AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #1 Skrevet 10. januar 2018 Hvorfor er det så mange som kjøper månedsbillett istf årskort når de reiser året rundt uansett og fornyer hver måned? Årskort 7080,- 12 månedskort 8496,- Enklere måte å spare 1400,- kroner på kommer jeg ikke på i farten. Anonymkode: 90d21...f74 1
gobbledigook Skrevet 10. januar 2018 #2 Skrevet 10. januar 2018 Mange er kanskje studenter og sparer en hel del på å kjøpe månedskort, andre har kanskje ikke 7000 kroner å legge ut som et engangsutgift, mens noen sikkert bare er uviten om det.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #3 Skrevet 10. januar 2018 Det er jo ikke 1400 kr, de fleste har 5 ukers ferie ila året og jeg vil tro at svært mange trenger ikke månedskort da. Så maks 700 kr sparing og kanskje skjer noe uforutsett som sykdom eller arbeidsledighet slik at man i en lengre periode ikke har behov for å ha et månedskort. Anonymkode: 6cede...2e6 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #4 Skrevet 10. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke 1400 kr, de fleste har 5 ukers ferie ila året og jeg vil tro at svært mange trenger ikke månedskort da. Så maks 700 kr sparing og kanskje skjer noe uforutsett som sykdom eller arbeidsledighet slik at man i en lengre periode ikke har behov for å ha et månedskort. Anonymkode: 6cede...2e6 Veldig lite sannsynlig at kortet utløper akkurat i det ferien starter, og kipt å bare sitte hjemme hele ferien. Anonymkode: 68612...e16
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #5 Skrevet 10. januar 2018 Jeg kjøpte månedskort noen år fordi jeg ikke visste hvor lenge jeg skulle bo i Oslo Anonymkode: ac0fb...818
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #6 Skrevet 10. januar 2018 Jeg kjøpte månedskort da det var perioder jeg ikke trengte kort. Med fire uker sommerferie, påske, jul, et-par uker ellers i året, lønte det seg å ikke kjøpe nytt når det nærmet seg ferien, og heller ta et ukeskort eller enkeltbilletter. Totalt på et år brukte jeg vesentlig mindre enn et årskort. Anonymkode: 5d326...a1f 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #7 Skrevet 10. januar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig lite sannsynlig at kortet utløper akkurat i det ferien starter, og kipt å bare sitte hjemme hele ferien. Anonymkode: 68612...e16 Ponget er jo at man mest sannsynlig forlater Oslo i denne perioden. Og de gangene jeg skal reise vekk, og månedskortet utløper litt før har jeg kjøpt enkeltbiletter/kjørt bil i stedet for å fornye. (Jeg reiser bare akkurat nok til at månedskort lønner seg.) Anonymkode: 26170...b8c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #8 Skrevet 10. januar 2018 Fordi man gjerne har 5 uker ferie og det ikke lønner seg å betale for årskort når man ikke skal på jobb i 2-3 uker i slengen. I tillegg kan man bli sykmeldt, miste jobben osv, og ikke ha behov for årskortet lenger. I tillegg er det jo ikke alle som har mange tusen å bruke på et årskort på en gang. Her ble jeg plutselig 100% sykmeldt i 4 måneder, så jeg hadde tapt penger dersom jeg hadde hatt årskort i steden for månedskort. Anonymkode: f8530...99b 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #9 Skrevet 10. januar 2018 Det kommer jo an på om man har perioder om man skal til jobb/annen aktivitet eller ikke. For meg som jobber ganske mye, er i en stabil situasjon og som også bruker Ruter en del privat i tillegg, så lønner årskort seg, så jeg har kjøpt det de siste årene. Anonymkode: 55995...b52 1
Tvist Skrevet 10. januar 2018 #10 Skrevet 10. januar 2018 Jeg er usikker på om jeg kommer til å bytte jobb eller ikke, og da vet jeg jo ikke om jeg trenger ruter.
Atea Skrevet 10. januar 2018 #11 Skrevet 10. januar 2018 Jeg er redd for å miste kortet, så kjøper månedskort. Vet jeg kan bruke app på mobilen, men hva om mobilen går tom for strøm... Men sparer jeg 1400 på det i året skal jeg vurdere å kjøpe årskort. Kan man registrere seg så man får nytt kort om man mister det gamle?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #12 Skrevet 10. januar 2018 Av gammel vane så har jeg alltid kjøpt månedskort, men tror jammen jeg skal gå over til årskort. Bor og jobber i Oslo, så bruker kollektivt uavhengig om jeg skal på jobb eller ei. Anonymkode: 0cacd...344
Live88 Skrevet 10. januar 2018 #13 Skrevet 10. januar 2018 2 timer siden, Atea skrev: Jeg er redd for å miste kortet, så kjøper månedskort. Vet jeg kan bruke app på mobilen, men hva om mobilen går tom for strøm... Men sparer jeg 1400 på det i året skal jeg vurdere å kjøpe årskort. Kan man registrere seg så man får nytt kort om man mister det gamle? Men du kan vel registrere kortet ditt på ditt navn vel? Da kan du melde det mistet og så får du nytt uten kostnader, sånn er det iallfall her i Bergen. Jeg kjøper halvårskort, da får jeg en måned gratis, og så slipper jeg å tenke på at det går ut en gang i måneden og det er grådig greit!😊 1
Atea Skrevet 10. januar 2018 #14 Skrevet 10. januar 2018 4 minutter siden, Live88 said: Men du kan vel registrere kortet ditt på ditt navn vel? Da kan du melde det mistet og så får du nytt uten kostnader, sånn er det iallfall her i Bergen. Jeg kjøper halvårskort, da får jeg en måned gratis, og så slipper jeg å tenke på at det går ut en gang i måneden og det er grådig greit!😊 Det går sikkert an å registrere seg. Jeg har bare vært for lat til å sjekke det ut. Men det skal jeg gjøre før mnd.kortet utløper. Takk for svar. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #15 Skrevet 10. januar 2018 Jeg tar særdeler lite buss i sommerferien, og tar alltid ut 4 uker om sommeren. I tillegg er det jo andre ferier, som jul og påske, hvor jeg ikke tar buss på 1-2 uker. Så det kan fort være minst like lønnsomt med månedskort som årskort, om man treffer med timingen. Og om man flytter, bytter jobb e.l., kan behovet for buss endre seg. Da jeg byttet jobb sist, måtte jeg gå vekk fra buss for å kjøre i stedet. Og så byttet jobben min lokaler, så nå går jeg til jobb i stedet for å ta buss. Et helt år er lenge, det kan skje forandringer som endrer behovet helt på den tiden. Anonymkode: 9792b...40c
kimchi wasabi Skrevet 10. januar 2018 #16 Skrevet 10. januar 2018 Når man er student får man rabatt, men årskort gir ikke student rabatt.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #17 Skrevet 10. januar 2018 8 minutter siden, kimchi wasabi said: Når man er student får man rabatt, men årskort gir ikke student rabatt. Det virker jo temmelig sært. Prøvde søke på ruter.no nå, men det ser ut som du dessverre har rett. Mange studenter bor jo hele året på samme sted. Anonymkode: ea780...027 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #18 Skrevet 10. januar 2018 Man kan få refundert deler av billetten hvis man ikke har bruk for den mer. Som feks hun som ble sykmeldt i fire mnd, hvis jeg hadde årskort da ville jeg søkt refusjon og heller bestilt nytt kort når jeg ble friskmeldt. Når det gjelder registrering av kort bør man selvsagt gjøre det straks, jeg ville i hvert fall ikke gått rundt med 7000 i lomma uten trygghet for å få pengene tilbake hvis jeg mistet kortet. Forøvrig deilig at man slipper huske å validere mer enn en gang i året. Anonymkode: df1dd...dd8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #19 Skrevet 10. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det virker jo temmelig sært. Prøvde søke på ruter.no nå, men det ser ut som du dessverre har rett. Mange studenter bor jo hele året på samme sted. Anonymkode: ea780...027 Men studentkort er jo allerede mye billigere. Anonymkode: 68612...e16
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #20 Skrevet 1. august 2022 On 1/10/2018 at 6:54 AM, AnonymBruker said: Det er jo ikke 1400 kr, de fleste har 5 ukers ferie ila året og jeg vil tro at svært mange trenger ikke månedskort da. Så maks 700 kr sparing og kanskje skjer noe uforutsett som sykdom eller arbeidsledighet slik at man i en lengre periode ikke har behov for å ha et månedskort. Anonymkode: 6cede...2e6 Forstår ikke logikken her. Jeg kjøper årskort fordi jeg bruker kollektivtransport i snitt 5 ganger dagen uavhengig av ferier. Anonymkode: 849b0...6db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå