AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #1 Skrevet 11. januar 2018 Jeg har vært alenemor til mine tre barn. Nå er de voksne ( 25+) . Jeg var en såkalt god mor til den eldste var tolv år . Men da fikk jeg rusproblemer . Fikk barna tidlig ( første da jeg var 17. Siste da jeg var 22 . Med samme far , og har ingen barn utenom de . BV kom inn i bildet . Jeg kontaktet se selv. Barnefar var vodelig og jeg dro på krisesenter Ting gikk bedre , og jeg stilte opp på alt av møter osv EDRU . Jeg slet jo hardt , og jeg jollapset etter tre år . Det var de på jibben min som sa fra til BV . De sa fra først , og DET betød såå mye ! Jeg mistet omsorgen med rette . Jeg ble fakrisk lettet : nå kunne barna mine få det godt :-) BV lot meg ha den to helger i måneden . Vi samarbeidet godt ! Nå er barna voksne . Jeg er ofte gis dem . Tar vare på barnebarn ( tre ) , hjelper til med husarbeid osv .Det er en sekvfølge . I kveld sa ene sønnen min at jeg " levde livet gjennom dem . At jeg pendlet mellom ungene mine fordi jeg har dårlig samvittighet og ja , at jeg ville " ta igjen det fortapte. Den satt . Men det jeg mest vil er å hjelpe dem praktisk og økonomisk ( har vært rusfri i flere år nå. Har en jobb med god innrekt ) Så jeg gjør det jeg tror beryr noe for dem nå ! Men med min sønns uttalelse lurer jeg . Føler de at de må " ta vare på meg " ? Jeg er i stabilt og godt humør . De ber oftest meg til seg på ferier og ellers. Jeg spør ikke ofte om de vil ha besøk . Kanskje to , tre ganger i året . Vi har snakket om mitt svik . Trodde jeg hadde fått det jeg fortjente av ærlighet etter å ha sviktet dem i tre år . Har konstant tanker om hvilke feil jeg gjorde . Har hatt dater hvor menn har sagt at jeg " må gi slipp " . Er det det sønnen min mente ? Jeg har et sosialt liv altså , men jeg setter jo familie først. Kjeder meg lite da jeg kollegaer og venner. Skal jo innrømme at samvittigheten er svart. Men nå tenker jeg at jeg enda er en belastning ? Er så i tvil ! Hva gjør jeg ? Takker neu til neste invitasjon og si at jeg har mye å gjøre , men tar det snart igjen ? Jeg mente aønnen sa at de tre hadde snakket om dette :-/ Jeg vil bare gjøre det rette her Anonymkode: bea8b...6fd
GulSitron Skrevet 11. januar 2018 #2 Skrevet 11. januar 2018 Jeg ville ikke takket nei til besøk hos dem, men kanskje latt de ha sitt liv også. Du kan jo be om å få snakke med din sønn slik at du slipper å gå å lure på ting? Spør hva han mente med det han sa, kanskje dere kan diskutere det over en kaffe eller noe en dag? Så kan du jo si at du må leve med det du har gjort tidligere, men at du bryr deg veldig mye om de og kun ønsker at dere skal ha god kontakt som en familie Veldig bra at du har kommet deg dit du er i dag med tanke på rusen! Ønsker deg alt godt!! 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #3 Skrevet 11. januar 2018 4 minutter siden, GulSitron skrev: Jeg ville ikke takket nei til besøk hos dem, men kanskje latt de ha sitt liv også. Du kan jo be om å få snakke med din sønn slik at du slipper å gå å lure på ting? Spør hva han mente med det han sa, kanskje dere kan diskutere det over en kaffe eller noe en dag? Så kan du jo si at du må leve med det du har gjort tidligere, men at du bryr deg veldig mye om de og kun ønsker at dere skal ha god kontakt som en familie Veldig bra at du har kommet deg dit du er i dag med tanke på rusen! Ønsker deg alt godt!! Tusen takk. Det verste vi gjør i livet er å ikke kunne ta vare på barna sine . Men kanskje jeg overdriver litt ja :-( nå når jeg kan . Det som er vanskelig er at denne gutten min er den som normalt sier minst og jeg så at han ikke ville snakke mer om det . Så bort , sa god natt med et smil da. Men jeg får vel spørre . Få klarhet . Jeg elsker ungenene og barnebarn over alt . Men jeg prøver kanskje litt for hardt ja . Jeg sviktet dem . Jeg vet det , og jeg må leve med det . Livet er ikke bare rosa :-) Tusen takk for svar ! Det betød noe ! :-) Anonymkode: bea8b...6fd 1
Sh999 Skrevet 11. januar 2018 #4 Skrevet 11. januar 2018 Kjære TS! Gratulerer med å bli rusfri og å ha stablet livet ditt på beina! Du er tøff, for det du har klart er det få som er klar over hvor utrolig tøft det er. Du har dessverre tatt feile valg som har fått store konsekvenser, og det er noe du må lære å leve med. Men det hjelper egentlig ingen at du går rundt med konstant dårlig samvittighet, du har ikke tatt disse valgene bevisst for å svikte de kjæreste du har, det går mye dypere enn det. Du har vist storsinn med å føle lettelse at bv kom inn i bildet, fordi du heldigvis hadde selvinnsikt nok til å vite at det var det beste for barna dine i den situasjonen. Prøv å være en del av livene deres nå litt på deres primisser, så skal du se at det går seg til❤️ ønsker deg alt godt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #5 Skrevet 11. januar 2018 Kanskje du kan be om å få snakke med de alle sammen, samlet? Kanskje de har lettere for å åpne seg om de er der alle sammen. Jeg vet ikke om dere allerede har hatt en grundig samtale om alt som har vært, hvor deres side og hvordan oppveksten har vært og påvirket dem kommer frem. Du har helt sikkert bedt om beklagelse og tilgivelse og gitt din side av situasjonen. Jeg tolker ut i fra hva sønnen din sa at det fremdeles ligger mye usagt igjen. Anonymkode: 5578e...713 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #6 Skrevet 11. januar 2018 39 minutter siden, Sh999 skrev: Kjære TS! Gratulerer med å bli rusfri og å ha stablet livet ditt på beina! Du er tøff, for det du har klart er det få som er klar over hvor utrolig tøft det er. Du har dessverre tatt feile valg som har fått store konsekvenser, og det er noe du må lære å leve med. Men det hjelper egentlig ingen at du går rundt med konstant dårlig samvittighet, du har ikke tatt disse valgene bevisst for å svikte de kjæreste du har, det går mye dypere enn det. Du har vist storsinn med å føle lettelse at bv kom inn i bildet, fordi du heldigvis hadde selvinnsikt nok til å vite at det var det beste for barna dine i den situasjonen. Prøv å være en del av livene deres nå litt på deres primisser, så skal du se at det går seg til❤️ ønsker deg alt godt. tusen takk ! Det er mennesker som seg som får oss på beina og å gå videre ! Anonymkode: bea8b...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #7 Skrevet 11. januar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du kan be om å få snakke med de alle sammen, samlet? Kanskje de har lettere for å åpne seg om de er der alle sammen. Jeg vet ikke om dere allerede har hatt en grundig samtale om alt som har vært, hvor deres side og hvordan oppveksten har vært og påvirket dem kommer frem. Du har helt sikkert bedt om beklagelse og tilgivelse og gitt din side av situasjonen. Jeg tolker ut i fra hva sønnen din sa at det fremdeles ligger mye usagt igjen. Anonymkode: 5578e...713 Det er det da . Hva de ikke sier . Ja , vi har hatt samtaler med barnas psykolog . Familieterapi . Og det har jo selfølgelig kostet . Jeg har fått høre det . Trodde jeg . Fader , så vanskelig. Jeg tåler så godt at de er ærlige ! Jeg unnskylder meg ikke ! Men ja , kanskje jeg må få istand et møte ! Jeg vet det er en stor pris å betale for å svikte barna sine , men vi håper jo i det lengste at vi er til nytte . Jeg skal tenke litt , og snakke sånn innpå . Tusen takk for svar . Anonymkode: bea8b...6fd
Sh999 Skrevet 11. januar 2018 #8 Skrevet 11. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: tusen takk ! Det er mennesker som seg som får oss på beina og å gå videre ! Anonymkode: bea8b...6fd Tusen takk🙏 det varmer å høre😊
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #9 Skrevet 11. januar 2018 Kanskje de bare ønsker at du fokuserer mer på deg selv og ikke overtar livene deres fordi du vil kompensere for fortiden? Du velger å være singel og fokusere all energi på dem, er heller ikke sunt. Kanskje de føler at de ikke kan si nei, at de MÅ invitere deg med på ferier og at det kanskje hadde vært greit om bestemor ikke kom for å vaske huset..... Kanskje det rett og slett er på tide å legge fortiden bak seg? Ikke bare for din egen skyld men barna også? Anonymkode: 24dbb...e06
Wit Skrevet 11. januar 2018 #10 Skrevet 11. januar 2018 Jeg syns du har vært veldig flink som har kommet deg ut av rusen og fått tilbake livet ditt Alle kred til deg for det. Jeg støtter også det flere her sier at du bør ha et møte sammen med alle barna dine. La de få si det de tenker og be dem fortelle deg hva de ønsker av deg fremover. Ikke la det bli en plikt for dem å måtte invitere deg fordi de føler du har gått glipp av mye tidligere. Vis dem at du ønsker å være der for dem og deres barn, og at de kan komme og spørre om hjelp når de trenger det. Det er nok mange dype sår her hos dem også, og selvsagt hos deg, så dette ta tid. Jeg ønsker deg lykke til. Dette klarer du
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #11 Skrevet 11. januar 2018 Tusen takk for svar dere som har kommentert her ! Hvert svar har betydd mye !! Fordi dere ikke dømmer , for det kunne dere ha gjort ! Jeg var så utafor etter hva sønnen sa , og med at jeg har sviktet de før , fikk jeg tanker om at jeg fremdeles var en de måtte føle ansvar for ! Jeg leste hvert enkelt svar her , og tenkte veldig mye utpå natten . I dag snakket jeg med yngste igjen , og ja , de følte jeg " ofret " mitt voksne liv på dem . At jeg ga dem dårlig samvittighet fordi JEG har dårlig samvittighet . Jeg så den . Så ringte jeg de andre to , og ja , de hadde snakket om det . At jeg " tok for mye plass " med gode hensikter . Akkurat det syns jeg var så snilt sagt . Vi ble enige om at jeg ikke skulle gi de penger i tide og utide . At jeg heller kunne spare til barnebarna , for de klarte seg :-) Jeg var hjertelig velkommen , men at de ville sette mer pris på om jeg fokuserte mer på barnebarna , og ikke steppet inn som " husholderske " . Så da fikk vi klarhet i ting . Ene sa at jeg hadde fått ny sjanse som bestemor , og at der var jeg fantastisk . Det var snilt sagt , men jeg skal la husarbeid og middagslaging være underprioritert å være med de små ! Jeg sparer allerede til dem , hehe . Det sa jeg ikke noe om , men jeg får slutte å gi til de voksne , og få mer på konto til barnebarn ! De nevnte også at jeg burde finne meg noen . Akkurat det får jeg se på . Koselig å date bare også :-) Til slutt vil jeg si til dere som får store problemer om dere har barn : søk hjelp ! Bv var helt suverene i vårt tilfelle ! Som en sa , som dere kan tenke på : Mange er redde oss , men er du ærlig , så vet vi at vi kan stole på deg ! Be oss om hjelp , for det er det vi vil ! Når en juger , så får vi mistillitt , og det er da kan gå så galt . Fordi en har skjult alt alt for lenge , og da er det ofte for sent . Da har barna lidd overlast alt for lenge , mens vi kunne vært på banen før og reddet hele familien , eller ihvertfall prøvd i samarbeid med foreldrene . At de mente det vet jeg , for jeg hadde såkalte sprekker tre ganger . Jeg sa fra , og jeg mistet aldri samvær etterpå . De kunne komme uanmeldt da de var hos meg , men den avtalen gikk jeg lett med på . Åh . Dette ble lengre enn jeg trodde ! Jaja , takk igjen . Noen ganger kan forum på nettet blant anonyme være viktig i " nødens stund " . Anonymkode: bea8b...6fd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå