Gå til innhold

Du som er voksen - diskuterer du avgjørelser med dine foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre vil nemlig at jeg skal diskutere alle store avgjørelser med dem. Der være seg alt fra hvor jeg skal jobbe, hvem jeg skal leie ut leiligheten min til om jeg burde ta meg mer fri fra jobb etc.

De vil at alt skal diskuteres så vi kommer til enighet om ting i fellesskap. 

Men er det virkelig normalt at foreldre skal ha så mye å si når man er voksen?

Anonymkode: 3c2eb...a66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare hvis jeg er usikker på hva som er riktig å gjøre. Om jeg har bestemt meg ser jeg ingen grunn til å involvere foreldrene mine.

Anonymkode: 80f5a...a39

• Liker 10
Skrevet

Ja, de er de eneste som har kjent meg hele livet.

Anonymkode: 10ea4...7a8

• Liker 4
Skrevet

Jeg liker godt å diskuter avgjørelser med min mor. Ikke nødvendigvis for å høre hennes mening (selv om jeg også gjerne vil det), men helst for å få luftet min tanker rundt det og å finne ut hva jeg faktisk vil. 

Er jeg usikker tar jeg gjerne i mot råd fra henne, men dersom jeg har bestemt meg gjør jeg det bare for å være sikker på at det er det jeg vil, og da hjelper det å reflektere litt. 

Anonymkode: 2e623...b2a

• Liker 9
Skrevet

Nei.

Anonymkode: b662c...839

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Har jeg aldri gjort, har alltid likt å finne ut av ting selv, enten det har gått bra eller dårlig.

En ting er å diskutere, en annen ting er å la de styre deg. 

Skrevet

Min mor mener også at hennes mening er viktig i avgjørelser jeg tar, og at jeg må diskutere de tingene med henne... Angående jobb, om jeg skal bli samboer eller ikke etc. Syntes det er veldig rart, for hun diskuterer ikke sånt med sin mor.

Skrevet

Jeg kan diskutere eller nevne det ja, men avgjørelsen tar jeg selv. Kan være greit å få innspill fra andre.

• Liker 3
Skrevet

Nei.

Anonymkode: f15bf...6e5

• Liker 1
Skrevet

Bruker dem for råd eller som sparringspartnere hvis jeg ønsker, på linje med samboer eller venner avhengig av hva det gjelder. De har selvsagt ingen dl i avgjørelsene, høres ut som dine mener at du må ha avgjørelser godkjent hos dem enda?

• Liker 2
Skrevet

ja jeg diskuterer mye med dem, men det er på eget initiativ. Hadde de krevd det av meg hadde jeg nok satt meg på bakbenene. Det er ikke noe man kan kreve av voksne barn...

• Liker 1
Skrevet

Ja det gjør jeg, anser de mer som gode venner enn foreldre som skal oppdra meg nå da. De er fornuftige og bryr seg om meg, så jeg vet at de bare gir råd som er til mitt beste - mens ei venninne kan si noe fordi det virker morsomt/kan gå bra uten at det trenger å være så veldig fornuftig :)

Anonymkode: 3a835...12f

Skrevet

Ja, det kan jeg godt gjøre om jeg er usikker. Da snakker jeg med pappa eller en av tantene mine. 

Anonymkode: 68f23...133

Skrevet

Diskuterer situasjoner hvor jeg er usikker og trenger råd. Har jeg bestemt meg, tar jeg det ikke opp som diskusjon men mer sånn ''for your information skal jeg....''

Anonymkode: 9d24d...63a

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)

Nei selvsagt gjør jeg ikke det. 

Selvsagt kan jeg spør min mor om råd.  Men jeg diskuterer ikke mine avgjørelser med henne.

Min far snakker jeg aldri med.

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg er voksen så mine avgjørelser tar jeg fint på egenhånd.

Anonymkode: 8160b...d46

Skrevet (endret)

Nei.

Hvirfor gidder du? Står du i "gjeld" til de på noen måte? Skjønner ikke dette. 

Endret av Perle
Skrevet

Nei. Mine foreldre engasjerer seg veldig, og har veldig lyst til å bistå ved større avgjørelser, men det har slått uheldig ut noen ganger jeg har bedt om råd, for jeg tenker og prioriterer veldig annerledes enn dem. Min far tok for eksempel fra meg motet til å kjøpe en bolig jeg ønsket å kjøpe, og jeg angret på at jeg hørte på ham i årevis. Etter det har jeg enkelt og greit fortalt dem om slike ting når avgjørelse er tatt. Det har gått bedre, selv om jeg vet at de føler seg litt forbigått. 

Jeg er voksen, og kan og bør ta viktige avgjørelser selv. 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre vil nemlig at jeg skal diskutere alle store avgjørelser med dem. Der være seg alt fra hvor jeg skal jobbe, hvem jeg skal leie ut leiligheten min til om jeg burde ta meg mer fri fra jobb etc.

De vil at alt skal diskuteres så vi kommer til enighet om ting i fellesskap. 

Men er det virkelig normalt at foreldre skal ha så mye å si når man er voksen?

Anonymkode: 3c2eb...a66

Tar opp det meste ned pappa'n min da han flere ganger har vist meg at han tar gode valg selv og at han kan mye om alt. Til syvende og sist velger jeg selv, men jeg spør alltid han om råd. I alt fra jobbmuligheter og skatt, til venninne og kjæreste trøbbel. 

Anonymkode: e1a82...cbe

Skrevet

Jeg informerer om beslutninger jeg tar eller spør de om jeg er usikker - men det er ikke gitt at jeg følger rådene jeg får. Men greit å ta til etterretning.

Anonymkode: c9cc6...d94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...