AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #1 Skrevet 10. januar 2018 Jeg har mange ganger lurt på om veganere og vegetarianere begge tenker at de følger samme filosofi og føler seg samspilt som et lag, eller om det er slik at det også er kamp "innad" i miljøene i den retningen om hva som er riktig livsstil. At vegetarianere for eksempel synes at veganere blir for ekstreme, mens veganere tenker at vegetarianere ikke oppfyller livsstilen 100% og gjerne dermed blir uglesett og er like ille som "kjøttetere". Jeg tenker da om f.eks. mattreff eller kurs vil kunne gå som kombinert "vegetarianer/veganer" eller om det alltid vil være separate treff som eksklusivt enten er det ene eller andre. Om forumer som har egne kategorier, har separate kategorier for vegetarianere og veganere eller om dette blir kombinert til en og samme forumkategori. Akkurat som at i religion har man gjerne flere grener av samme tro, men disse trossamfunnene kommer gjerne likevel ikke overens selv om de deler mye felles. Jeg vet at flere nå er fristet til å svare "Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, andre gjør som de vil" osv. Mange bryr seg nok ikke, akkurat som religiøse ikke bryr seg, men nå tenker jeg på de litt mer seriøse og ivrige forkjemperne. Er det samspill eller krasj? Anonymkode: 521aa...683
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #2 Skrevet 10. januar 2018 Endel veganere ser ned på vegetarianere, mer enn de ser ned på kjøttetere, fordi de har sett lyset og allikevel velger å leve i synd. Altså de gjør et mer bevisst valg for å støtte ondskap, enn kjøttetere som bare lever som de er hjernevasket til. Anonymkode: e580a...28d 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #3 Skrevet 10. januar 2018 Jeg er hverken det ene eller det andre, men jeg tenker at dersom folk velger å leve som vegetarianere -hvordan kan de argumentere for at de ikke er veganere? Om man er opptatt av dyrenes ve og vel.. Har hønene som serverer eggene til søndagsfrokosten det så mye bedre enn kyllingene som slaktes? Den osten på skiva.. Har de kyra det så mye bedre enn de som utgjør biffen? Om det er av miljøpolitiske hensyn.. Dyrene som produserer melk, egg m.m. skal også fôres og holdes i live. I hopetall. Melkekyrene spiser like mye gress og er like lite energieffektive som slaktedyra. And so on. Gitt at dette ikke er mitt bord, så tar jeg sikkert grundig feil i måten jeg tenker på, men jeg kan ikke unngå å tenke at en vegetarianer er en 'latmannsveganer'. Håper du får mange interessante svar! Anonymkode: 3b689...25c 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #4 Skrevet 11. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hverken det ene eller det andre, men jeg tenker at dersom folk velger å leve som vegetarianere -hvordan kan de argumentere for at de ikke er veganere? Om man er opptatt av dyrenes ve og vel.. Har hønene som serverer eggene til søndagsfrokosten det så mye bedre enn kyllingene som slaktes? Den osten på skiva.. Har de kyra det så mye bedre enn de som utgjør biffen? Om det er av miljøpolitiske hensyn.. Dyrene som produserer melk, egg m.m. skal også fôres og holdes i live. I hopetall. Melkekyrene spiser like mye gress og er like lite energieffektive som slaktedyra. And so on. Gitt at dette ikke er mitt bord, så tar jeg sikkert grundig feil i måten jeg tenker på, men jeg kan ikke unngå å tenke at en vegetarianer er en 'latmannsveganer'. Håper du får mange interessante svar! Anonymkode: 3b689...25c Du kan like greit be folk som donerer til Redd Barna å argumentere for hvordan de mener det er greit å gå i noe annet enn økologiske fair trade-klær sydd av vanskeligstilte alenemødre i Bangladesh, eller spørre folk som donerer blod hvorfor de ikke også gir litt ryggmarg og en nyre mens de er i gang... Det skal ikke være "farlig" å bare gjøre det man klarer for å støtte en god sak eller for å bli et bedre menneske. Anonymkode: e580a...28d 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #5 Skrevet 11. januar 2018 Jeg er vegeterianer, har ingenting i mot veganere. Beundrer dem for å klare det. Syns de generelt virker som veldig gode mennesker, som bryr seg veldig mye om dyrevelferd og har svært god moral. Har mange venner som er veganere, som applauderer at jeg i hvert fall har sluttet med kjøtt. Har en historie med spiseforstyrrelser, som gjør det vanskelig for meg å bli veganer og ekskludere såpass mange matgrupper (ihvertfall akkurat nå) og det aksepteres, i hvert fall blant de jeg har møtt. Anonymkode: 800a8...38a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #6 Skrevet 11. januar 2018 Kan også si at jeg foretrekker vegetar-forum/kokebøker og kurs, ettersom jeg vil lære å lage spennende mat, også med egg og melk. Syns det er vanskelig (matmessig og på grunn av spiseforstyrrelse-aspektet) å bruke mye "spesial"-ingredienser og unngå ost og slike ting. Men jeg spiser jo gjerne vegansk innimellom, det er ikke sånn at jeg MÅ ha melk. Anonymkode: 800a8...38a 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #7 Skrevet 11. januar 2018 Det som er merkelig, er at ingen av den innser at det er naturstridig å ha kjøttfri kost. Gjentatte forsøk med veganere spesielt, viser at de hadde dødd ut etter ca 14 dager i naturen. Naturstridig adferd. Har inntrykk at vegetarianere er mer tilnærmelige enn veganere, både sosialt og politisk. Anonymkode: 31719...0e8 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #8 Skrevet 11. januar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er merkelig, er at ingen av den innser at det er naturstridig å ha kjøttfri kost. Gjentatte forsøk med veganere spesielt, viser at de hadde dødd ut etter ca 14 dager i naturen. Naturstridig adferd. Har inntrykk at vegetarianere er mer tilnærmelige enn veganere, både sosialt og politisk. Anonymkode: 31719...0e8 Hva spiser apekatter? Anonymkode: 92de5...44a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #9 Skrevet 11. januar 2018 Ja, vi kommer stort sett overens. Anonymkode: 3715f...d63
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #10 Skrevet 11. januar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hva spiser apekatter? Anonymkode: 92de5...44a Frukt, grønt andre dyr og også sine egne (spesielt sjimpanser), hvordan det? Er du en apekatt? Mennesket er ikke på samme utviklingsgren som apekatter, før du går flere millioner av år tilbake i tid. Vi er altetende og både tenner, mage/tarmsystem og hjernefysiologi tilsier dette, dette er noe evolusjonen har gitt oss og slik er vi tilpasset. Den eneste grunnen til at vi har veganere og vegetarianere i dag, er at de kan klare seg med det de finner på butikken og i spesialforretninger, mange av de må også spise en drøss av kosttilskudd for å opprettholde normal helse. I naturen vil de dø ut, eller tilpasse seg, det er bare å se på naked and afraid og tilsvarende programmer, veganere klarer seg ikke, om de da ikke bryter med prinsippet sitt og begynner å spise kjøtt. Sorry, men sånn er nå det. Anonymkode: 31719...0e8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #11 Skrevet 11. januar 2018 Der jeg opprinnelig kommer fra er IKKE det å være vegeterianer en livstil. Det er en leveregel, en "krav" som er godt innarbeidet i folk fra barndommen av. Jeg skriver krav med "-" fordi man velger likevel som regel selv hvor streng man skal følge denne regelen. Det er mange som er 100% vegeterianere, og de som velger å spise kjøtt/egg. Selv innad i familie finner du de som er vegeterianere og de som ikke er det, uten at de blir tilført noe "skam" av noe slag. Vegeterianer i den sammenhengen går på både kjøtt, fisk og egg (siden den er en potensiell dyr). Dette gjelder ikke melk, da melk ikke blir til et dyr!! Så "alle" gjør hva de vil (selv om jeg er sikker på at i enkelte familer så presser vel de eldre på en streng kost). Anonymkode: 64756...91b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #12 Skrevet 11. januar 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Det som er merkelig, er at ingen av den innser at det er naturstridig å ha kjøttfri kost. Gjentatte forsøk med veganere spesielt, viser at de hadde dødd ut etter ca 14 dager i naturen. Naturstridig adferd. Har inntrykk at vegetarianere er mer tilnærmelige enn veganere, både sosialt og politisk. Anonymkode: 31719...0e8 Det er det dummeste jeg har hørt. Link? Om man holder seg rundt ekvator er det ikke noe problem å overleve som veganer i naturen. I Norge om vinteren er det selvsagt umulig men det betyr ikke at det er naturstridig. Mennesket er ikke biologisk utformet som hverken kjøtteter eller omnivor, biologisk er de planteetere. Anonymkode: 9429a...bf2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #13 Skrevet 11. januar 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er hverken det ene eller det andre, men jeg tenker at dersom folk velger å leve som vegetarianere -hvordan kan de argumentere for at de ikke er veganere? Om man er opptatt av dyrenes ve og vel.. Har hønene som serverer eggene til søndagsfrokosten det så mye bedre enn kyllingene som slaktes? Den osten på skiva.. Har de kyra det så mye bedre enn de som utgjør biffen? Om det er av miljøpolitiske hensyn.. Dyrene som produserer melk, egg m.m. skal også fôres og holdes i live. I hopetall. Melkekyrene spiser like mye gress og er like lite energieffektive som slaktedyra. And so on. Gitt at dette ikke er mitt bord, så tar jeg sikkert grundig feil i måten jeg tenker på, men jeg kan ikke unngå å tenke at en vegetarianer er en 'latmannsveganer'. Håper du får mange interessante svar! Anonymkode: 3b689...25c Enig, om det er dyrevelferd og miljø man er opptatt av må man være veganer, det hjelper ikke stort å være vegetarianer om man spiser mye egg og melkeprodukter. Anonymkode: 9429a...bf2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #14 Skrevet 11. januar 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva spiser apekatter? Anonymkode: 92de5...44a Anonymkode: 9429a...bf2 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #15 Skrevet 11. januar 2018 Jeg er pescetarianer, men skulle gjerne vært veganer. Men er svært allergisk, mot svært mye. Spesielt i sommerhalvåret, så består min diett av en type glutenfritt brød, gulost, blåbær og fisk. Nå på vinteren, kan jeg spise brokkoli, spinat, salat, ris og potet. Så det sier seg selv, at det å være veganer ikke går. Og det er synd, da jeg elsker alt av frukt, grønnsaker, linser og bønner. Anonymkode: 57796...974
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #16 Skrevet 11. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som er merkelig, er at ingen av den innser at det er naturstridig å ha kjøttfri kost. Gjentatte forsøk med veganere spesielt, viser at de hadde dødd ut etter ca 14 dager i naturen. Naturstridig adferd. Har inntrykk at vegetarianere er mer tilnærmelige enn veganere, både sosialt og politisk. Anonymkode: 31719...0e8 La oss si at det er naturstridig - hva så? Vi lever i den vestlige verden i 2018, og det er helt uproblematisk å spise etisk. Anonymkode: 09eb6...299
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #17 Skrevet 11. januar 2018 Hvor mange veggiser kjenner dere som ikke har venner som spiser kjøtt? Jeg kjenner ingen... Så ser ikke hvordan dere kommer frem til at veganere og vegetarianere ikke skulle gå overens Når det gjelder de mest ivrige forkjemperne, så ser jeg ikke at det betyr at man må ekskludere andre mennesker. Det går fint an å være lidenskaplig opptatt av noe, og samtidig innse at man ikke kan snakke om det hele tiden med alle. Tipper det er mange ildsjeler som brenner for ulike prosjekter som for det meste holder det inne i seg med mindre det blir relevant. Mulig en av disse ildsjelene er en person som du møtte idag som du aldri ville tippet var veggis og som du aldri ville funnet ut var det fordi han aldri ville sagt noe 7 hours ago, AnonymBruker said: Det som er merkelig, er at ingen av den innser at det er naturstridig å ha kjøttfri kost. Gjentatte forsøk med veganere spesielt, viser at de hadde dødd ut etter ca 14 dager i naturen. Naturstridig adferd. Har inntrykk at vegetarianere er mer tilnærmelige enn veganere, både sosialt og politisk. Anonymkode: 31719...0e8 Det er mange folkegrupper rundtom i verden som lever kjøttfri enten grunnet religion eller fattigdom, disse menneskene eksisterer og overlever. Hva mener du med "i naturen" forresten? Tipper de fleste nordmenn og mennesker fra rike land generelt hadde dødd etter 5 dager i naturen. Eller hvordan ser du for deg at den gjengse nordmann skal overleve i naturen uten våpen eller andre hjelpemidler, som for eks bok om hva man kan spise? Anonymkode: cea3e...a93
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #18 Skrevet 11. januar 2018 Jeg har flere venner som er vegetarianer/veganere. Jeg selv spiser kjøtt. Vi gidder ikke å diskutere livsstil og «fremme» våre valg da vi uansett ikke blir enige. Vi er like gode venner uansett Anonymkode: 56f6d...b64
Gjest N-Nøff Skrevet 11. januar 2018 #19 Skrevet 11. januar 2018 Det er jo to forskjellige livsstiler. Men veganere bør jo være rause mot vegetarianere; når jeg har diskutert ned hardbarka, innbitte veganere om at det brukes animalske produkter i f.eks bilen din eller på toget, så sier de: "jæ, mæn gjør så godt mæn kæn", så da bør det å spise egg og ost også regnes som "så godt man kan". Jeg for min del er allergisk mot fisk, bønner, soya, gulrøtter, pærer, ja ok.. kort fortalt kan jeg ikke være verken veganer eller vegetarianer. Akkurat nå går jeg på folsyrekur siden jeg ikke får i meg nok næring via mat.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #20 Skrevet 11. januar 2018 De vegetarianerne jeg kjenner er det mest av helse-/sunnhetsmessige årsaker, de føler det er økonomisk og (mer) bærekraftig miljømessig, litt moderne osv, ikke primære dyrevelferdsgrunner. Vet ikke hva veganere mener om dem, men jeg ser heller ikke hvorfor de (veganere og vegatarianere) skulle omgås eller føle seg som en gruppe mennesker annerledes enn andre grupper mennesker (kjøttetere), eventuelt to helt forskjellige grupper. Det måtte være på sånne matlagingsfora, er det så sosialt da? Jeg kjenner kun én veganer, hun er det pga dyrevelferd, men begrunner det samtidig med at hun er SÅÅ mye sunnere. Jeg har ikke noe inntrykkk av at hun er spesielt sunn med god helse, bare sær med dårlig psykisk helse. Anonymkode: 29427...c0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå