Gå til innhold

Hvordan skal jeg sikre barnet i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt er 2 år og 8 måneder, og 102 cm høyt. Med andre ord et ganske høyt barn. Nå har vi Maxi Cosi 2way Pearl, som er opp til 105 cm. Barnet veier nå cm 16 kg og setet går opp til 18,5 kg. Han er på størrelse med en 4 åring, men har ikke fylt 3 år enda. 

Ser for meg at han kommer til å vokse ut av dette setet i løpet av våren, men hva skal vi bruke da? Han er for liten for beltestol enda? Må vi kjøpe et annet bilsete av samme typen? 

Anonymkode: c5182...f6d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Axkid minikid, besafe izi plus er seter som holder lenge. Finnes ett britax sete også, men kjenner ikke til det.

Skrevet

Britax Max way eller Axkid Minikid. Passer bakovervendt til hhv ca 120 og 125 cm og 25 kg.

Barn bør sitte bakovervendt til minst 18 kg og 110 cm,men gjerne lenger.

Anonymkode: 85586...bc5

• Liker 1
Skrevet

Vi har samme situasjon som deg ts, vi bruker Recaro. Med høytaler. 

Ser ca sånn ut. l_1473511528.jpg

Skrevet
Akkurat nå, Wonders skrev:

Vi har samme situasjon som deg ts, vi bruker Recaro. Med høytaler. 

Ser ca sånn ut. l_1473511528.jpg

Kan på ingen måte anbefales til en som enda ikke er fylt 3!!!

• Liker 6
Skrevet

Men om vi snur barnet nå (ikke skyt meg, jeg bare spør), er det stor forskjell i sikkerhet på en god beltestol og en god bilstol? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om vi snur barnet nå (ikke skyt meg, jeg bare spør), er det stor forskjell i sikkerhet på en god beltestol og en god bilstol? 

Veldig stor forskjell ved en krasj ja! 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er 5 ganger sikrere å¨sitte bakovervendt. En som ikke er fylt 3 år vil aldri sitte trygt framovervendt, samme hvilken stol. Bør være minst 18 kg og 110 cm og over 4 år for å sitte i beltestol selv om de offentlige anbefalingene er 15 kg og fra 4 kg

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt er 2 år og 8 måneder, og 102 cm høyt. Med andre ord et ganske høyt barn. Nå har vi Maxi Cosi 2way Pearl, som er opp til 105 cm. Barnet veier nå cm 16 kg og setet går opp til 18,5 kg. Han er på størrelse med en 4 åring, men har ikke fylt 3 år enda. 

Ser for meg at han kommer til å vokse ut av dette setet i løpet av våren, men hva skal vi bruke da? Han er for liten for beltestol enda? Må vi kjøpe et annet bilsete av samme typen? 

Du tar barnet og bilen din med deg til enten bilforhandler eller til en velutstyrt butikk for bilseter. Der får du råd av profesjonelle til å velge og å tilpasse bil, sete i kombinasjon med barnet beste. 

Anonymkode: 6b220...fcd

• Liker 2
Skrevet

Det er 5 ganger sikrere å¨sitte bakovervendt. En som ikke er fylt 3 år vil aldri sitte trygt framovervendt, samme hvilken stol. Bør være minst 18 kg og 110 cm og over 4 år for å sitte i beltestol selv om de offentlige anbefalingene er 15 kg og fra 4 kg

Ja dette handler ikke om stolen, men om å sitte bakovervendt ved kollisjon, og få belastningen fordelt på hele ryggen, nakken og bakhodet heller enn kun på seler eller belter. Det er der forskjellen ligger og den som er så innmari viktig. Ville ikke snudd barnet. Finn en stol som nevnt over, som passer bakovervendt en god del lenger.

• Liker 3
Skrevet

https://www.youtube.com/watch?v=tuZFVPv3Rpk

Jeg trenger lite forklaring for å skjønne hva som er tryggest. Søk gjerne opp flere lignende videoer ved å bruke søkeordene rear ward facing vs forward facing

Skrevet

Du tar barnet og bilen din med deg til enten bilforhandler eller til en velutstyrt butikk for bilseter. Der får du råd av profesjonelle til å velge og å tilpasse bil, sete i kombinasjon med barnet beste. 

Ehm, nei, ikke nødvendigvis. Er vel ikke så lenge siden jeg så et innlegg fra en far som hadde blitt anbefalt fremovervendt sete til 2-åringen sin hos sin forhandler. Så her må man ha kunnskapen selv først i alle fall så man vet hva man skal ha. Selgere er ikke de man overlater sikkerheten til barnet sitt til...

• Liker 5
Skrevet

Dette er et råd med modifikasjoner, dessverre er kunnskapen blant de som selger bilstoler av variende kvalitet, så man må nok lese seg opp på feltet selv også. Eller søke råd hos de som virkelig brenner for trygg sikring av barn i bil. F eks facebookgruppen Bilstoler på facebook.

• Liker 2
Skrevet

Stoler ikke helt på bilforhandlere eller andre butikker med bilstoler. En jeg kjenner fikk anbefalt bilstol med magepute til sitt barn. 

Jeg skjønner ikke hvordan en forhandler kan feks si at den beltestolen kan brukes fra 3 år, når det er så farlig?

Skrevet (endret)

Vår sønn brukte en stol i et halvt år om gangen da han vokste så mye i denne perioden ts er i nå.

Recaro young hero brukte han ett halvt år før han ble 3 år. 

Den har to belter inni. 353094?w=637&h=403

Når barna er lange og små er det ikke mange å velge i. 

Den han har nå er Recaro Monza 2 hvor man bruker bilbeltet til bilen. Ts, denne måtte vi bytte til rett etter fyllte 3 år. Den kan justeres i høyden på nakkedelen. For hodet over kanten er største bekymring i valg av stol fikk vi høre.

126432.jpeg

Om det hjelper var vår sønn 102 cm og 14 kg ved fyllte 3 år.

Endret av Wonders
Skrevet

Vi hadde lignende situasjon da vi hadde to biler, og valgte å kjøpe et annet bakovervendt sete da barnet rundet 18 kg. Vi kjøpte Brio zento, som vi hadde fra før i den andre bilen. Og dette blir som å banne i kirka på KG, men vi kjøpte den brukt... Fordi det ville bli en veldig stor utgift å kjøpe et helt nytt sete som tross alt skulle brukes veldig kort tid. Og vi valgte å stole på at setet ikke hadde vært i en kræsj (ser ikke for meg mange foreldre som selv har små barn som har samvittighet til å lyve om noe sånt), noe som jeg mener uansett ville være et tryggere valg enn å snu barnet. Nå er det lenge siden jeg leste om bilstoler, men så vidt jeg husker er dette setet et som ikke skårer maks i tester fordi det ble testet forovervendt, men det skal være bra bakovervendt. Det går opp til 25 kg. Og da den eldste ble for stor for å sitte bakovervendt, kjøpte vi beltestol i stedet for å snu setet, siden det skal være bedre.

Jeg ville aldri snudd en som ikke er fylt tre år en gang. Jeg har et barn som straks fyller fire, og regner med at han sitter bakovervendt et halvår til, slik som storebroren. Og da vi snudde var det fordi han ble for lang i ryggen i forhold til selefestene, ikke pga. beina, selv om han hadde lange bein.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, våren14 skrev:

Ehm, nei, ikke nødvendigvis. Er vel ikke så lenge siden jeg så et innlegg fra en far som hadde blitt anbefalt fremovervendt sete til 2-åringen sin hos sin forhandler. Så her må man ha kunnskapen selv først i alle fall så man vet hva man skal ha. Selgere er ikke de man overlater sikkerheten til barnet sitt til...

Fikk den forhandleren/selgeren også uuttale seg? Eller var saken bare ensidig fremstilt? 

Selgere av velkjente bilmerker skal ha opplæring i sikring av barn i bil og være oppdatert på hvilke seter som er best i test i deres bilmerker. 

Jeg vil påstå at en bilselger og en bilbarneseteforhandler skal ha mer kunnskap om å tilpasse og å sikre barn i bil enn en hel herskare av svarere på et nettsamfunn og en nettbutikk der du velger og klikker og får setet tilsendt i posten.

Skrevet

Fikk den forhandleren/selgeren også uuttale seg? Eller var saken bare ensidig fremstilt? 

Selgere av velkjente bilmerker skal ha opplæring i sikring av barn i bil og være oppdatert på hvilke seter som er best i test i deres bilmerker. 

Jeg vil påstå at en bilselger og en bilbarneseteforhandler skal ha mer kunnskap om å tilpasse og å sikre barn i bil enn en hel herskare av svarere på et nettsamfunn og en nettbutikk der du velger og klikker og får setet tilsendt i posten.

Dessverre er det ikke slik. Å sette en 2 åring framovervendt vil aldri være trygt, samme hvilket sete og hvilken bil. Men for noen er dette tung informasjon å ta til seg, selv om de jobber med det til daglig.

Har selv vært ute for selger hos merkeforhandler som overhode ikke hadde peiling, han visste ikke engang hva isofix var for noe.( 5 år siden nå, men han burde absolutt vite)

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, Wonders skrev:

Vår sønn brukte en stol i et halvt år om gangen da han vokste så mye i denne perioden ts er i nå.

Recaro young hero brukte han ett halvt år før han ble 3 år. 

Den har to belter inni. 353094?w=637&h=403

Når barna er lange og små er det ikke mange å velge i. 

Den han har nå er Recaro Monza 2 hvor man bruker bilbeltet til bilen. Ts, denne måtte vi bytte til rett etter fyllte 3 år. Den kan justeres i høyden på nakkedelen. For hodet over kanten er største bekymring i valg av stol fikk vi høre.

126432.jpeg

Om det hjelper var vår sønn 102 cm og 14 kg ved fyllte 3 år.

Han hadde fortsatt hatt 20-25 cm igjen på lengden før de bakovervendte stolene med lengst rygg hadde vært utvokst.

Greit nok at dere valgte denne løsningen, deres valg, deres ansvar,, men ville vært forsiktig med å anbefale det til andre.

• Liker 7
Gjest Sugemerke
Skrevet

Det finnes seter som går opp til 25 kg, så det er ingen grunn til å snu de før de er fire år. Nakken er ikke klar for det sterke trykket som oppstår i kollisjon uavhengig av selve størrelsen på barnet. Å anbefale framovervente stoler til en to-åring er hårreisende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...