Gå til innhold

fastelavensboller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger en super god oppskrift. Skal lage boller nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppskrift på supergode svenske fastelanvnsboller - "semlor" 15 stk:

25 g gjær

150 g smør (helst ekte)

3 dl melk

1 krm salt

3 ss sukker

1 egg

ca 10 dl hvetemel

pluss ett ekstra egg til å pensle med

Smelt smøret og ha i melken. Varm til fingertemperatur. Smuldre gjæren i bakebollen og pisk i smørmelken. Ha i salt og sukker. Bland i halvparten av hvetemelet, så egget, deretter resten av melet. La heve til dobbel størrelse, 30-45 min. Bak ut store boller, pensle med pisket egg, og stek i forvarmet ovn, 225 grader, 6-8 minutter. Når de er avkjølt: skjær i to og grav ut en liten fordypning i underdelene med teskje. Legg innmaten i en bolle og lag...

Mandelfyll:

Bolleinnmat fra en sats fastelavnsboller som over.

1 dl kokende melk

150 g skållet og malt mandel

1 dl sukker

pluss pisket kremfløte

Bland bolleinnmat med kokende melk. Bland sukker og malt mandel, og bland dette i bollemelken.

Ta en raus skje mandelfyll og legg i fordypningen på bolleunderdelene. Legg på en generøs mengde pisket kremfløte, legg på overdelen, og pudre over melis.

NAMNAM!

Skrevet

Fastelavnsboller (20 stk)

100 g smør

3 ½ dl melk

50 g gjær

1 dl sukker

1 ts kardemomme

½ ts hornsalt

700 g hvetemel

vispet egg til pensling

Fyll: vaniljekrem eller kremfløte

Smelt smør i en kjele. Tilsett melk og varm til 37 grader. Rør ut gjæren og tilsett alt det tørre. Kna deigen glatt. Hev i 40-50 minutter. Elt deigen og del den opp i 20 emner som formes til boller. Legg bollene på et stekebrett og etterhev i ca 30 minutter. Pensle bollene med egg og stek ved 225 grader i 10-12 minutter. Avkjøl på rist. Når bollene er avkjølt kan de deles og fylles med krem, og drysses med melis.

Skrevet
Bestemte meg får å lage noe annet i år, så jeg prøvde meg på denne prinsessekaken.

http://www.mat.no/vis_artikkel.aspx?artid=...1078&dehfi=1078

Tyvstartet og laget den igår. Jubelen sto i taket. Den var virkelig god og hjelpe og trøste hvor mett jeg ble av den. Mektige saker.

Prinsesskake er kjempegodt! Selv er jeg vant til at fastelavnsboller er vannbakkels med fyll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...