AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #1 Skrevet 10. januar 2018 Jeg kjenner at jeg irriterer meg over dagens barn.. De er så utakknemmelige og uskikkelige.. som for eksempel nabojenta.. Moren og faren, spesiellt moren, står på 24/7 for at denne jenta skal ha det bra.. om ikke bedre.. Kjører og henter selv om jenta er i stand til å gå/sykle/ta buss, drar ukentlig på shoppingturer, handler inn og styrer slik at jenta får ha firestjerners middag med venninnene, steller istand overnattingspartys osv osv osv.. Det har blitt sånn at jeg måper over at hun gidder å styre sånn.. Denne moren har(hadde) bittelitt tid for seg selv.. Hvor datteren ikke maste.. Når datteren dro på fotballtrening. Og dette utrykte hun til meg at var utrolig deilig! Men plutselig kommer stedatteren min og forteller at vi ikke trenger å kjøre/hente på trening lenger.. "Line" har klaget på at moren aldri ser på treningene våre, så hun blir med heretter.. Jeg kjenner jeg blir provosert! SÅ MYE som denne moren stiller opp.. Over halvparten av det jeg gidder, og så KLAGER barnet hennes?? Hadde min datter/stedatter klaget på hvor mye jeg og faren stiller opp, så hadde jeg blitt forbannet. Og de hadde fått høre det, for å si det sånn! Jeg skjønner jo at dette er foreldrenes feil, og måten curlingforeldre holder på, som gjør at det ender slik.. Ikke barnas feil.. Men når jeg ser/hører om slik ufordragelighet så er det jo barna det går ut over.. Anonymkode: 1198c...0d7 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #2 Skrevet 10. januar 2018 Hver gang noen sier «dagens barn» er ditt og datt, tenker jeg de bør utvide horisonten litt. Ta ikke alle over en kam. Anonymkode: 98e56...021 20
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #3 Skrevet 10. januar 2018 Hva har dette med at barnet er uskikkelig å gjøre? Og utakknemlig? Her er det moren det er noe galt med. Vet du at det er barnet som syter seg til alle disse shoppingturene og den fine middagen? Eller er det moren som gjør dette på eget initiativ, og har lært ungen opp til at det er sånn det skal være? Og hva så om ungen vil ha henne med på trening? Ungen har vel kanskje sett at mange andre foreldre er med på trening? Og hva med å passe dine egne saker litt? Det var da voldsomt så mye du skulle vite og mene og synse om andres barneoppdragelse. Anonymkode: 1d3d3...94d 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #4 Skrevet 10. januar 2018 Slutt å bland deg inn i andres saker TS, så skal vi se at livet blir et bedre sted. Du virker utrolig gretten. Anonymkode: f8543...20b 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #5 Skrevet 10. januar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hver gang noen sier «dagens barn» er ditt og datt, tenker jeg de bør utvide horisonten litt. Ta ikke alle over en kam. Anonymkode: 98e56...021 Jeg vet jo om flere slike.. 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har dette med at barnet er uskikkelig å gjøre? Og utakknemlig? Her er det moren det er noe galt med. Vet du at det er barnet som syter seg til alle disse shoppingturene og den fine middagen? Eller er det moren som gjør dette på eget initiativ, og har lært ungen opp til at det er sånn det skal være? Og hva så om ungen vil ha henne med på trening? Ungen har vel kanskje sett at mange andre foreldre er med på trening? Og hva med å passe dine egne saker litt? Det var da voldsomt så mye du skulle vite og mene og synse om andres barneoppdragelse. Anonymkode: 1d3d3...94d Utakknemmelig fordi hun klager på at moren ikke stiller opp, når det er alt hun gjør.. Uskikkelig fordi hun er tydelig bortskjemt.. maser på moren når hun snakker med noen osv... Men helt enig i at det ikke er barnets feil. Vi er aldri med barna på trening.. men vi ser på alle hjemmekamper.. Ingen som klager hos oss.. Jeg vet det jeg vet, fordi at våre barn reagerer på at denne jenta alltid får viljen sin, maser på foreldrene sine, krever ditt og datt.. Anonymkode: 1198c...0d7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #6 Skrevet 10. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet jo om flere slike.. Anonymkode: 1198c...0d7 Bare fordi du vet om flere slike vil ikke det si at alle er sånn. Kan være noe som er vanlig i din omgangskrets og det miljøet du bor i. Anonymkode: a70e7...4d7 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #7 Skrevet 10. januar 2018 jeg er typen som koser meg med en kopp med kaffe imens barna leker/drar på trening/gjør lekser.. Sitter ikke å holder de i hånden hele dagen.. og det er synlig på barna våre at de er tvungne til å være selvstendige og at de er trygge på seg selv.. Får kommentarer på dette hver dag.. Mens "slike" barn som oftest lyyser av usikkerhet og nervøsitet Anonymkode: 1198c...0d7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #8 Skrevet 10. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare fordi du vet om flere slike vil ikke det si at alle er sånn. Kan være noe som er vanlig i din omgangskrets og det miljøet du bor i. Anonymkode: a70e7...4d7 det kan hende.. Men det er mye snakk om disse curlingforeldrene for tiden, så det er jo et vanlig fenomen Anonymkode: 1198c...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #9 Skrevet 10. januar 2018 Fremtidens Norge er bortskjemte, ufordragelige kryp som er fulle av penger og ikke tåler en spøk. Anonymkode: 808e4...0bb 2
hypes Skrevet 10. januar 2018 #10 Skrevet 10. januar 2018 Jeg har delvis samme syn som deg, TS. Jeg blir helt sjokkert når jeg ser hvor frie tøyler mange unger i dag har, og hvordan de faktisk er diktatorer over sine egne foreldre. Likevel mener jeg nå at problemet ligger nettopp der; hos foreldrene, men roten til alt ondt ligger i dagens samfunn etter min mening. Samfunnet i dag skal jo være så politisk korrekt, og å kjefte på barn er for mange helt uhørt. Som butikkansatt ser jeg mange av de verste tilfellene. Her om dagen for eksempel, kom det inn noen damer - med ungene sine vel og merke. Og disse små barna som trolig var rundt 3-årsalderen, hadde absolutt nada oppdragelse. De føyk rundt i hele butikken mens de spratt de nye leikene sine rundt, hylte, krangla, løp bak meg i kassa.. Mens mora svinset rundt i sin egen verden. Dette er bare ett av mange tilfeller hvor jeg blir helt sjokkert over oppdragelsen som mange av dagens foreldre praktiserer. Dessverre tror jeg problemet ligger i samfunnet. Dette samfunnet hvor alt skal være perfekt. Både mor og far skal ha en utdannelse, bra inntekt, de skal ha flott hus, flotte biler, barna skal ha hobbyer, kjøres hit og dit, gå i merkeklær omtrent det øyeblikket de er født, mor skal gjerne ha en egen interiør-Insta, hun skal bake flotte kaker og lage god mat, lage hjemmelagde julekalendere til hele familien, og i tillegg har hun (ofte) hovedansvaret for oppdragelsen. Ingenting er bra nok. Og som mange sikkert har fått med seg, er jo haugevis av nordmenn bare et lite steinkast unna å gå personlig konkurs og havne på luksusfellen.. Dette sier mer enn nok for meg. Folk har gjeld oppetter øra, bare fordi de hele tiden skal prøve å utkonkurrere naboen. Ikke rart at all denne trangen til å imponere fører med seg problemer. Og jeg ser det igjen og igjen, at det ofte går ut over barneoppdragelsen, fordi foreldrene rett og slett er for slitne til å ta opp kampen når ungen vil få det som han vil. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #11 Skrevet 10. januar 2018 Jeg kan ikke fordra de foreldrene som skysser barna via andre foreldre hver gang de skal på trening/kamper og aldri stiller opp selv som sjåfør eller heiagjeng. Anonymkode: 046d8...2f3 1
Gjest C.Tramell Skrevet 10. januar 2018 #12 Skrevet 10. januar 2018 Du bestemmer oppdragelsen for dine barn, hun for sine. Jeg synes de av oss som mener vi er bra foreldre skal si oss fornøyde med å være det, og ikke blande oss så mye i hva andre gjør med mindre det er snakk om omsorgssvikt.
Arkana Skrevet 10. januar 2018 #13 Skrevet 10. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slutt å bland deg inn i andres saker TS, så skal vi se at livet blir et bedre sted. Anonymkode: f8543...20b Jepp. Og så misliker jeg uttrykk som "dagens barn" som om alle barn er like (det festlige er jo at våre barn kommer til å si akkurat det samme om sine barns generasjon). Alle mener jo at sin egen oppdragerstil er best. 1
blabla- Skrevet 10. januar 2018 #14 Skrevet 10. januar 2018 (endret) Visst har du de som skjemmer bort barna sine så til de grader og får svi for det senere. Men jeg synes vi jamnt over skal være stolt av barn og unge ala 2018. Hvor ofte hører vi ikke det ustoppelige gnålet om at unger nå til dags burde skjemmes, og "den gang jeg var ung(...)". Men er det barnas feil at de er født i dag og ikke på 1940-tallet? Vi lever i dessertgenerasjonen og vi har mye å være takknemlige for, men dette vet faktisk de fleste unger. Greia er at vi lever i kvalmende overflod og at vi er nødt til å lære barna våre å sette pris på de små tingene. Privilegiet av å være frisk for eksempel, og det å ha rent vann i springen. De fleste foreldre jeg kjenner er flinke til å oppdra, og ungene er høflige og greie. De vet at når oldemor var liten så var det krig i Norge, og at mange barn lever i fattigdom der ute i verden. I det eksempelet du nevner i HI er det vel strengt tatt ikke barnets feil at hun er blitt som hun er blitt. Hun vet ikke om annet og har fått alt hun har pekt på og ønsket seg, noe mor selvfølgelig har gjort i beste velmening. Men ikke pek finger mot barnet når det er foreldrene som er problemet Endret 10. januar 2018 av blabla-
blabla- Skrevet 10. januar 2018 #15 Skrevet 10. januar 2018 (endret) 4 minutter siden, blabla- skrev: Endret 10. januar 2018 av blabla-
Browncoat Skrevet 10. januar 2018 #16 Skrevet 10. januar 2018 Akkurat det samme klagde Sokrates over for 2500 år siden, og sikkert hver eneste generasjon før og etter. «Barn nå til dags er så håpløse» hører man gang på gang. Jeg husker folk sa det for 20 år siden og da jeg var barn. Men har du tenkt på at det kanskje bare er sånn mennesker er, det har ikke noe med tiden vi lever i å gjøre? Det har og vil alltid finnes foreldre som gjør for mye for barna sine, og barn som er utakknemlige, det er ikke noe nytt. Likevel er det overraskende mange som oppriktig tror at det er noe spesielt galt med den nye generasjonen. De tenker ja, det var kanskje LITT sånn før men nå er det MYE værre, skrekk og gru. Men folk har tenkt slik i hver eneste generasjon før deg, og det har gått bra hver gang så slapp av - det går nok bra med dagens unge denne gangen og. De er ikke relativt sett så ille som du tror. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #17 Skrevet 10. januar 2018 Du vet ikke alt som foregår hos dem. Og dessuten er det bedre at hun ser på trening enn kjøpe ting til henne. Det handler om å bli sett for noe man mestrer. Jeg tror ikke dét er det som feller hele oppdragelse og dynamikk i den familien. Anonymkode: 1bf5e...167
Ulrikke Skrevet 10. januar 2018 #18 Skrevet 10. januar 2018 Jeg ser aldri på min datters treninger (trodde da ingen trenere ville ha foreldre der da, så å si uansett hvilken idrett det gjelder?), men jeg tror jeg har gått glipp av to kamper i løpet av alle disse årene. Hun sykler i sommerhalvåret, men kjøres nå som det er snø og -16 grader... Jeg reagerer mer på de som ALDRI er på kamper og som alltid får andre til å kjøre ungene deres (ja, det kan selvfølgelig være årsaker vi ikke vet om osv, men i de fleste tilfeller er det nok ikke det). At barnet får ting hele tiden og sjelden får nei enten det gjelder innkjøp eller andre ting vil selvfølgelig slå tilbake på barnet senere. Det er imidlertid ikke barnets feil! Det blir barnets problem senere, men det er foreldrene som har lagt opp til at barnets liv er på den måten... Denne jenta det her er snakk om er sannsynligvis vant til at mamma stiller opp uansett hva det gjelder. Om hun oppriktig mente at det var dårlig gjort å ikke stille opp på trening eller om hun sa det for å se hvor langt hun kan pushe mora, det vet bare hun... Men jeg føler meg rimelig sikker på at hun kommer til å gå på en smell etter hvert (de begge to, egentlig ) Men igjen, ikke noe du får gjort noe med! Jeg ville fortsatt å kjøre min datter til trening selv innimellom sånn at hun ikke bare sitter på med disse andre....
Gjest GoldenLioness Skrevet 10. januar 2018 #19 Skrevet 10. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner at jeg irriterer meg over dagens barn.. De er så utakknemmelige og uskikkelige.. som for eksempel nabojenta.. Moren og faren, spesiellt moren, står på 24/7 for at denne jenta skal ha det bra.. om ikke bedre.. Kjører og henter selv om jenta er i stand til å gå/sykle/ta buss, drar ukentlig på shoppingturer, handler inn og styrer slik at jenta får ha firestjerners middag med venninnene, steller istand overnattingspartys osv osv osv.. Det har blitt sånn at jeg måper over at hun gidder å styre sånn.. Denne moren har(hadde) bittelitt tid for seg selv.. Hvor datteren ikke maste.. Når datteren dro på fotballtrening. Og dette utrykte hun til meg at var utrolig deilig! Men plutselig kommer stedatteren min og forteller at vi ikke trenger å kjøre/hente på trening lenger.. "Line" har klaget på at moren aldri ser på treningene våre, så hun blir med heretter.. Jeg kjenner jeg blir provosert! SÅ MYE som denne moren stiller opp.. Over halvparten av det jeg gidder, og så KLAGER barnet hennes?? Hadde min datter/stedatter klaget på hvor mye jeg og faren stiller opp, så hadde jeg blitt forbannet. Og de hadde fått høre det, for å si det sånn! Jeg skjønner jo at dette er foreldrenes feil, og måten curlingforeldre holder på, som gjør at det ender slik.. Ikke barnas feil.. Men når jeg ser/hører om slik ufordragelighet så er det jo barna det går ut over.. Anonymkode: 1198c...0d7 Du vet at «dagens barn» inkluderer dine barn?
Perle Skrevet 10. januar 2018 #20 Skrevet 10. januar 2018 (endret) Veldig rart ikke å bry seg så mye om naboen sin unge, så lenge den ikke kaster stein på katta deres eller riper opp bilen. Synes de fleste unge i dag er superseriøse jeg. Hjelpeløse og overbeskyttet, men dedikerte og sunne. Vi slang bare rundt og spiste loff og bælma cola (nei inke zero) og røyka masse rød prince. Endret 10. januar 2018 av Perle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå