Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å studere i høst og håpte at jeg skulle klare å få meg noen venner, men sånn har det ikke blitt. Jeg har egentlig aldri hatt noen venner og merker at jeg sliter med hvordan jeg skal forholde meg til andre. Jeg aner ikke hva jeg skal si eller hvordan jeg skal starte en samtale. Jeg har et veldig kjedelig liv og er nok en kjedelig person også. Jeg tror kanskje andre oppfatter meg som litt rar, og jeg merker at jeg ikke er helt som "alle andre", men jeg tror egentlig det handler om at jeg bare er ensom og nesten alltid har vært alene. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for jeg liker studiet, men jeg vet ikke om jeg orker mer av å være så ensom. Det gjør virkelig fysisk vondt å bare være på steder hvor det er folk, fordi jeg vet at ingen bryr seg om meg eller i det hele tatt legger merke til meg. 

Hvordan får man seg venner på universitetet, når man aldri har hatt det før?

Anonymkode: de6af...695

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld deg på ting eller bli med på ting de har, sjekk studentsamfunnet hvilke foreninger og aktiviteter de har. Ellers må du bare være mer direkte og gå opp til andre. Du kan jo kontakte noen av de du studerer med på facebook feks. og høre om de vil lese eller øve sammen med deg? 

Anonymkode: f544b...333

Skrevet

Det du trenger å gjøre er å være med på en forening eller klubb eller å jobbe frivillig der du gjør noe du liker, og da treffer du folk. Tenker på kor, sjakk klubb, teater, diskusjonsklubb eller hva det enn er. Ikke let etter venner på studiet, venner kan du finne utenfor. Men kanskje noen fra studiet tilfeldigvis er i samme forening/klubb som deg?

Anonymkode: 51ef9...aa6

• Liker 2
Skrevet

Du må faktisk ta initiativ selv. Starte små samtaler og være hyggelig. Det kan faktisk være så enkelt og når du først kommer i gang så blir det mye lettere neste gang du møter nye mennesker. 

Anonymkode: 31888...5a4

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg på ting eller bli med på ting de har, sjekk studentsamfunnet hvilke foreninger og aktiviteter de har. Ellers må du bare være mer direkte og gå opp til andre. Du kan jo kontakte noen av de du studerer med på facebook feks. og høre om de vil lese eller øve sammen med deg? 

Det du trenger å gjøre er å være med på en forening eller klubb eller å jobbe frivillig der du gjør noe du liker, og da treffer du folk. Tenker på kor, sjakk klubb, teater, diskusjonsklubb eller hva det enn er. Ikke let etter venner på studiet, venner kan du finne utenfor. Men kanskje noen fra studiet tilfeldigvis er i samme forening/klubb som deg?

Anonymkode: 51ef9...aa6

Hvordan finner jeg sånne foreninger? Jeg har ikke noen spesielle interesser, og gjør egentlig ikke noe særlig på fritiden.

Jeg vet at jeg må ta mer initiativ, men jeg syns det er svært vanskelig. Jeg tenker hver dag at jeg skal prøve å snakke med noen, men så bare tørr jeg ikke likevel også føler jeg meg så teit som ikke klarer det. Alle andre klarer det jo.. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må faktisk ta initiativ selv. Starte små samtaler og være hyggelig. Det kan faktisk være så enkelt og når du først kommer i gang så blir det mye lettere neste gang du møter nye mennesker. 

Jeg vet, men føler at jeg er kommet i en slags negativ spiral hvor jeg ikke tørr å ta kontakt, og derfor føler jeg meg dum og teit, og fordi andre tenker det om meg så tørr jeg i alle fall ikke å starte en samtale, osv. 

Skrevet

Hvordan finner jeg sånne foreninger? Jeg har ikke noen spesielle interesser, og gjør egentlig ikke noe særlig på fritiden.

Jeg vet at jeg må ta mer initiativ, men jeg syns det er svært vanskelig. Jeg tenker hver dag at jeg skal prøve å snakke med noen, men så bare tørr jeg ikke likevel også føler jeg meg så teit som ikke klarer det. Alle andre klarer det jo.. 

Det er faktisk mange som har det akkurat som deg, de "synes" bare ikke like godt som de som har mange rundt seg. Kanskje spesielt fordi det er de du er mest opptatt av, de som har det du nå ønsker deg. Gå på hjemmesiden til studentsamfunnet ved skolen din og se hvilke tilbud de har, eller stikk innom kontoret deres og hør om informasjon eller en brosjyre. Det finnes flere forskjellige foreninger, og ting du ikke trenger å melde deg inn på for å delta. Her jeg studerer så har alle fakultetene en egen forening man kan melde seg i, de har forskjellige sosiale foreninger, spillforeninger, ting relatert til trening/friluft, kor, dansegrupper, revy osv. Noen ting trenger man ikke melde seg inn i for å delta på heller. Sjekk på nettet også se på facebook sidene til de forskjellige tingene, der legger de ut informasjon og påmeldinger til forskjellige ting. Her jeg studerer kan man bli medlem av studentsamfunnet og delta på forskjellige ting, at man må jobbe i baren, med rydding, klargjøring osv. Og da vil du jo komme i kontakt med andre studenter der også. Du må bare delta og være med på ting, selv om det er veldig ubehagelig å dra alene. Og ikke gi opp! Selv om det kan være vanskelig å komme i kontakt med andre og det kan ta tid å komme inn på folk, så får du treningen med å være mer direkte og åpen og til slutt vil du nok finne noen! Og om du drar på slike ting så kan du prøve å se om det er noen andre som er der alene, som sitter alene feks og oppsøke de i stedet for de som allerede er i grupper, for det er mye vanskeligere.

• Liker 1
Skrevet

Du kan sikkert få litt mer konkrete tips om du sier hvilket universitet/høyskole du går på og hvilket fakultet. 

Jobbe som frivillig på studentbar er forøvrig en lett måte å få venner på. Det er jo derfor folk jobber frivillig der. 

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så sant!

TS: Jeg begynte også å studere i høst, er veldig sjenert/introvert og har ikke mange venner. Slitt med å få venner i flere år. Men det å sette seg ved siden av mine medstudenter i forelesningene har hjulpet meg masse siden i høst. Når jeg først tar initativ i en samtale går den bare av seg selv. Jeg utfordrer meg for hver dag.

Det virker vanskelig å skulle snakke med andre, men trikset mitt er å finne folk som jeg ønsker å bli kjent med. Jeg setter meg på siden av de, også spør jeg de om hva de heter, hvor de kommer i fra osv. 

Anonymkode: dd492...69e

Skrevet

Samme her :( søkte på masse foreninger i starten av semesteret, men kom ikke videre enn til intervjudelen 

Anonymkode: 02344...0fe

• Liker 2
Skrevet

Interesser er ikke noe folk bare "har", det er noe man skaffer seg. Man leser seg opp, prøver nye ting og skaffer seg interesser. Det er mange ting som kan være morsomt uten at det er noe du brenner for.

Min erfaring tilsier at folk på studiet er relativt interessert i det de studerer. Kanskje du kan spørre noen om hva de synes om div. pensum, teorier, hva de synes var interessant osv. 

Gjest Linaria
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her :( søkte på masse foreninger i starten av semesteret, men kom ikke videre enn til intervjudelen 

Intervju for å bli med i foreninger? 

Jeg er som deg, TS. Jeg hadde nesten ingen venner på studiene, men da jeg dro på utveksling bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. Jeg meldte meg inn i foreninger, ble med på seminarer på studiet og kom på avslutningsfester og alle sånne "gratis pizzakveld"-opplegg (som her i Skottland er "gratis vin", noe som hjelper på nervøsiteten!) og da fikk jeg etter hvert en fin vennegjeng. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Går du på NHH? Synes det er spesielt at de  har hatt lov til å ha studentforeninger som er såpass ekskluderende. Studentforeningene får penger fra universitetet for at de skal sosialisere studentene. Om de skal være ekskluderende får de gjøre det privat. 

• Liker 2
Skrevet

Det absolutt beste tipset er å engasjere seg i noe, fagutvalg, studentpub, kor, turgruppe e.l.

Anonymkode: 71f7f...a49

Skrevet

Jeg startet også å studere i høst, og har heller egentlig ikke fått meg noe venner :-( 

I starten gikk det fint, men til slutt ble jeg så utmattet av å være så «på» hver eneste dag, i tillegg ble jeg hengende etter - så tok meg en pause fra forelesninger for å hente meg inn fort hjemme. 

Da jeg kom tilbake virket det som alle hadde fått seg (gode) venner. Nå føler jeg meg så utrolig (!) utfor! Vet egentlig aldri hvem jeg skal sette meg sammen med på forelesning, alle har sikkert fått sin gjeng så føler jeg bare kommer og trenger meg på.. 

Jeg er også som deg, anser meg selv som en kjedelig person. Hvorfor skulle folk gidde å bli min venn liksom? Har masse gode venner utenfor studiet da, fra barndommen (heldigvis), så tror ikke jeg er så ille.

Men er noe med dette å være sjenert og skulle komme inn i en gigantisk klasse med masse nye mennesker, og måtte være så «på» hver dag, virkelig gjøre en innsats for å prate med folk - man blir helt utslitt bare etter det.. 

Lykke til, TS! Selv har jeg tenkt til å gå _all in_ frem mot sommeren for å få meg venner, slik at jeg kan glede meg til semesterstart etter ferien. Bare èn fast venn jeg kan sitte med på forelesning, og kanskje lese litt med, bli godt kjent med, slik at jeg kan slippe å grue meg til forelesning er alt jeg trenger, er ikke så kravstor!

Uansett, kan vel gi deg et par tips som har hjulpet meg i diverste situasjoner;

- Gå inn i en rolle. Det er egentlig ingen som kjenner deg ordentlig, eller vet hvem du er. For alt de vet, så er du verdens mest sosiale, utadvente person som bare ELSKER å bli kjent med nye mennesker. Du er åpen, og får en faktisk glede av å bli kjent med nye mennesker. Rett og slett gå inn i en rolle der du later som du er noe du ikke er - det hjelper deg over den lille «kneika».

- Bestem deg en dag for at idag, idag skal jeg ta STOR plass! Jeg skal prate masse, stille masse spørsmål, le masse, folk skal rett og slett legge merke til at jeg er der, og vet at jeg eksisterer.

Og jeg vil anbefale deg å finme venner også på studiet, ikke bare utenfor. Man er jo avhengig av minst en person man kan støtte seg litt til, om du forstår?

Ellers vil jeg utfordre deg - f.eks. om 2 måneder skal vi to vende tilbake til dette forumet, og fortelle om fremgangen vår når det kommer til å få seg venn(er) på studiet. Jeg og du kan skrive i denne tråden, oppdatere hverandre, og motivere hverandre underveis. Det hjelper alltid å vite at man ikke er den eneste i en kjip situasjon

Anonymkode: 3e621...3af

Skrevet
2 timer siden, Junenissen skrev:

Går du på NHH? Synes det er spesielt at de  har hatt lov til å ha studentforeninger som er såpass ekskluderende. Studentforeningene får penger fra universitetet for at de skal sosialisere studentene. Om de skal være ekskluderende får de gjøre det privat. 

Nei, BI, men samme opplegg som på NHH. Vi betaler hvert semester inn penger til skipnaden som organiserer foreningene (noen av foreningene er også helt private), selve studiestedet gir ikke noe støtte utenom dette. 

Synes det er litt trist å ikke komme videre enn til intervjurunden ja, men jeg kunne jo sikkert søkt på flere av de sosiale foreningene også. Det er bare det at jeg er veldig opptatt av det akademiske og ikke drikker eller fester spesielt mye (slikt som alle de "sosiale" foreningene driver på med). 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet også å studere i høst, og har heller egentlig ikke fått meg noe venner :-( 

I starten gikk det fint, men til slutt ble jeg så utmattet av å være så «på» hver eneste dag, i tillegg ble jeg hengende etter - så tok meg en pause fra forelesninger for å hente meg inn fort hjemme. 

Da jeg kom tilbake virket det som alle hadde fått seg (gode) venner. Nå føler jeg meg så utrolig (!) utfor! Vet egentlig aldri hvem jeg skal sette meg sammen med på forelesning, alle har sikkert fått sin gjeng så føler jeg bare kommer og trenger meg på.. 

Jeg er også som deg, anser meg selv som en kjedelig person. Hvorfor skulle folk gidde å bli min venn liksom? Har masse gode venner utenfor studiet da, fra barndommen (heldigvis), så tror ikke jeg er så ille.

Men er noe med dette å være sjenert og skulle komme inn i en gigantisk klasse med masse nye mennesker, og måtte være så «på» hver dag, virkelig gjøre en innsats for å prate med folk - man blir helt utslitt bare etter det.. 

Lykke til, TS! Selv har jeg tenkt til å gå _all in_ frem mot sommeren for å få meg venner, slik at jeg kan glede meg til semesterstart etter ferien. Bare èn fast venn jeg kan sitte med på forelesning, og kanskje lese litt med, bli godt kjent med, slik at jeg kan slippe å grue meg til forelesning er alt jeg trenger, er ikke så kravstor!

Uansett, kan vel gi deg et par tips som har hjulpet meg i diverste situasjoner;

- Gå inn i en rolle. Det er egentlig ingen som kjenner deg ordentlig, eller vet hvem du er. For alt de vet, så er du verdens mest sosiale, utadvente person som bare ELSKER å bli kjent med nye mennesker. Du er åpen, og får en faktisk glede av å bli kjent med nye mennesker. Rett og slett gå inn i en rolle der du later som du er noe du ikke er - det hjelper deg over den lille «kneika».

- Bestem deg en dag for at idag, idag skal jeg ta STOR plass! Jeg skal prate masse, stille masse spørsmål, le masse, folk skal rett og slett legge merke til at jeg er der, og vet at jeg eksisterer.

Og jeg vil anbefale deg å finme venner også på studiet, ikke bare utenfor. Man er jo avhengig av minst en person man kan støtte seg litt til, om du forstår?

Ellers vil jeg utfordre deg - f.eks. om 2 måneder skal vi to vende tilbake til dette forumet, og fortelle om fremgangen vår når det kommer til å få seg venn(er) på studiet. Jeg og du kan skrive i denne tråden, oppdatere hverandre, og motivere hverandre underveis. Det hjelper alltid å vite at man ikke er den eneste i en kjip situasjon

Anonymkode: 3e621...3af

Er ikke ts, men jeg blir med! Jeg går på et studie der vi sitter i samme klasserom med de samme folka hver dag, og det egentlig burde vært superenkelt for meg å finne venner. Men tvert i mot! Føler meg kjempeensom, og hver gang jeg prøver å snakke med de andre føler jeg meg bare teit og slitsom. De fleste andre har liksom funnet sin klikk, eller kjenner andre folk på skolen eller i byen. Jeg har liksom ingen! Men blir med på å prøve med dere :)

Anonymkode: ede4d...f06

Skrevet

Øv på smalltalk. Si hei en dag, hvordan går det? Hva har du gjort i helgen? Still spørsmål om vedkommende, vær interessert. Still oppfølgingsspørsmål når du blir fortalt noe. Ikke forvent at de stiller spørsmål til deg. Ta det som øving i å holde samtalen i gang. Begynn i det små og utvid samtalene etterhvert. Fortell litt om deg selv når det faller seg naturlig. Spør om hobbyer, interesser, fritidsaktiviter..

etter hvert kan du spørre om noen vil ta en kaffe, gå en tur, ta en øl.,,

Jeg har en datter som var veldig sjenert tidligere. Vi øvde, utfordret i det små, hun kom hjem og ba om tips til hva hun kunne si, spørre om.. på tre år er det en annen jente. Masse venner og kommer lett i kontakt med andre. Det viktigste er at hun er trygg på seg selv og ikke redd for å dumme seg litt ut.

Lykke til, krever arbeid, men du ksn klare det:-)

Anonymkode: 35cb1...6a9

Skrevet

TS, jeg føler med deg. Jeg er student i Oslo, har bodd her stort sett hele livet mitt, men har nesten ingen venner. 

På studiet mitt så har jeg blitt kjent med to personer som jeg henger med i skoletiden, men utenom det så har jeg ingen venner. Når jeg ser meg rundt i klasserommet og ser på hvordan alle, inkludert de jeg er venn med, har blitt ganske godt kjent med de andre, så blir jeg lei meg. Jeg er ganske sjenert i visse omgivelser og å sitte i et rom med mange ukjente gjør meg utrolig nervøs og stum som en mus. 

Jeg har dessverre alltid vært ganske ensom fordi jeg syntes det er vanskelig å knytte relasjoner/folk ikke liker meg. Uansett hva problemet er, så kjenner jeg meg igjen i det du sier. 

Uansett, så lurer jeg på hvor du studerer? Vi på dette forumet kan alltid støtte hverandre, kanskje bli kjent IRL og lese sammen. :) 

Anonymkode: 9c3c1...98a

• Liker 1
Skrevet
På ‎11‎.‎01‎.‎2018 den 1.52, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å studere i høst og håpte at jeg skulle klare å få meg noen venner, men sånn har det ikke blitt. Jeg har egentlig aldri hatt noen venner og merker at jeg sliter med hvordan jeg skal forholde meg til andre. Jeg aner ikke hva jeg skal si eller hvordan jeg skal starte en samtale. Jeg har et veldig kjedelig liv og er nok en kjedelig person også. Jeg tror kanskje andre oppfatter meg som litt rar, og jeg merker at jeg ikke er helt som "alle andre", men jeg tror egentlig det handler om at jeg bare er ensom og nesten alltid har vært alene. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for jeg liker studiet, men jeg vet ikke om jeg orker mer av å være så ensom. Det gjør virkelig fysisk vondt å bare være på steder hvor det er folk, fordi jeg vet at ingen bryr seg om meg eller i det hele tatt legger merke til meg. 

Hvordan får man seg venner på universitetet, når man aldri har hatt det før?

hva er det fineste du kan fortelle?

Anonymkode: 14d0d...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...