Gå til innhold

Hjertebank, skjelving og fatigue etter måltid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg er veldig sulten og kjenner jeg får lavt blodsukker hender det jeg blir skjelven, svimmel, får hjertebank og blir på gråten etter jeg har spist et godt måltid og blitt mett. Akkurat som jeg blir helt utmattet/fatigue og må bare legge meg ned.  Er det noen som kjenner seg igjen eller kan forklare hvorfor dette oppstår? 

Anonymkode: ab9d3...759

Skrevet

Dette må du ta opp med en lege og ikke forvente at noen kan, vil eller skal utrede på nettet. 

Anonymkode: 55106...7eb

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som overgang fra sympatikusaktivering til parasympatikus (adrenaline rush), dvs reaksjon på at et stress ikke er der lenger. 

Anonymkode: af084...184

• Liker 1
Skrevet

Er hva man kaller dumping. Kan få søvndumping for eksempel etter måltider, om det er lenge siden mat og man spiser for fort.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Silfen skrev:

Er hva man kaller dumping. Kan få søvndumping for eksempel etter måltider, om det er lenge siden mat og man spiser for fort.

https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/dumping-syndrom/ Dumping er noe man i all hovedsak opplever etter operasjon i magesekken. Det opplyser ikke ts noe om at hun er. Hadde ts blitt operert i magen så ville vel hun også fått beskjed om dumping som bivirkning i forbindelse med operasjon? Følgelig vil jeg tro at det her ikke er snakk om dumping. 

Skrevet

Dette skjer regelmessig?

Har du en spiseforstyrrelse?

Det er uansett tegn på at noe er alvorlig galt. Mener ikke skremme deg, men du burde nok bestille legetime 

Anonymkode: fdab5...018

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/dumping-syndrom/ Dumping er noe man i all hovedsak opplever etter operasjon i magesekken. Det opplyser ikke ts noe om at hun er. Hadde ts blitt operert i magen så ville vel hun også fått beskjed om dumping som bivirkning i forbindelse med operasjon? Følgelig vil jeg tro at det her ikke er snakk om dumping. 

Som oftest ja. Men kan fint oppleve det ellers også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke spiseforstyrrelse eller tatt operasjon men har ibs og føler meg periodevis svært uopplagt. Går på biotre eller hva de heter ettersom jeg var lav på b12 sist blodprøve. Legen finner ikke ut hva det er med meg men føler det ikke bare er psykisk. Vil ta en ny blodprøve på stoffskifte for å se at alt er greit men legen mente den prøven jeg tok for 2-3 år sidrn var representativ, men jeg har født etter det og leste at sånt kan endre seg etter svangerskap... 

Ts

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke spiseforstyrrelse eller tatt operasjon men har ibs og føler meg periodevis svært uopplagt. Går på biotre eller hva de heter ettersom jeg var lav på b12 sist blodprøve. Legen finner ikke ut hva det er med meg men føler det ikke bare er psykisk. Vil ta en ny blodprøve på stoffskifte for å se at alt er greit men legen mente den prøven jeg tok for 2-3 år sidrn var representativ, men jeg har født etter det og leste at sånt kan endre seg etter svangerskap... 

Ts

Med ibs bør du legge opp til å ikke bli sulten på det viset. I verste fall gjør du deg selv ordentlig syk hele døgnet over flere måneder med denne oppførselen. Pakk niste. Ha alltid mat i bilen, i veska og i lomma. Spis før du når gulvet. Spis fettfattig, spis ofte (hver 3 time) og spis lettfordøyelig til symptomene gir seg. (Å være uppplagt er et signal på at din ibs er utav kontroll).

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pfft. Å respondere med stressymptomer på mage- tarmproblematikk er helt normalt. Kroppen fordøyer under marginalt stress. Fordøyer den dårlig kan du bli ordentlig syk. Svett, feber, skjelven, høy puls som er svak, klam hud og svimmelhet er innenfor normalen for folk med ibs. Det er jo ikke uten grunn at leger ofte forveksler en kvinnes hjertetrøbbel med mageproblemer. 

Amerikanske forskere har faktisk funnet ut at den gode gamle uforklarlige leamusa viser tegn til å ikke bare være et stressindusert symptom, men også være et symptom på magetrøbbel av type ibs eller betennelse. 

Anonymkode: dabdc...c3e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Og, Ts: om du nå fremover blir «gråsulten» igjen tross forhåndsregler. Spis ei halv brødskive. Vent 1/2 time. Så spiser du deg halvmett. Så venter du 2-3 timer og spiser et normalt lett måltid. Det løser problemet.

Anonymkode: dabdc...c3e

• Liker 1
  • 5 år senere...
Skrevet

Jeg tar opp denne tråden igjen. Opplevde dette i dag og har opplevd dette flere ganger, men hadde ingen aning at dette var et syndrom (dumping syndrom).

I dag morges etter at jeg hadde spist frokost og drukket kaffe. Spiser det samme hver morgning og følte meg bra.

Plutselig så kjente jeg at jeg måtte voldsomt på do og glad for at jeg var på hjemmekontor i dag. Avføringen kom raskt og føltes ut som jeg hadde løs mage. Etter do besøket, så måtte jeg legge meg ned av var både kvalm, helt gjennom svett og svimmel og det suste i hodet mitt.
Gikk litt ut på terrassen for å trekke litt frisk luft og for å kjøle meg ned litt. Jeg hadde hjertebank og høypuls og var helt skjelven og uvel. Så måtte jeg på do igjen  for å kaste opp. Og gikk å la meg etterpå.

Jeg var helt utmattet etter dette og sovnet og har sovet i hele dag. Er fortsatt litt kvalm og utmattet

Jeg har ingen forhistorie om matforstyrrelse, men har både tatt keisersnitt og tatt mageplastikk (dette er over ti år siden)

Etter at jeg hadde lest om dette, så ser jeg nå sammenheng. Jeg forsøker å spise sunt og spiser lite karbo (under 100 til dagen). Men opplever ofte etter måltid at jeg må legge meg nedpå. Jeg fleiper med at jeg havner ofte i matkoma. 

Jeg har opplevd dette mange gange før. Uten at jeg har vært klar over at dette er et syndrom, så spiser jeg bare små måltider på jobb og spiser sjeldent lunsj med dem andre. Jeg tar bare ett knekkebrød her og ett knekkebrød der. Og småspiser på nøtter

Dere som har vært på utredning hos legen. Hvordan foregikk det og hva må dere gjør i ettertid for å unngå dette. Burde jeg oppsøke lege for å få en utredning? 

Jeg sliter også med lavt blodtrykk og blodtrykksfall og fikk sikkert et blodtrykksfall etter dobesøket i dag og

Anonymkode: 7472d...d40

Skrevet

Helt vanlig, har det sånn etter hvert måltid jeg. Ingenting farlig. 

Anonymkode: d2427...94f

Skrevet

Kunne vært interessant å høre hvordan det gikk med TS.
Jeg tenkte på høyt stoffskifte da jeg leste HI. Ett av de første symptomene jeg fikk da stoffskiftet gikk opp, var at jeg ble skjelven, fikk hjertebank og følte meg rar i kroppen etter måltider. Jeg som tidligere kunne gå hele dagen uten å spise, har nå endret meg til å måtte spise jevnlig, ellers blir jeg fort skjelven og uvel. Det verste er at mye av dette henger igjen selv etter at stoffskiftet gikk ned til normalt nivå.

Anonymkode: 74d53...66c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 16.57):

Plutselig så kjente jeg at jeg måtte voldsomt på do og glad for at jeg var på hjemmekontor i dag. Avføringen kom raskt og føltes ut som jeg hadde løs mage. Etter do besøket, så måtte jeg legge meg ned av var både kvalm, helt gjennom svett og svimmel og det suste i hodet mitt.
Gikk litt ut på terrassen for å trekke litt frisk luft og for å kjøle meg ned litt. Jeg hadde hjertebank og høypuls og var helt skjelven og uvel. Så måtte jeg på do igjen  for å kaste opp.

Dette kan også være syreproblemer, eller for mye koffein. Prøv å kutte ut kaffen og se om ting blir bedre da. 

Anonymkode: 39504...025

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...