AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #1 Skrevet 10. januar 2018 Når jeg vokste opp kan jeg huske at det svært ofte var ulike typer tiltak for å gi jenter høyere selvtillit på gutters bekostning. Det kunne komme fra historier som ble fortalt eller andre ting. Som regel var det gjennom skole og barnehage, men også gjennom annen type media vi konsumerte. Alle forstår at dette er svært negativt. Fordi det er gutter som blir selektert basert på selvtillit, status, lønn og utdanning. Ved å gi jenter høyere selvtillit på gutters bekostning kan en risikere å ødelegge mange gutters liv. Slik at de verken får familie eller noe som helst. Vi ser dette i den nye generasjonen som vokser opp. Er det fremdeles slik at jenter blir bygget opp i barnehagen og skolen, og gutter blir bygget ned? En slags mobbing? Jeg vet at det fremdeles er slik i underholdningen foreldre lar barn konsumere. Anonymkode: cd304...a3c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #2 Skrevet 10. januar 2018 Er iallefall slik i underholdningsbransjen for tiden. Alt som er feministisk blir skrytt opp i skyene, til tross forat det er av middelmådig kvalitet og med en snever mottakergruppe, mens alt som har med hvite menn å gjøre blir kritisert og latterliggjort. Anonymkode: a4d8c...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #3 Skrevet 10. januar 2018 Hmm. Er det slik at gutter nå blir mistenkeliggjort som voldtektsmenn i skolen? Jeg vet at mange har ønsket en slags undervisning om at gutter ikke skal voldta. Selv om alle allerede vet det, og føler det er en slags mobbing å bli mistenkeliggjort som det. Anonymkode: cd304...a3c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #4 Skrevet 10. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er iallefall slik i underholdningsbransjen for tiden. Alt som er feministisk blir skrytt opp i skyene, til tross forat det er av middelmådig kvalitet og med en snever mottakergruppe, mens alt som har med hvite menn å gjøre blir kritisert og latterliggjort. Anonymkode: a4d8c...1ba Ja, det stemmer nok at mye feministisk underholdning blir skrytt opp i skyene av journalister, men at folk synes det er dårlig. Men det siste stemmer jo ikke, men de kritiserer gjerne at ikke nok kvinner er filmprodusenter. Som nok skyldes at de ikke ønsker å være det og at de har andre interesser. Anonymkode: cd304...a3c
Perle Skrevet 10. januar 2018 #5 Skrevet 10. januar 2018 (endret) Ja, guttebarn og jentevarn blir desverre behandlet ulikt. Jenter blir tidlig lært til å "dempe" seg, til å "ta ansvar", kle på seg selv, og å passe på "de små". Gutter er som kjent "bare gutter". Når jenter nå kan vokse opp til noe annet enn å måtte ta "husmorskolen" samt å ruge barn, blir det jo plutselig mer slitsomt å være gutt/mann. Skoletapere, og urokråker taper terreng. Siden det nå ikke går å skru tiden tilbake bør jo guttene nå bli stillt krav til slik at de evner å fungere i normal hverdag anno 2018, og ikke vokse opp til å bli bitre, sure og kåte menn, hvis surver og skriver harniske tråder på tråder på kg. Til alle med guttebarn: ta ansvar! For alles skyld. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Ed4E2/Barnehageansatte-behandler-jenter-og-gutter-forskjellig Endret 11. januar 2018 av Perle 9
Minlillelykke Skrevet 10. januar 2018 #6 Skrevet 10. januar 2018 Vår gutt blir ihvertfall ikke behandlet som bare gutt. Vi er opptatt av at han skal lære å hjelpe til hjemme, kle på seg, lage seg brødskiver osv. Nå blir han bare tre i mars, men i barnehagen skal de sees likt lovte ped leder oss på møte i høst. Jeg ønsker ihvertfall å oppdra en gutt som er med å bidra, både i yrkeslivet og på hjemmebasis 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #7 Skrevet 10. januar 2018 22 minutter siden, Perle skrev: Ja, guttebarn og jentevarn blir behandlet ulikt. Jenter blir tidlig lært til å "dempe" seg, og å ta ansvar. Kle på seg selv, og passe på de små. Gutter er som kjent "bare gutter". De kan herje villt. Når jenter nå kan vokse opp til annet enn å ta "husmorskolen" og å ruge barn blir det jo plutselig mer slitsomt å være gutt/mann. Skoletapere, og urokråker taper terreng. Siden det ikke går å skru tiden tilbake bør jo gutten bli stillt krav til slik at de evner å fungere i normal hverdag og ikke sitter bitre, sure og kåte og skriver tråder på tråder på et kvinneforum. Til alle med guttebarn: ta ansvar! https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Ed4E2/Barnehageansatte-behandler-jenter-og-gutter-forskjellig Jeg tror ikke noe på at jenter oftere blir bedt om å dempe seg eller skal ta mer ansvar. Det har aldri vært slik og vil aldri bli det. Når det gjelder at gutter leker med gravemaskiner og jenter med dukker, slik de klager på i artikkelen du linker til. Så er det totalt betydningsløst. Å gjøre gutter og jenter kjønnsnøytrale, vil ødelegge livene til hundretusener av oppvoksende gutter. Fordi de trenger andre egenskaper enn jenter for å bli suksessfulle i livet. Jenter trenger for det mest bare å være moralske, så går alt fint for dem. Anonymkode: cd304...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #8 Skrevet 10. januar 2018 5 minutter siden, Minlillelykke skrev: Vår gutt blir ihvertfall ikke behandlet som bare gutt. Vi er opptatt av at han skal lære å hjelpe til hjemme, kle på seg, lage seg brødskiver osv. Nå blir han bare tre i mars, men i barnehagen skal de sees likt lovte ped leder oss på møte i høst. Jeg ønsker ihvertfall å oppdra en gutt som er med å bidra, både i yrkeslivet og på hjemmebasis Til alle tider har gutter blitt oppdratt til å hjelpe til hjemme. Det er bare nonsens at gutter ikke har blitt det. Forskjellen på i dag og før er det at gutter oftere blir nedtrykt i skolen og barnehagen. Slik at de får lavere selvtillit. For gutter trenger selvtillit for å få det godt i livet. Ellers får de verken familie eller barn. Særlig om de ender opp med lav sosioøkonomisk status. Noe staten vår prøver å sørge for. Som sikker du har vært med å stemme frem. Anonymkode: cd304...a3c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #9 Skrevet 10. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke noe på at jenter oftere blir bedt om å dempe seg eller skal ta mer ansvar. Det har aldri vært slik og vil aldri bli det. Når det gjelder at gutter leker med gravemaskiner og jenter med dukker, slik de klager på i artikkelen du linker til. Så er det totalt betydningsløst. Å gjøre gutter og jenter kjønnsnøytrale, vil ødelegge livene til hundretusener av oppvoksende gutter. Fordi de trenger andre egenskaper enn jenter for å bli suksessfulle i livet. Jenter trenger for det mest bare å være moralske, så går alt fint for dem. Anonymkode: cd304...a3c Det her er bare tull. De ha vist gang på gang at dette har med kultur og miljø å gjøre. Jeg har selv jobbet i barnehage. Barn bryr seg åpenbart ikke egentlig en døyt om hvilke leker de leker med. Anonymkode: e9d55...8d3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #10 Skrevet 10. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Til alle tider har gutter blitt oppdratt til å hjelpe til hjemme. Det er bare nonsens at gutter ikke har blitt det. Forskjellen på i dag og før er det at gutter oftere blir nedtrykt i skolen og barnehagen. Slik at de får lavere selvtillit. For gutter trenger selvtillit for å få det godt i livet. Ellers får de verken familie eller barn. Særlig om de ender opp med lav sosioøkonomisk status. Noe staten vår prøver å sørge for. Som sikker du har vært med å stemme frem. Anonymkode: cd304...a3c Så da skal man heve guttas selvtillit på bekostning av jenters da eller? Fordi de innleggene før her ser ikke ut til å være så veldig positivt innstilt til det kvinnelige kjønn. Anonymkode: e9d55...8d3 1
KittenOfDoom Skrevet 10. januar 2018 #11 Skrevet 10. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror ikke noe på at jenter oftere blir bedt om å dempe seg eller skal ta mer ansvar. Det har aldri vært slik og vil aldri bli det. Når det gjelder at gutter leker med gravemaskiner og jenter med dukker, slik de klager på i artikkelen du linker til. Så er det totalt betydningsløst. Å gjøre gutter og jenter kjønnsnøytrale, vil ødelegge livene til hundretusener av oppvoksende gutter. Fordi de trenger andre egenskaper enn jenter for å bli suksessfulle i livet. Jenter trenger for det mest bare å være moralske, så går alt fint for dem. Anonymkode: cd304...a3c 1) Jo det er slik, og har alltid vært slik. 2) Hva mener du med "moralske"? Slutter meg ellers til alt @Perle sa. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #12 Skrevet 10. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det her er bare tull. De ha vist gang på gang at dette har med kultur og miljø å gjøre. Jeg har selv jobbet i barnehage. Barn bryr seg åpenbart ikke egentlig en døyt om hvilke leker de leker med. Anonymkode: e9d55...8d3 Hvorfor skal egentlig gutter være interesserte i dukker, når kvinner selekterer menn ut fra deres evne til å gi dem ressurser (naturligvis pluss god personlighet, intelligens og godt utseende). Menn som spesialiserer seg i barneoppdragelse vil ikke bli valgt av kvinner. Faktisk ønsker de å være med barna sine selv, mest mulig, og at mannen heller skal ta seg av mer av jobbingen. Anonymkode: cd304...a3c
Perle Skrevet 10. januar 2018 #13 Skrevet 10. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke noe på at jenter oftere blir bedt om å dempe seg eller skal ta mer ansvar. Det har aldri vært slik og vil aldri bli det. Når det gjelder at gutter leker med gravemaskiner og jenter med dukker, slik de klager på i artikkelen du linker til. Så er det totalt betydningsløst. Å gjøre gutter og jenter kjønnsnøytrale, vil ødelegge livene til hundretusener av oppvoksende gutter. Fordi de trenger andre egenskaper enn jenter for å bli suksessfulle i livet. Jenter trenger for det mest bare å være moralske, så går alt fint for dem. Anonymkode: cd304...a3c Du får tro akkurat hva du vill. Det handler ikke om gravemaskiner vs "Barbie", men om forventninger. Forventninger om at jenter skal "te seg", "dempe seg", "ta ansvar", ikke bli møkkete, ikke skrike, sloss, herje eller "glemme" ting som matboksen i skolesekken eller gymtøyet. Gutter slipper unna med med så mye, fordi de er gutter. De "sklir" igjennom tilværelsen på en helt annen måte. Dette funket jo fint før, men ikke like bra 2018. 5
RoH Skrevet 10. januar 2018 #14 Skrevet 10. januar 2018 31 minutter siden, Perle skrev: Ja, guttebarn og jentevarn blir behandlet ulikt. Jenter blir tidlig lært til å "dempe" seg, og å ta ansvar. Kle på seg selv, og passe på de små. Gutter er som kjent "bare gutter". De kan herje villt. Når jenter nå kan vokse opp til annet enn å ta "husmorskolen" og å ruge barn blir det jo plutselig mer slitsomt å være gutt/mann. Skoletapere, og urokråker taper terreng. Siden det ikke går å skru tiden tilbake bør jo gutten bli stillt krav til slik at de evner å fungere i normal hverdag og ikke vokse opp til å bli bitre, sure og kåte menn, hvis og skriver tråder på tråder på kg Til alle med guttebarn: ta ansvar! -For alles skyld. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Ed4E2/Barnehageansatte-behandler-jenter-og-gutter-forskjellig Du føler ikke litt sjåvinistisk av og til? For av å til fremstår du litt sånn.
Perle Skrevet 10. januar 2018 #15 Skrevet 10. januar 2018 Akkurat nå, RoH skrev: Du føler ikke litt sjåvinistisk av og til? For av å til fremstår du litt sånn. Nei. 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #16 Skrevet 10. januar 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm. Er det slik at gutter nå blir mistenkeliggjort som voldtektsmenn i skolen? Jeg vet at mange har ønsket en slags undervisning om at gutter ikke skal voldta. Selv om alle allerede vet det, og føler det er en slags mobbing å bli mistenkeliggjort som det. Anonymkode: cd304...a3c Hvis det er det, synes jeg det er helt på sin plass etter så mange år der jenter har blitt fortalt fra de er små at "gutter er gutter" og at de må passe godt på hvordan de kler seg og oppfører seg, ellers blir guttene fristet og det kan de jo ikke noe for, stakkars hormonstyrte gutter. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke noe på at jenter oftere blir bedt om å dempe seg eller skal ta mer ansvar. Det har aldri vært slik og vil aldri bli det. Anonymkode: cd304...a3c 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare nonsens at gutter ikke har blitt det. Anonymkode: cd304...a3c Ingenting er som knakende gode argumenter Anonymkode: f7072...dda 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #17 Skrevet 10. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal egentlig gutter være interesserte i dukker, når kvinner selekterer menn ut fra deres evne til å gi dem ressurser (naturligvis pluss god personlighet, intelligens og godt utseende). Menn som spesialiserer seg i barneoppdragelse vil ikke bli valgt av kvinner. Faktisk ønsker de å være med barna sine selv, mest mulig, og at mannen heller skal ta seg av mer av jobbingen. Anonymkode: cd304...a3c Jeg kjenner flere menn som har spesialisert seg innenfor omsorgsyrker: barnehagelærere, sykepleiere etc. De har ikke hatt problem med å få seg kjæreste. Jeg tror ikke det er disse menneskene som har størst problemer med dette. Når det kommer til seleksjon har Kolshus en fin kommentar til dette: https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502 Han peker blant annet på et etterslep av stereotypisk kjønnsrollemønster. Det er en viktig faktor. Anonymkode: e9d55...8d3 1
RoH Skrevet 10. januar 2018 #18 Skrevet 10. januar 2018 3 minutter siden, Perle skrev: Nei. Neivel, de trenger sikkert nye reportere i Radio Rakel.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #19 Skrevet 10. januar 2018 1 minutt siden, RoH skrev: Neivel, de trenger sikkert nye reportere i Radio Rakel. Radio Rakel er jo en fet kanal. Bra musikk ofte også! Anonymkode: e9d55...8d3 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #20 Skrevet 10. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da skal man heve guttas selvtillit på bekostning av jenters da eller? Fordi de innleggene før her ser ikke ut til å være så veldig positivt innstilt til det kvinnelige kjønn. Anonymkode: e9d55...8d3 Eller bare å gi barn god selvtillit? 9 minutter siden, KittenOfDoom skrev: 1) Jo det er slik, og har alltid vært slik. 2) Hva mener du med "moralske"? Slutter meg ellers til alt @Perle sa. At de bare tenger og tvinne tottene og vente. Ikke gjøre noe galt og oppføre seg pent. Så kommer en mann og gir henne et kyss til slutt. Og om hun ikke liker han, kan hun bare vente til neste mann kommer. Anonymkode: cd304...a3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå