AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #1 Skrevet 10. januar 2018 Hei, jeg har innsett at jeg har valgt feil studie, i tillegg til at jeg ikke trives i studiebyen. Selvtilliten har fått seg en knekk etter tilbakemeldingene jeg har fått på studiet, og selv om jeg vet at det er fordi jeg er demotivert til å lese og jobbe med faget og heller ikke er særlig glad i faget, er det tungt. Nå skal jeg bare fullføre dette semesteret (trenger det for studiepoeng da jeg skal inn på et studie med høyere snitt). Jeg studerer jus ved UiB. Har bestått ex.fac., fått C i ex.phil. og skal snart ha eksamen i forvaltningsrett I (19. jan) og juridisk metode (23. feb) og før sommerferien har jeg eksamen i kontraktsrett og arve- og familierett. Jeg er livredd for å ikke bestå. Derfor lurer jeg på om det er andre som har vært i samme situasjon, at de ikke har trivdes med studiet og heller ikke vært særlig motivert, men likevel klart å bestå? Det føles veldig håpløst. Anonymkode: 6061c...8fa
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #2 Skrevet 10. januar 2018 Følg undervisningen og ta notater og jobb litt hver dag, så er jeg sikker på at du består. Jeg syntes ikke jus var så vanskelig, ja du må jo jobbe med fagene. Men jeg har og studert til vernepleier, og noen av fagene der, syntes jeg var vanskeligere. Jeg droppet ut etter første året på jus, da jeg heller ville bli vernepleier. Anonymkode: bbfeb...7b6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #3 Skrevet 10. januar 2018 Det er ikke vanskelig å bestå første års eksamen. Studerte selv i Oslo og bestod eksamen uten å ha lest en eneste pensumbok. Fikk dårlig karakter og tok opp igjen eksamen senere, men det skal mye til for å stryke. Da skal du nærmest være helt blank Anonymkode: 42498...e81
Devilheart Skrevet 10. januar 2018 #4 Skrevet 10. januar 2018 Enkleste måte å bestå med minimal innsats blir vel å skaffe oversikt over hva pensum og lære deg litt om alt. Vet ikke hvordan de beregner karakterer på sånne emner, men tenker at hvis du svarer litt riktig, blir det ikke stryk iallfall.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #5 Skrevet 10. januar 2018 Man trenger ikke å bekymre seg for en studie man ikke trives med, hvis man har motivasjon. Da mener jeg ikke å legge sjel i det, men at i det minste du har oversikt over hva de minstekravene er for å bestå, evt. lese gjennom pensumet fort til at du har noe informasjon. Man velger ikke studie man ikke liker og ikke klarer å bli motivert... Anonymkode: 2459a...1ef
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #6 Skrevet 10. januar 2018 Har vært i en slik situasjon "bare hold ut og bestå" hele to ganger... Få med deg undervisning, for da er en god del av "jobben" gjort av seg selv. Kom deg gjennom eventuelle arbeidskrav og møt på eksamen, så vil du oppleve en herlig frihetsfølelse etter et par dager ut i sommerferien. Forsøk å slappe av enda mer på fritiden med noe annet enn skole i mellomtiden. Anonymkode: a0afc...828
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #7 Skrevet 10. januar 2018 Jus er ikke vanskelig å bestå, så lenge det bare er det man vil. Det som er vanskelig er å oppnå gode karakterer, og så lenge det ikke er en del av målet ditt burde du klare det med minimal innsats. Anonymkode: 28234...8ee
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #8 Skrevet 10. januar 2018 Gode karakterer er vanskelig. Å bestå er ikke noe problem. Anonymkode: 9bd77...997
Junenissen Skrevet 10. januar 2018 #9 Skrevet 10. januar 2018 Man er nesten garantert å bestå i jus i Bergen. Det henger sammen med studiemodellen. Man har utrolig mye obligatorisk og da ender man opp med å stå på eksamen. Man får også utrolig mye hjelp til å bestå det obligatoriske så man er jo garantert å klare seg her også. Har en venninne som var akkurat i din situasjon og hun klarte seg helt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå