AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #1 Skrevet 10. januar 2018 Jeg begynte på mitt siste halvår som lærling som helsefagarbeider den 1 desember. Men har egentlig siden da vært mest sykmeldt pga at jeg har en depresjonen, og dette har jeg hatt siden 2012, men nå har det blitt skikkelig ille at jeg så og si ikke klarer å være på jobb nesten. Jeg er nå sykmeldt frem til 16 januar, da skal jeg til legen og snakke med han igjen, og jeg vurderer å snakke med legen om å jobbe 50% resten av læretiden. (Ferdig 22 mai). Men jeg veit ikke om dette faller i god jord hos opplæringskontoret og hos veilederen min. Jeg kan ikke reglene når det gjelder dette, så veit ikke om jeg får gjennomslag for dette. Men jeg veit selv at jeg ikke klarer å jobbe 100% resten av læretiden. Tenker også at hvis jeg får lov til å jobbe kun 50%, så er dem nødt til å forlenge lærekontrakten min. Og det går ikke, for jeg får min «lønn» fra nav (aap), og jeg jeg får ikke forlenget etter juni, fordi jeg skal være ferdig som læring i mai. Det jeg egentlig lurer på her, er vel egentlig om noen andre har vært lærling og vært igjennom noe av det samme, og jobbet 50% som lærling, men ikke forlenget kontrakten? Anonymkode: 43062...864
Eneri Skrevet 13. januar 2018 #2 Skrevet 13. januar 2018 Du vil jo ikke få nok praksis til å kunne gå opp til fagprøven på denne måten? I min bedrift hadde vi en lærling som var litt sykemeldt. Vi søkte om at hun fikk forlenget læretida med en måned for 'å ta igjen' for sykedager. Offentlig arbeidsgiver/læreplass. Hun fikk lønn for den ekstra måneden og kunne så avlegge fagprøven Ta et møte med opplæringskontoret som følger deg opp, kanskje sammen med NAV? De har sikkert vært borti lignende tilfeller før og kan gi info og hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå