waco Skrevet 8. august 2002 #1 Skrevet 8. august 2002 Dersom narkotika hadde blitt legalisert så kunne vi heller ha skattlagt den akkurat som vi avgiftsbelegger alkoholen. Denne inntekten kunne gått til rehab av narkomane, hvor de kunne fått anstendige sykehus istedetfor å settes i fengsel. Eller synes dere det er et dumt forslag? Dere gjør vel det, liker ikke å tenke nytt for det blir for mye tankevirkesomhet for den stakkars lille hjernen deres... Waco
Bertha Skrevet 9. august 2002 #2 Skrevet 9. august 2002 Jaaaa...! La oss legalisere narkotika. Alle typer! Så får vi flere brukere. Og siden det også skal avgiftsbelegges, så øker prisen på en dose. Flott! Flere penger i statskassa. Det opprettes flere behandlingsplasser. Og vi får flere arbeidsplasser - som igjen gir enda flere penger i statskassa i form av inntektsskatt. Og så kan det opprettes flere politistillinger og psykologer, og forsikringsselskapene kommer til å gni seg i hendene. For tenk på hvor mange flere tyverier, smuglingsforsøk og innbrudd som kommer i kjølvannet av flere brukere og økte priser... Eller kanskje misbruken kommer til å dø hen helt av seg selv. For det er jo ikke noe gøy når det er fullt lovlig...??? Og da rakner jo hele tankespinnet ovenfor. Jeg vet ikke helt hvor du EGENTLIG ville hen, Waco?
aline Skrevet 9. august 2002 #3 Skrevet 9. august 2002 Nå spør jo faktisk ikke waco om vi synes det skal legaliseres, han spør hva vi tenker om skattelegging av narkotika dersom det blir legalisert, og hva vi mener om at pengene går til rehab og hjelp til de som allerede sliter! Dersom visse stoffer blir legalisert, synes jeg det er helt naturlig om vi skattlegger salget på lik linje som vi gjør med alt annet vi kjøper og selger. Dersom vi hadde fått til å bruke disse pengene til rehab og hjelp til å komme ut av en vanskelig situasjon, så synes jeg det må være en flott måte å bruke disse pengene på om det først skal legaliseres. Men nå er jeg for det første imot legalisering av narkotiske stoffer, så jeg håper ikke det skjer. Dessuten så tror jeg dessverre disse ekstra pengene hadde blitt borte i det store sorte hullet som så mange andre avgiftspenger forsvinner inn i! Hadde vært flott om avgiftspengene fra tobakk kunne hjulpet folk som ble syke av tobakksskader, eller brukt til å gi flere muligheten til røykeavvenningskurs og medikamenter som hjelp til å slutte også, for dette koster skjorta! Men di pengene forsvinner også ut i det store intet! samme med avgifter på alkohol, vi har alkoholskader og avhengige som burde fått hjelp, der kunne vi også brukt pengene. Om du skjønner hvor jeg vil....
Gjest 10na Skrevet 9. august 2002 #4 Skrevet 9. august 2002 Waco, jeg synes forslaget ditt er elendig 10na :D
waco Skrevet 9. august 2002 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2002 Tina, selvfølgelig gjør du det, det er nok mannen som er løsningsorientert, men jeg får prøve å forklare allikevel =) Ifjor ble det beslagt ca 1 tonn med hasj, vi kan regne med at ca 5 % av all cannabis blir tatt, dvs ca 20 tonn forbrukes hvert eneste år. Med en grampris på 75,- er dette en omsetning på 1,5 milliarder pr. år. Det skulle være mulig og importere god cannabis for 30,- pr. gram. Med vanlige påslag på 50% er vi oppe i 45,- "Næringsmiddelskatt på kr. 15,- pr. gr. = 60. pr. gram + moms = 75,- Dette blir totalt 420 millioner i skatteinngang. Waco
aline Skrevet 9. august 2002 #6 Skrevet 9. august 2002 hvorfor synes du det 10na? (bare oppriktig nysgjerrig, ikke kranglete)
Gjest 10na - ikke innlogget Skrevet 9. august 2002 #7 Skrevet 9. august 2002 Javel Waco - so what????? De millionene hadde ikke kommet oss til gode likevel - de hadde blitt sendt ut i form av u-hjelp garantert. Aline. Jeg er imot narkotika tvert - mer er det ikke å si om saken. Tvangsbehandling, strengere straffer og relevant og informativ informasjon til dagens unge - er viktige momenter for å få bukt med dette stadig økende problemet. 10na :D
aline Skrevet 9. august 2002 #8 Skrevet 9. august 2002 Jeg er helt enig med deg jeg 10na, jeg er også sterkt i mot narkotika. Men det blir debattert også i kretser som har noe de skulle ha sagt, og det kan dessverre hende at det blir legalisert sånt som f.eks hasj. Spørsmålet var jo da om dette skulle skattelegges om det skjer, og evt forslag til hva pengenekunne brukes til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå