rutti Skrevet 6. februar 2005 #1 Skrevet 6. februar 2005 Trenger en super god oppskrift. Skal lage boller nå
glaciera Skrevet 6. februar 2005 #2 Skrevet 6. februar 2005 Oppskrift på supergode svenske fastelanvnsboller - "semlor" 15 stk: 25 g gjær 150 g smør (helst ekte) 3 dl melk 1 krm salt 3 ss sukker 1 egg ca 10 dl hvetemel pluss ett ekstra egg til å pensle med Smelt smøret og ha i melken. Varm til fingertemperatur. Smuldre gjæren i bakebollen og pisk i smørmelken. Ha i salt og sukker. Bland i halvparten av hvetemelet, så egget, deretter resten av melet. La heve til dobbel størrelse, 30-45 min. Bak ut store boller, pensle med pisket egg, og stek i forvarmet ovn, 225 grader, 6-8 minutter. Når de er avkjølt: skjær i to og grav ut en liten fordypning i underdelene med teskje. Legg innmaten i en bolle og lag... Mandelfyll: Bolleinnmat fra en sats fastelavnsboller som over. 1 dl kokende melk 150 g skållet og malt mandel 1 dl sukker pluss pisket kremfløte Bland bolleinnmat med kokende melk. Bland sukker og malt mandel, og bland dette i bollemelken. Ta en raus skje mandelfyll og legg i fordypningen på bolleunderdelene. Legg på en generøs mengde pisket kremfløte, legg på overdelen, og pudre over melis. NAMNAM!
Arkana Skrevet 6. februar 2005 #3 Skrevet 6. februar 2005 Fastelavnsboller (20 stk) 100 g smør 3 ½ dl melk 50 g gjær 1 dl sukker 1 ts kardemomme ½ ts hornsalt 700 g hvetemel vispet egg til pensling Fyll: vaniljekrem eller kremfløte Smelt smør i en kjele. Tilsett melk og varm til 37 grader. Rør ut gjæren og tilsett alt det tørre. Kna deigen glatt. Hev i 40-50 minutter. Elt deigen og del den opp i 20 emner som formes til boller. Legg bollene på et stekebrett og etterhev i ca 30 minutter. Pensle bollene med egg og stek ved 225 grader i 10-12 minutter. Avkjøl på rist. Når bollene er avkjølt kan de deles og fylles med krem, og drysses med melis.
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #4 Skrevet 6. februar 2005 Bestemte meg får å lage noe annet i år, så jeg prøvde meg på denne prinsessekaken. http://www.mat.no/vis_artikkel.aspx?artid=...1078&dehfi=1078 Tyvstartet og laget den igår. Jubelen sto i taket. Den var virkelig god og hjelpe og trøste hvor mett jeg ble av den. Mektige saker.
Arkana Skrevet 6. februar 2005 #5 Skrevet 6. februar 2005 Bestemte meg får å lage noe annet i år, så jeg prøvde meg på denne prinsessekaken. http://www.mat.no/vis_artikkel.aspx?artid=...1078&dehfi=1078 Tyvstartet og laget den igår. Jubelen sto i taket. Den var virkelig god og hjelpe og trøste hvor mett jeg ble av den. Mektige saker. Prinsesskake er kjempegodt! Selv er jeg vant til at fastelavnsboller er vannbakkels med fyll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå