AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #1 Skrevet 11. januar 2018 Når man oppsøker fastlegen med barnet, for f.eks: - Barnet vil ikke snakke på 4-årskontrollen med helsesøster - Måle vitaminverdiene - Synstest (fordi barnet viser at det muligens er lang-eller nærsynt) Når man så ser i epikrisen/journalen så har legen skrevet: »Kom til lege for...» Helt på slutten, nederst, sto det «Kjekk og kvikk gutt, bra/fint samspill mellom mor og barn». Noen som vet hvorfor siste avsnitt er...relevant? Ble litt overrasket. Kommer du for skrubbsår så står det en vurdering av samspillet i journalen? 😅 Anonymkode: 3f0ed...fee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #2 Skrevet 11. januar 2018 Jeg tror nok det er vanlig, ja. Samspillet er svært viktig, og et dårlig samspill kan indikere sykdom eller omsorgssvikt. Det blir omtrent som at legen automatisk legger merke til hudfarge (er pasienten veldig blek? Gulaktig i huden? Etc), ganglag, håndtrykk, symmetri i ansiktet og mange andre ting. Ikke alt dette står i journalen selvsagt, men jeg skjønner at samspill kan nevnes. Anonymkode: 0dabd...6a4 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #3 Skrevet 11. januar 2018 Men bare så det er sagt, så er ikke en fastlege på noen måte ekspert på samspill mellom foreldre og barn... Anonymkode: 546bd...e02 4
JuliaKepler Skrevet 11. januar 2018 #4 Skrevet 11. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men bare så det er sagt, så er ikke en fastlege på noen måte ekspert på samspill mellom foreldre og barn... Anonymkode: 546bd...e02 Du tror en lege ikke kan vurdere et samspill, mellom barn og foreldre? Og evt sette i gang tiltak ved dårlig samspill? Du tenker at en lege bør droppe å observere, siden vedkommende ikke er «ekspert»? 8
Wonders Skrevet 11. januar 2018 #5 Skrevet 11. januar 2018 Ja de ser på det. Det er samhandling og kommunanikasjon, oppmerksomhet osv. Men det blir likt som å se ann en allmentilstand. Er det avvik så er det de gangene noe ikke helt stemmer og det skurrer. Jeg ser også mye rart når jeg henter i barnehagen, og tenker mitt som helsepersonell. Vi er blitt oppfordret skrifttlig av barnehagen om å legge merke til vold og annen avvikende oppførsel. Og blåmerker. På barna som blir utsatt og varsle om dette. Bydelen jeg bor i er den som avdekker flest voldssaker i hjemmet via helsestasjon og lege i hele hovedstaden. Men det betyr ikke at det er det er der det foregår mest. De har spisskompetanse på dette her jeg bor Vi blir som foreldre oppfordret til å følge med i barnehagen. Og da ser jeg ikke bort i fra at fastlegen også må få skrive sine notater. 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #6 Skrevet 11. januar 2018 Jeg er tannlege og jobber mest med barn, og vi er også oppmerksomme på samspill og ser etter tegn på omsorgssvikt/overgrep/vold. Og noterer dersom noe avviker. Alle som jobber med barn har et ansvar for å avdekke slike ting. Det er bra at fastlegen er oppmerksom på det. Anonymkode: eac6f...878 17
Muffin Skrevet 11. januar 2018 #7 Skrevet 11. januar 2018 Her virker det jo som om det har vært en tilgrunnliggende utviklingsmessig årsak til en av henvendelsene, nemlig at 4 - åringen ikke ville snakke på kontrollen med helsesøster, da kan jeg tenke meg at fastlegen har vært ekstra oppmerksom på barnets fremtoning, atferd og ja - samspill mellom barn og foreldre. Det er jo ikke noe som vurderes på akuttider for f. eks skrubbsår som du nevner, da det overhodet ikke er relevant, eller i andre sammenhenger. Her ser det ut som at det har vært relevant å vurdere ved hvertfall en av konsultasjonene, og det har nok skjedd ganske automatisk på linje med (som AB over beskriver) vurdering av allmenntilstand, hudkulør, motorikk osv. 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #8 Skrevet 11. januar 2018 17 minutter siden, JuliaKepler skrev: Du tror en lege ikke kan vurdere et samspill, mellom barn og foreldre? Og evt sette i gang tiltak ved dårlig samspill? Du tenker at en lege bør droppe å observere, siden vedkommende ikke er «ekspert»? Jeg sa bare at en fastlege ikke er ekspert på det feltet. Anonymkode: 546bd...e02 1
JuliaKepler Skrevet 11. januar 2018 #9 Skrevet 11. januar 2018 16 minutter siden, Muffin skrev: Her virker det jo som om det har vært en tilgrunnliggende utviklingsmessig årsak til en av henvendelsene, nemlig at 4 - åringen ikke ville snakke på kontrollen med helsesøster, da kan jeg tenke meg at fastlegen har vært ekstra oppmerksom på barnets fremtoning, atferd og ja - samspill mellom barn og foreldre. Det er jo ikke noe som vurderes på akuttider for f. eks skrubbsår som du nevner, da det overhodet ikke er relevant, eller i andre sammenhenger. Her ser det ut som at det har vært relevant å vurdere ved hvertfall en av konsultasjonene, og det har nok skjedd ganske automatisk på linje med (som AB over beskriver) vurdering av allmenntilstand, hudkulør, motorikk osv. Selvfølgelig blir samspill vurdert også under akutt- timer. Samspill blir alltid vurdert når et barn er i kontakt med helsevesenet.
JuliaKepler Skrevet 11. januar 2018 #10 Skrevet 11. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa bare at en fastlege ikke er ekspert på det feltet. Anonymkode: 546bd...e02 Og hvordan skal eksperten komme i kontakt med dette barnet, hvis ikke fastlegen en gang vurderer samspillet mellom barn og pårørende? Noe må vi da ha lært etter Christoffer- saken. Hva vil du med din kommentar? 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #11 Skrevet 11. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når man oppsøker fastlegen med barnet, for f.eks: - Barnet vil ikke snakke på 4-årskontrollen med helsesøster - Måle vitaminverdiene - Synstest (fordi barnet viser at det muligens er lang-eller nærsynt) Når man så ser i epikrisen/journalen så har legen skrevet: »Kom til lege for...» Helt på slutten, nederst, sto det «Kjekk og kvikk gutt, bra/fint samspill mellom mor og barn». Noen som vet hvorfor siste avsnitt er...relevant? Ble litt overrasket. Kommer du for skrubbsår så står det en vurdering av samspillet i journalen? 😅 Anonymkode: 3f0ed...fee En lege ser ikke på bare skrubbsåret, bare blodprøven eller bare øyne, han ser hele den lille pasienten og alle den lilles behov i den store verden. Vær glad for at du har sort på hvitt at du har bra/fint samspill med barnet ditt selv om det kunne vært bare fint og ikke bra til fint. Kanskje du skal fokusere på å få et enda bedre samspill med barnet ditt i stedenfor å henge deg opp i bagateller? Anonymkode: 184c2...e15 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #12 Skrevet 11. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok det er vanlig, ja. Samspillet er svært viktig, og et dårlig samspill kan indikere sykdom eller omsorgssvikt. Det blir omtrent som at legen automatisk legger merke til hudfarge (er pasienten veldig blek? Gulaktig i huden? Etc), ganglag, håndtrykk, symmetri i ansiktet og mange andre ting. Ikke alt dette står i journalen selvsagt, men jeg skjønner at samspill kan nevnes. Anonymkode: 0dabd...6a4 TS her, jo visst. I min logiske (?) verden så kommenterer man ikke hudfargen dersom den er normal (og ikke gul/syk), spesielt ikke når formålet med timen var «teste synet». Jeg forstår at samspill mellom forelder og barn ved helseviditter kan kommenteres skriftlig dersom det var noe avvik eller unormalt legen observerte - men hvis samspillet er så bra: hvorfor kommentere det? Synes det var merkelig ☕️🙂 Anonymkode: 3f0ed...fee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #13 Skrevet 11. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En lege ser ikke på bare skrubbsåret, bare blodprøven eller bare øyne, han ser hele den lille pasienten og alle den lilles behov i den store verden. Vær glad for at du har sort på hvitt at du har bra/fint samspill med barnet ditt selv om det kunne vært bare fint og ikke bra til fint. Kanskje du skal fokusere på å få et enda bedre samspill med barnet ditt i stedenfor å henge deg opp i bagateller? Anonymkode: 184c2...e15 I journalen sto det «flott samspill». Det var jeg som skrev «bra/fint»... Anonymkode: 3f0ed...fee
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #14 Skrevet 11. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du skal fokusere på å få et enda bedre samspill med barnet ditt i stedenfor å henge deg opp i bagateller? Anonymkode: 184c2...e15 😅 🙋♀️ 😄 Anonymkode: 3f0ed...fee 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #15 Skrevet 11. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En lege ser ikke på bare skrubbsåret, bare blodprøven eller bare øyne, han ser hele den lille pasienten og alle den lilles behov i den store verden. Vær glad for at du har sort på hvitt at du har bra/fint samspill med barnet ditt selv om det kunne vært bare fint og ikke bra til fint. Kanskje du skal fokusere på å få et enda bedre samspill med barnet ditt i stedenfor å henge deg opp i bagateller? Anonymkode: 184c2...e15 Tror muligens det er du som henger deg opp i bagateller her og ikke TS? Anonymkode: 3b56b...d4f 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #16 Skrevet 11. januar 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er tannlege og jobber mest med barn, og vi er også oppmerksomme på samspill og ser etter tegn på omsorgssvikt/overgrep/vold. Og noterer dersom noe avviker. Alle som jobber med barn har et ansvar for å avdekke slike ting. Det er bra at fastlegen er oppmerksom på det. Anonymkode: eac6f...878 TS her, synes det er fantastisk at alt helsepersonell ser på samspill. Hva jeg festet meg ved her i tråden er: «noterer dersom noe avviker». Hvis noe ikke avviker, hvorfor da notere at det er så fint og flott? Anonymkode: 3f0ed...fee 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #17 Skrevet 11. januar 2018 1 time siden, Wonders skrev: Ja de ser på det. Det er samhandling og kommunanikasjon, oppmerksomhet osv. Men det blir likt som å se ann en allmentilstand. Er det avvik så er det de gangene noe ikke helt stemmer og det skurrer. Jeg ser også mye rart når jeg henter i barnehagen, og tenker mitt som helsepersonell. Vi er blitt oppfordret skrifttlig av barnehagen om å legge merke til vold og annen avvikende oppførsel. Og blåmerker. På barna som blir utsatt og varsle om dette. Bydelen jeg bor i er den som avdekker flest voldssaker i hjemmet via helsestasjon og lege i hele hovedstaden. Men det betyr ikke at det er det er der det foregår mest. De har spisskompetanse på dette her jeg bor Vi blir som foreldre oppfordret til å følge med i barnehagen. Og da ser jeg ikke bort i fra at fastlegen også må få skrive sine notater. Hva når barn har lekt på lekeplassen med venner og falt, og har fått blåmerke? Anonymkode: 3f0ed...fee
Wonders Skrevet 11. januar 2018 #18 Skrevet 11. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva når barn har lekt på lekeplassen med venner og falt, og har fått blåmerke? Anonymkode: 3f0ed...fee Det skal nok mere til enn en skramme, det finnes sikkert mange mange fler tegn for det trente øyet.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #19 Skrevet 11. januar 2018 1 time siden, Wonders skrev: Ja de ser på det. Det er samhandling og kommunanikasjon, oppmerksomhet osv. Men det blir likt som å se ann en allmentilstand. Er det avvik så er det de gangene noe ikke helt stemmer og det skurrer. Jeg ser også mye rart når jeg henter i barnehagen, og tenker mitt som helsepersonell. Vi er blitt oppfordret skrifttlig av barnehagen om å legge merke til vold og annen avvikende oppførsel. Og blåmerker. På barna som blir utsatt og varsle om dette. Bydelen jeg bor i er den som avdekker flest voldssaker i hjemmet via helsestasjon og lege i hele hovedstaden. Men det betyr ikke at det er det er der det foregår mest. De har spisskompetanse på dette her jeg bor Vi blir som foreldre oppfordret til å følge med i barnehagen. Og da ser jeg ikke bort i fra at fastlegen også må få skrive sine notater. Forsto jeg deg riktig at dere foreldre har blitt skriftlig oppfordret til å observere de andre barna og se etter avvik og merker på vold? Anonymkode: 5f65e...252 1
JuliaKepler Skrevet 11. januar 2018 #20 Skrevet 11. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forsto jeg deg riktig at dere foreldre har blitt skriftlig oppfordret til å observere de andre barna og se etter avvik og merker på vold? Anonymkode: 5f65e...252 Er ikke det sykt? Skule på hverandre? Høres helt vilt ut. Det er nok vi to som misforstår her 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå