.  Det er ikke angstanfall, selv om hun naturlig nok blir redd når dette skjer.

Hun dro på legevakten første gangen hun fikk dette.  Der avklarte de at det ikke var noe akutt alvorlig, men de anbefalte at hun bestilte akuttime hos fastlegen hvis hun fikk det igjen på dagtid, eller kontakte legevakten hvis det skjedde utenfor fastlegens åpningstid.

I løpet av den siste uken har hun hatt 3 "anfall" på tidspunkt der det har vært naturlig å kontakte fastlegen.
Ved første anfall ringte hun selv, og fikk beskjed om å "ta det med ro, det går sikkert over".
Andre gangen var det jeg som ringte, fordi hun ikke følte seg hørt første gangen, men jeg fikk samme svar av helsesekretæren som hun fikk første gangen: "ta det med ro, det går sikkert over". 
Etter mye om og men fikk jeg i det minste bestilt en ordinær time til henne om ikke så mange dagene, men likevel ...

Hun har ikke historikk med å bestille akuttime for ting som kan vente, eller å kontakte fastlege uten grunn.

Er det ikke slik at alle legekontor skal ha et visst antall akuttimer i løpet av en dag?
Og selv om helsesekretærene skal vurdere hastegrad ut i fra alvorlighet, burde de "leke lege", og avvise pasienter som av legevakt har blitt anbefalt å kontakte fastlege raskest mulig når det skjer?

Akutte timer skal være tilgjengelig hos alle fastleger fra om morgenen. De tildeles etter første mann til mølla prinsippet. Når timene er tatt så er der ikke flere aktte timer igjen. Da er det legevakten må ta unna akutte ting pasientene får. 

Hvordan de ansatte vurderer situasjonen og pasienten er uten betydning når det ikke er timer så er der ikke timer, med mindre pasienten er på kontoret og trenger akuutt hjelp der og da fordi han ellers vil pådra seg alvorlig skade eller død. 

Det du beskriver er typisk vente og se saker, i tillegg ikke noe å ta på en hastetime fordi det trenger mer tid enn det som avsettes på akutte timer.

Husk og på at hjelpepersonalet jobber på instruks fra legene. De kan ikke og skal ikke ta inn halvakutte eller ikke akutte ting på akutt timene. Da gjør de ikke jobben sin.

Anonymkode: f6a05...008

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...