Gå til innhold

Oppvaskmaskin gjør glassene klissete

Tuddelidu

Anbefalte innlegg

Hva i all verden er det vi gjør galt? Vi vasket en oppvaskmaskin i går kveld, og det meste vi vasket, særlig glassene, blir skikkelig seige/klissete :( Det har vært tendenser til dette også de siste gangene vi har vasket, men ikke like ille som nå. Hva er det som skjer, og hva kan vi gjøre for å få det ordentlig rent?

Tuddelidu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan være temperaturen på vannet, eller at den ikke skyller(såpa sitter igjen)

Ellers kan det tenkles at du ikke har tømt filteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... Hvor er filteret? Og hva gjør vi hvis den ikke skyller..?

(Har nylig flyttet inn i leilighet med oppvaskin, og er rimelig grønn på dette området... :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket filteret, men synes da ikke det var så mye der? Har uansett rengjort alle delene, og prøver å vaske på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være det er innstillinga på skyllemiddelet som er feil. Det skal være mye eller lite avhengig av hvor hardt vann dere har. Om det står på fullt så kan det hende det blir for mye, litt laver enn middels er passelig til vanlig.

Ellers kan det jo være lurt og skylle kopper og fat godt før dere setter dem i maskinen. For mye middagsrester når den starter kan være et problem, spesielt om det er en gammel maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiligheta er bare et år gammel, så maskina er nok ikke særlig gammel. Likevel kan vi sikkert bli flinkere å skykke av koppene før vi setter dem i. De vi vasker nå er jo helt rene fra før, bortsett fra dette klisset, og i tillegg hadde vi i ganske lite vaskemiddel, så jeg håper det blir bra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

plutselig er ikke oppvasken ren lenger...hmm? da slo det meg at vi hadde kjøpt oppvasktabl.på lidl. byttet de ut og nå er oppvasken ren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, om det er mest glassene som blir klisstete, så kanskje rotoren som sprer vann i "andre etasje" ikke går rundt eller har blitt tett? Sjekk i alle fall at den har fri passasje før dere starter maskinen. Om dere åpner maskinen midt i programmet vil dere se at den går rundt og at det kommer vann om alt virker som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som Fakse at rotereren er ødelagt. Rart om bare glassene skulle bli klissete og ikke tallerknene. Lukter de såpe? Eventuelt smaker? Prøv å slikke et glass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vasket en gang til, med svært dårlig resultat :( Og det er visst ikke bare glassene som blir ekle, heller - det aller meste kjennes skikkelig seigt ut. Da ville det vel vært rart om det skulle være rotoren det er noe galt med, ettersom det er to stykker? Eller? Jeg skjønner meg ikke på dette... :klø:

Går det an å åpne maskinen mens den vasker? Kommer det ikke masse vann ut da?

Vi buker Sun ultra (pulver) når vi vasker - det har vi brukt før også, men det har ikke blitt slik da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har veldig hardt vann, så trenger dere kanskje salt i oppvaskmaskinen. Finnes en egen luke for det et sted.

Kanskje du skal ta deg en tur til Elkjøp eller liknende? De vet sikkert mer enn oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekka dosering av skyllemiddel? Eller kan det være at det er fritt for skyllemiddel? Har maskinen justering av vasketemperatur som dere med et uhell har kommet borti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier skyllemiddel, er det det samme som vaskemiddel? For det fyller vi jo på hver gang? I tillegg så er det noe glansemiddel som fylles på når det blir tomt, og det fylte vi på igjen før vi vasket på nytt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja det er glansemiddelet hun mener.

Uansett blir ikke oppvasken klissete uten glansemiddel, så det er nok en annen grunn som forårsaker dette.

Har dessverre ingen råd å komme med bortsett fra det de andre her inne har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...