Gå til innhold

Sjef uenig i at jeg skal søke sommerjobb, vil ikke være referanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer og jobber deltid i en liten butikk. Jeg studerer innen helsefag, så har gode muligheter for å få en sommerjobb som er relevant til min utdannelsesretning. Det både for erfaring, men også for å teste meg litt i feltet.

Jeg søkte på en jobb og ble ringt for å få komme på intervju, hvor jeg også skulle ta med referanser (skrev på CVen at de oppgis på forespørsel). Jeg snakket med sjefen og spurte om hun kunne være referanse for meg, og da ble hun mektig irritert fordi de ville ha meg der i butikken i sommer. 

Problemet er at jeg tidligere har jobbet i denne butikken på sommeren, men får ikke nok vakter til å kunne leve uten stipend. Jeg er avhengig av å jobbe ca 80% for at økonomien skal gå rundt (har latterlig lav lønn), men det er det ikke plass til. På sommeren har de også ansatt 1 ekstra i ferievikar, så da får jeg kanskje jobbe 30%. 

Vi er få som jobber i butikken og jeg forstår jo at det er litt kjipt for dem at jeg ikke er tilgjengelig (utover mine faste vakter + eventuelt hvis det passer), men jeg ga klar beskjed om at hvis jeg ikke kan gå opp i stilling på sommeren er jeg nødt til å finne en jobb til i sommermånedene. 

Grunnen til at sjefen blir sur er fordi det er hun + søsteren hennes og meg som jobber her til vanlig, og de vil på ferie sammen, som vil si at i 2-3 uker så er det kun meg og sommervikaren, så derfor er de avhengig av meg mange dager i disse ukene. Det er jo greit det, men når det kun er 2-3 uker av 2-3 måneder hvor jeg får jobbet nok så går ikke det for meg. 

Jeg skal selvfølgelig ta mine vakter som vanlig (de jeg har fast), men jeg kan ikke ofre en heltids sommerjobb fordi de skal på ferie sammen. Sjefen mener det "er for mye styr" å ansette en til ferievikar. 

Hva gjør jeg nå? Hun sa at hun ikke ville være referanse når hun ikke er enig i det..

Anonymkode: cf6a5...39c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du krever at du får en attest i det minste. Tror neppe den referansen er så veldig viktig når du skal søke en sommerjobb innen helse, som jo er noe helt annet enn det du jobber med nå. Få en referanse på at du har jobbet der, og så søker du deg vekk fra merra fort som faen. 

Anonymkode: 437fe...403

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du krever at du får en attest i det minste. Tror neppe den referansen er så veldig viktig når du skal søke en sommerjobb innen helse, som jo er noe helt annet enn det du jobber med nå. Få en referanse på at du har jobbet der, og så søker du deg vekk fra merra fort som faen. 

Anonymkode: 437fe...403

Jeg kan ikke si opp jobben, det er svært vanskelig. Jeg bor i en studentby hvor det er relativt vanskelig å finne jobber som passer sammen med en studiehverdag, så er nødt til å ha denne frem til jeg finner noe bedre eller er ferdig med studiet. Jeg trives veldig godt til vanlig, er bare denne situasjonen som er litt vanskelig. 

Anonymkode: cf6a5...39c

Skrevet

Referanse trenger ikke å være sjefen..

Spørre søsteren? En god stamkunde? En tidligere lærer?

Anonymkode: 4b17f...2e9

• Liker 5
Skrevet

Du får deg sannsynligvis helgejobb innen helse. 

Anonymkode: 04cf3...72a

Skrevet

Hør med en kollega, en lærer, medstudent, en annen om de kan gi referanse for deg - det må ikke være sjefen.

Anonymkode: aa47d...eba

• Liker 6
Skrevet

Jeg har aldri brukt en nåværende sjef som referanse. Jeg har brukt tidligere sjefer, kolleger, ledere i organisasjoner jeg har hatt verv i, trenere, osv. Jeg har aldri møtt annet enn full forståelse for at jeg ikke vil bruke nåværende sjef som referanse, det er helt normalt at folk ikke vil at nåværende sjef skal vite at de søker på jobber. 

Anonymkode: 6967b...cd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...