Gjest prinsessethea Skrevet 10. januar 2018 #1 Skrevet 10. januar 2018 (endret) Hei. jeg fikk den gledelige beskjeden om at jeg blir tante til sommeren. - så i den anledning lurer jeg på hva som forventes av meg? Dette er første gangen jeg blir tante, og vil være så forberedt som mulig Endret 10. januar 2018 av prinsessethea
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #2 Skrevet 10. januar 2018 Det forventes vel egentlig ingenting av deg, men det jeg hadde syntes hadde vært hyggelig om mitt barns tante hadde gjort er: -Vise interesse for å komme på besøk og være med barnet. -Huske bursdager og kanskje til og med kjøpe en liten gave til dåp og jul (behøver ikke være mer enn en lekebil til 20 kr, det er tanken og oppmerksomheten samt å vise at du husker dagen og bryr deg som teller) -Leke med barnet når du er på besøk. -Kanskje ta med barnet på kino og lignende når h*n blir gammel nok? Mitt barns tante gjør ingen av disse tingene, og barnet har aldri fått en eneste gave av henne (bryr meg ikke om tingene, bare så det er sagt, men for min del så understreker det bare at hun ikke bryr seg. Og det er sårt) Anonymkode: 5741b...b5f 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #3 Skrevet 10. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mitt barns tante gjør ingen av disse tingene, og barnet har aldri fått en eneste gave av henne (bryr meg ikke om tingene, bare så det er sagt, men for min del så understreker det bare at hun ikke bryr seg. Og det er sårt) Anonymkode: 5741b...b5f Og jeg er tante men barnas foreldre har ingen interesse av meg, desverre. Bor langt unna, men besøker byen de bor i jevnlig - men de gidder aldri legge to pinner i kors for å møtes. De har enten m andre planer når jeg spør ellers er det "vet ikke". Akkurat som de holder timeplanen åpen i fall noe mer interessant dukker opp. Må tilstå at jeg har gitt opp. Skuffelsen over å alltid være nederst på prioriteringslista har gjort at jeg ikke orker engasjere meg mer. Synd for barna da. Kanskje det blir lettere når de blir eldre. Så hvilken rolle en tante får har like mye med foreldrene å gjøre som med tanten... skulle ønske min søster var som deg! Anonymkode: d5301...fb4 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #4 Skrevet 10. januar 2018 Tilby å være barnevakt av og til.. og tanter tar ikke betalt, gleden av å få tid med tantebarnet er betaling nok ☺ Anonymkode: 9dc41...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #5 Skrevet 10. januar 2018 Det forventes nok ingenting av deg, men det er hyggelig hvis du gjør de tingene som skrives over her. Syns også det kommer an på hvor gammel du er og hvilken livssituasjon du er i. Hvis du er en 19 år gammel student som bor et stykke unna på en liten hybel forventes det svært lite av deg akkurat nå, men kanskje du kan være mer delaktig i barnets liv senere. Selv er jeg tante til to og kjøper alltid bursdags- og julegaver og drar på besøk. Siden jeg ikke er noe flink med barn (eller komfortabel med barn) er min søster inneforstått med at leking hele dagen og barnevakt er utfordrende for meg. Bare ta det som det kommer, og det er veldig stas å være tante uansett hvor mye er lite du kan bidra med Anonymkode: 2663b...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #6 Skrevet 10. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tilby å være barnevakt av og til.. og tanter tar ikke betalt, gleden av å få tid med tantebarnet er betaling nok ☺ Anonymkode: 9dc41...ef7 Absolutt ikke. Noen syns sikkert det hvis de er superglad i barn, men hvis man ikke er det så passer man ikke noens barn uten en liten takk. Jeg sier ikke at man trenger 500kr, men feks en sjokolade, te eller noe som viser at foreldrene setter pris på passet. Anonymkode: b8ce5...51c 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #7 Skrevet 10. januar 2018 Tusen takk for engasjementet! Plukket med meg å selvfølgelig gi gaver på spesielle dager og ta med på kino :-) skal også svært gjerne komme på besøk om jeg får lov også. Klem fra tanta Anonymkode: 29892...b09 1
Gjest Tom Bäcker Skrevet 10. januar 2018 #8 Skrevet 10. januar 2018 Start med å ta ungen opp på fanget, syng, lek, vis ungen verden, gi’n mat, skift bleier, gå tur. Da får dere masse kontakt, og resten kommer av seg selv. Det kommer til å gå helt fint!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #9 Skrevet 10. januar 2018 Jeg elsker å være med tantebarna mine og har hatt dem på helgebesøk jevnlig siden de var omtrent to år. Er ellers en barnevakt som alltid sier ja, drar til dem når jeg kan og det kunne ikke falle meg inn å gå glipp av en bursdag. Tanting er det du gjør det til selv. Anonymkode: 14730...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #10 Skrevet 11. januar 2018 Presanger til jul og bursdag. Utover dette, ingenting. Presanger er vel heller ikke noe noen kan forlange, men det er på en måte minimum. Ellers synes jeg det er storforlangende med dem som mener tanter og onkler skal stille opp som barnevakter titt og ofte, og ta initiativ til kontakt og lek og whatnot. Det er foreldrene som velger å få barn, en person får aldri velge om man vil bli tante eller ei. Jeg ble tante helt uten at noen spurte meg om lov, ei heller spurte jeg mine søsken om lov til å gjøre dem til onkler/tanter da jeg selv fikk barn. Anonymkode: d9c39...da0 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #11 Skrevet 11. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Presanger til jul og bursdag. Utover dette, ingenting. Presanger er vel heller ikke noe noen kan forlange, men det er på en måte minimum. Ellers synes jeg det er storforlangende med dem som mener tanter og onkler skal stille opp som barnevakter titt og ofte, og ta initiativ til kontakt og lek og whatnot. Det er foreldrene som velger å få barn, en person får aldri velge om man vil bli tante eller ei. Jeg ble tante helt uten at noen spurte meg om lov, ei heller spurte jeg mine søsken om lov til å gjøre dem til onkler/tanter da jeg selv fikk barn. Anonymkode: d9c39...da0 Surpomp. Anonymkode: e464f...5fc 4
Atea Skrevet 11. januar 2018 #12 Skrevet 11. januar 2018 Gratulerer. Det er stas å bli tante. Jeg fikk barn først, og min søster var ikke så veldig engasjert. Hun gadd ikke avlaste med å bære når babyen hadde kolikk og hun var på besøk. Det var litt skuffende for jeg var utmattet. Ikke før hun selv fikk barn. Da ble vi på en måte hverandres "stor-familie", og barna var mye sammen, ikke kun når det var snakk om overnatting og barnevakt. Vi møttes cirka en gang i uka ellers også. Det høres nesten ut som vi var enslige mødre, men vi var ikke det, vi likte å tilbringe tid sammen mens barna lekte. Hun var gift og jeg hadde fått ny samboer. Feriene ble også lagt opp på den måten at barna kunne være sammen deler av tida. Vi bodde begge i samme by. Hun hadde tilgang til et landsted som mannen eier, mens jeg som regel tok med barna til familiens landsted sammen med våre foreldre. Men, også på såkalte "kjedelige" campingturer til sør-landet, der vi leide hytte, badet og koset oss. Det høres ut som jeg har et nært forhold til min søster, men barna var limet i forholdet. Vi er ikke uvenner, men forholdet er ikke nært selv om vi snakker sammen på telefon par ganger i mnd. Husk på at som tante, det gjelder alle andre nære slektninger også, så er den først tiden ofte veldig slitsom for foreldrene, og særlig for moren. Derfor ville jeg avtalt besøk, spurt om jeg kunne gjort noe praktisk hvis det var nødvendig og flagget når jeg var tilgjengelig hvis de hadde behov.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #13 Skrevet 11. januar 2018 Mine ungar er priviligerte som har tre tanter og to onklar som er superengasjert. To av tantene strikkar og styrer, lagar mat, plastrar og legg til rette, trass i at dei har 2 og 3 ungar sjølve. Den tredje tanta er einsleg, og har berre desse to nevøane, så ho kjem heim fleire veker kvar jul og sommar for å vere med ungane mine, tar dei med på fjelltur, lagar mat, akar, går på ski, overnattingsturar, konsertar, spel kveldar osb. Dei to onklane har berre jenter sjølve, så dei diggar å dra med gutta på all verdas gutesaker; køyre traktor og gravemaskin, herje og base, gå på "jakt" osb. Så våre søsken er superengasjert i våre ungar, og det er vi veldig takksame for, men vi forventar det ikkje Sjølv tar eg med niesene som er store på kino eller filmkveldar, vi sit og pratar, spelar spel osb når mine har lagt seg. Dei minste passar eg ved behov. Ingen tar betalt for ting i familien, Vi arvar på kryss og tvers, passar og køyrer ungar etter behov, og det passar oss godt. Men då eg var bytante (som den single tanta), gjorde eg følgjande: prioriterte tantebarnet sin bursdag, prøvde å ta turen, men sendte alltid gave! sendte julegåve Passa på å komme på besøk jamnleg, type jul, påske og sommar. Leika med vesla når eg var der, brukte tid på henne, tok henne på turar så mora fekk sove osb. Men eg var ikkje sånn supertante som mine ungar har! Eg var kanskje 3 dagar 3 gonger i året, og elles sendte eg kort (budde mykje i utlandet då ho var lita), sendte alltid gåver til jul og bursdag, og var med henne halvanna veke i året. Og vi har eit godt forhold framleis Anonymkode: f2990...b2a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #14 Skrevet 11. januar 2018 Jeg ser mine to nevøer bare 1-2 ganger i året grunnet avstand. Men jeg passer på å ringe hver bursdag, og ordne gaver. I det vi er i samme by prøver vi finne på ting sammen, men det trenger ikke være noe "avansert" som kino. Nevø fikk nettbrett i julegave, da tok jeg han på fanget så satt vi en god stund å kikket på youtube-videoer av ting han likte, og jeg oversatte noen småting for han, og gutten var overlykkelig. Han andre er meget fornøyd om jeg tar meg tid til brettspill eller snøballkrig! Foreldrene er overlykkelig fordi barna koser seg. Med andre ord, det å være tante kan være veldig enkelt og samtidig veldig givende Anonymkode: 7942b...72f
Gjest Cocosa Skrevet 11. januar 2018 #15 Skrevet 11. januar 2018 Jeg venter barn og har en søster som bor langt unna og kan derfor verken forvente eller kreve særlig mye. Men jeg forventer at hun husker på babyens bursdag og stiller opp i en eventuell dåp. Og at hun husker på babyen til jul. Jeg håper også at hun ønsker å komme på besøk innimellom og ta med babyen/barnet på trilletur og andre aktiviteter når det passer seg slik.
emilie123 Skrevet 11. januar 2018 #16 Skrevet 11. januar 2018 Da jeg ble tante første gang så hadde jeg mye kontakt med barnet. Tok barnet med på korte turer da vedkommende ble stor nok til det og hadde barnet mye på overnattingsbesøk. Ingen krevde noe av meg, men jeg gjorde det med glede. Nå er barnet godt voksen og har egne barn. "Belønningen" min er at jeg den dag i dag har god kontakt med vedkommende og grandtante barna mine. Og det er en stor glede
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #17 Skrevet 11. januar 2018 Just now, emilie123 said: Da jeg ble tante første gang så hadde jeg mye kontakt med barnet. Tok barnet med på korte turer da vedkommende ble stor nok til det og hadde barnet mye på overnattingsbesøk. Ingen krevde noe av meg, men jeg gjorde det med glede. Nå er barnet godt voksen og har egne barn. "Belønningen" min er at jeg den dag i dag har god kontakt med vedkommende og grandtante barna mine. Og det er en stor glede Da var du heldig, det er ikke alle som for lov til det. Anonymkode: e464f...5fc
emilie123 Skrevet 11. januar 2018 #18 Skrevet 11. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da var du heldig, det er ikke alle som for lov til det. Anonymkode: e464f...5fc Ja, jeg var heldig som fikk lov til å komme inn i vedkommendes liv og at på til og fortsatt få være en del av vedkommendes liv. Det er en berikelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå