Gå til innhold

Turer til Himalaya - advarsel mot selskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil advare mot å bruke selskapet Mount Everest Bace Camp Trek hvis du har tenkt deg på tur til Himalaya. Jeg fant dem på nettet og ut i fra de undersøkelsene jeg gjorde så virket de troverdige. Hadde bla gode tilbakemeldinger på sin Facebookside fra andre som hadde brukt dem. Organisatoren heter Madhav Adhikari, han er fra Nepal men bor i Tyskland. Prisen for et 13 dagers opplegg var USD 1220. Det skulle inkludere bla å få båret opp den største ryggsekken min til Mount Everest Bace Camp. Da jeg kom til Nepal møtte jeg guiden Ganesh Adhikari. Plutselig fikk jeg beskje om at jeg måtte betale USD 130 ekstra hvis jeg ville ha en person til å bære for meg. Jeg hadde ikke noe annet valg enn å godta det i og med at det ville bli for tungt å bære for meg.

Da turen begynte forlot guiden Ganesh meg etter første dag. Jeg var da igjen alene med en som ikke snakket engelsk overhode. Jeg kom meg opp dit jeg skulle, men det er irriterende å tenke på at guiden stjal pengene mine og stakk. Jeg har forsøkt å få pengene igjen men til ingen nytte til tross for at jeg sa jeg kom til å anmelde dem til politiet i Tyskland. Så for all del styr unna dette selskapet. 

Anonymkode: ce750...70f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men du kom seg til topps. Så du noen lik langs veien? Mange klatrere som omkommer på Everest. 

Anonymkode: 181a0...552

• Liker 1
Skrevet

Fascinerende hvor idiot du er gitt... Har ikke sagt noe om at jeg var på toppen av Mount Everest. Kanskje du skal finne andre ting å bruke tiden din på.

Skrevet

Vel..er tross alt du som ble lurt for 130$, så vet ikke helt hvem som er idioten her..

• Liker 2
Skrevet

Hahahaha dette blir jo bare festlige og festligere :)

Ikke kan du regne og ikke forstår du hvordan verden fungerer. Ønsker deg all mulig lykke til videre i livet! 

Skrevet

Kan ikke dere oppføre dere som folk mot ts?

Anonymkode: 71932...774

• Liker 1
Skrevet

Det står på sidene deres at prisen ikke inkluderer penger til den lokale guiden din. Og hadde du gjort god nok research, så hadde du visst både det og at guiden din neppe kom til å snakke engelsk.

Dette kommer du ikke langt med, da du ikke har tapt noen penger.

Anonymkode: e0d89...507

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står på sidene deres at prisen ikke inkluderer penger til den lokale guiden din. Og hadde du gjort god nok research, så hadde du visst både det og at guiden din neppe kom til å snakke engelsk.

Dette kommer du ikke langt med, da du ikke har tapt noen penger.

Hehe. Har du sett.. TS må jo føle seg rimelig flau. Om hun/han har klaget og kanskje skjelt ut den stakkars guiden og selskapet for noe som kunne vært unngått om h*n hadde lest kontrakten bedre. Og de folka i Nepal sitter igjen med inntrykk av en sur kjip vestlig turist som setter himmel i bevegelse for 130$ som guiden rettmessig skulle ha. 

Ts, du bør be om unnskyldning til dette selskapet og dementere uriktig kritikk da du bidrar til å skade bedriften deres uten grunn. 

• Liker 1
Skrevet

Er det bare idioter her inne som kommenterer? Neste gang bør sjekke fakta nøye før du uttaler seg. Her står det både engelsktalende guid samt sherpa til å bære bagasjen er inkludert. Screenshot_20180110-120348.thumb.png.12564d52fa5a22d9543768889f0e70b7.png

Skrevet

Så hadde du rett da. Er du kvinne?

130$ er da ikke så mye å lage bråk for. Se på det som en slags u-hjelp til den fattige bæreren..

Ellers var turen fin? Flott på Everest og turen inn dit?

• Liker 1
Skrevet

Om du var like lett på avtrykkeren til å kalle guiden en idiot, så tror jeg kanskje jeg vet hvorfor guiden dro. 

Anonymkode: 8666b...ab5

• Liker 2
Skrevet

Dette er så typisk kg, man får dritt uansett hvaslags tråd man starter, og folk som ikke vet hva de snakker om er skråsikre og kommenterer i øst og vest. Gå på et mere seriøst forum, ts, her er det bare folk som skal ha ut frustrasjon ved å angripe andre.

Anonymkode: 4055b...3b0

• Liker 2
Skrevet

Noen later til å tro at Mount Everest er et sted man løper opp på før lunch. Nei, slik er det ikke. Base Camp ligger vel 5000 meter over havet, og er så høyt at her sitter de og sover og vannet er knapt varmt før det koker. Det er hit de arrangerte turene går.

Likene finnes vel på veien opp til toppen, hvilket er ganske langt unna.

Til TS, har du kontaktet selskapet og fått en redegjørelse for hvorfor du måtte betale for bæring av bagasje?

Skrevet

Folk her inne er ganske ufine synes jeg. Dersom man ikke bryr seg om man plutselig må betale 130$ ekstra for noe som egentlig var inkludert, så har man litt for mye penger.. Selvfølgelig kan man gjerne gi tips til guiden utenom, men dette er isåfall noe man selv skal velge. Det virket også som at de 130$ gikk direkte til den engelsk talende guiden som forsvant med en gang. Jeg ville nok heller da gitt de pengene til sherpaen, som ikke snakket engelsk, og som sikkert gjerne hadde større behov for pengene.

Anonymkode: 163ae...15d

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare idioter her inne som kommenterer? Neste gang bør sjekke fakta nøye før du uttaler seg. Her står det både engelsktalende guid samt sherpa til å bære bagasjen er inkludert. Screenshot_20180110-120348.thumb.png.12564d52fa5a22d9543768889f0e70b7.png

Jeg sendte en melding til selskapet, jeg, for å spørre om sherpa var inkludert. Fikk info tilbake om at ja, lønnen til sherpaen er inkludert, men ikke tips. Og tips blir regnet ut i fra hvor tung bagasjen din er. De 130 er altså tips til sherpaen din, og det står på samtlige av sidene til Madhav Adhikari, på samtlige av turene hans, både på engelsk og på tysk, at tips til sherpa ikke er inkludert. Han skriver det flere ganger, så jeg syns det er rart at du ikke har sett det. 

Jeg har vært på trekking i Nepal 5 ganger, da jeg har norske venner som har bodd der nesten hele livet - tips til sherpa er standard praksis. Og sherpaer er som oftest fattige menn som bor i fjellandsbyene i området, det er ytterst sjelden at de kan engelsk. Av de sju turene jeg har gått, har vi hatt en engelsktalende sherpa 2 ganger. Men nå snakker vennene mine nepali, så det går jo veldig greit. Jeg syns faktisk at 130 i tips var helt ok, mannen er jo så og si et levende pakkesel for deg i flere dager. Jeg har betalt mellom 50 og 180 for sherpa selv, tipsen går ned når man er flere.

Disse menneskene lever av tips, for når du betaler 1220 for en 13 dagers tur, en pris som inkluderer hotell, fly, parkavgifter og mat, hvor mye av det tror du sherpaen får i lønn? 

Jeg leser også at mange her inne ikke er vant til å reise til slike plasser. Nesten hele verden lever av tips - hvis man har vært på turer som ikke har vært organisert av Ving, så vet man at i de fleste tilfeller, så er ikke tips noe man kan velge å gi, man må. Det er deres serviceavgift, men den blir ikke inkludert i prisen, slik som i Norge. Den gis direkte til guiden/sherpaen/bussjåføren etc.

Det jeg syns du bør klage på, derimot, er at du kun hadde guide i én dag. Med mindre du har oversett noe med liten skrift, så skulle du hatt med deg guide hele turen, ikke bare sherpa.

• Liker 2
Skrevet

Ja skal si du engasjerer deg. Du tar imidlertid veldig feil.

De USD 130 som jeg plutselig fikk beskjed om at jeg måtte betale da jeg kom til Nepal for han som bar bagasjen var ikke tips. Det var lønnen hans. Syns det er veldig rart at du uten videre konkluderte med at dette var tips. Tips kom oppå der igjen, noe som selvfølgelig er valgfritt, men som er forventet. Så de gikk plutselig vekk ifra at dette var inkludert i prisen. 

Og til orientering betalte jeg sherpaen totalt USD 350 etter de 13 dagene. Så det er så kjipt jeg er.... I tillegg kjøpte jeg klær til ham, gav ham noen av mine, samt kjøpte medisiner. For guiden hadde jo selvfølgelig ikke gitt ham førstehjelputstyret.

Som dere ser av vedlegget så var å få båret opp ryggsekken uansett en kostnad som skulle vært inkludert i de USD 1220 som jeg hadde betalt. Flybillett fra Norge kjøpte jeg selv så den var ikke i denne prisen. Dvs med en kurs på 8.7 så betalte jeg kr 10 614 for to netter på dårlig hotel i Kathmandu,  guide i en dag, samt flybillett tur/retur Lukla. (30 minutters flytur). 

Guiden var broren til Madhav. Han diktet opp en historie om at moren hadde havnet på sykehus og at han derfor måtte dra. Senere ser jeg at han har lagt ut på Facebook at han er på vei tilbake fra Lukla til Katmandu og føler seg feststemt. Lite forenlig med det han oppgav som grunn. Uansett skulle han ha skaffet en annen guide til meg. Men det kunne han ikke for det var ingen ledige sa han. Noe som virkelig ikke stemte fant jeg ut senere når jeg snakket med flere andre guider på veien. Jeg hørte aldri noe mer fra ham, det gjorde heller ikke sherpaen min som plutselig overtok ansvaret. Han kjente ingen av de to.

Madhav og Ganesh Adhikari serverte meg løgn på løgn, og gav forskjellige versjoner av ting. Jeg blir rett og slett flau på deres vegne for jeg tok dem i alle løgner og selvmotsigelser.  De visste hele tiden at guiden kom til å dra. Jeg har ikke oversett noe med liten skrift, hvis du ser på det som står at skal være inkludert så står det engelsktalende guid samt sherpa til å bære bagasjen. 

Så istedet for å være så opptatt av å forsvare disse tyvene og løgnere, så syns jeg du skal være takknemlig for at jeg gir beskjed om dette slik at andre kan slippe å oppleve det samme. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja skal si du engasjerer deg. Du tar imidlertid veldig feil.

De USD 130 som jeg plutselig fikk beskjed om at jeg måtte betale da jeg kom til Nepal for han som bar bagasjen var ikke tips. Det var lønnen hans. Syns det er veldig rart at du uten videre konkluderte med at dette var tips. Tips kom oppå der igjen, noe som selvfølgelig er valgfritt, men som er forventet. Så de gikk plutselig vekk ifra at dette var inkludert i prisen. 

Og til orientering betalte jeg sherpaen totalt USD 350 etter de 13 dagene. Så det er så kjipt jeg er.... I tillegg kjøpte jeg klær til ham, gav ham noen av mine, samt kjøpte medisiner. For guiden hadde jo selvfølgelig ikke gitt ham førstehjelputstyret.

Som dere ser av vedlegget så var å få båret opp ryggsekken uansett en kostnad som skulle vært inkludert i de USD 1220 som jeg hadde betalt. Flybillett fra Norge kjøpte jeg selv så den var ikke i denne prisen. Dvs med en kurs på 8.7 så betalte jeg kr 10 614 for to netter på dårlig hotel i Kathmandu,  guide i en dag, samt flybillett tur/retur Lukla. (30 minutters flytur). 

Guiden var broren til Madhav. Han diktet opp en historie om at moren hadde havnet på sykehus og at han derfor måtte dra. Senere ser jeg at han har lagt ut på Facebook at han er på vei tilbake fra Lukla til Katmandu og føler seg feststemt. Lite forenlig med det han oppgav som grunn. Uansett skulle han ha skaffet en annen guide til meg. Men det kunne han ikke for det var ingen ledige sa han. Noe som virkelig ikke stemte fant jeg ut senere når jeg snakket med flere andre guider på veien. Jeg hørte aldri noe mer fra ham, det gjorde heller ikke sherpaen min som plutselig overtok ansvaret. Han kjente ingen av de to.

Madhav og Ganesh Adhikari serverte meg løgn på løgn, og gav forskjellige versjoner av ting. Jeg blir rett og slett flau på deres vegne for jeg tok dem i alle løgner og selvmotsigelser.  De visste hele tiden at guiden kom til å dra. Jeg har ikke oversett noe med liten skrift, hvis du ser på det som står at skal være inkludert så står det engelsktalende guid samt sherpa til å bære bagasjen. 

Så istedet for å være så opptatt av å forsvare disse tyvene og løgnere, så syns jeg du skal være takknemlig for at jeg gir beskjed om dette slik at andre kan slippe å oppleve det samme. 

Dette høres ikke bra ut. Kan virke som disse brødrene er noen småkjeltringer man ikke kan stole helt på? Da vet ihvertfall folk i fremtiden hvilken reisearrangør de ikke bør velge om de vil dra til Everest Base Camp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...