Gå til innhold

Samtale med helsesøster i 3. Klasse, hva snakker dem om?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at helsesøster  skal veie og måle alle 3. klassingene og ha en samtale alene med elevene. Ville temaer tar de opp? Er det faste spørsmål? Feks type: er foreldrene dine snille? Osv. Noen som vet, jeg er bare nysgjerrig:)

Anonymkode: 162e1...db0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser at helsesøster  skal veie og måle alle 3. klassingene og ha en samtale alene med elevene. Ville temaer tar de opp? Er det faste spørsmål? Feks type: er foreldrene dine snille? Osv. Noen som vet, jeg er bare nysgjerrig:)

Sikkert alt mulig for å avdekke om noe kanskje kan være galt i noen hjem :)

Anonymkode: d2f91...903

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg faktisk ikke helt, men tipper det er spørsmål som er relatert til skolen og hjemme?

Anonymkode: 40015...fb6

AnonymBruker
Skrevet

Var med på sånne samtaler som sykepleier student. Helsesøster spurte om hvordan de hadde det på skolen, venner etc. Litt om hjemmet. Husker også at hun pratet med ei som hadde mistet noen hun kjente i kreft, hva hun følte om det blant annet. 

Anonymkode: 15377...4ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at de spør rett ut "er foreldrene dine snille". Er vel mer spørsmål som går på hvordan de har det med seg selv, hjemme og på skolen. 

Anonymkode: 2d08a...75d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Menstruasjon, hjemmeforhold, skoleforhold og trivsel i livet generelt, litt avhengig av hvor mye helsesøster gjør ut av samtalen. 

Anonymkode: 4bf97...c2c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe å skjule?

Anonymkode: 188aa...201

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menstruasjon, hjemmeforhold, skoleforhold og trivsel i livet generelt, litt avhengig av hvor mye helsesøster gjør ut av samtalen. 

Anonymkode: 4bf97...c2c

Jeg tviler på at menstruasjon er et tema som tas opp med 8-åringer. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Zinatara skrev:

Det bør det jo. Jeg fikk første mens som 11 åring, og noen får det tidligere også. For jentene er det veldig fint å vite om dette i god tid så de er forberedt. Dessverre ikke alle som lærer om dette hjemme. 

Anonymkode: 4616f...71b

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bør det jo. Jeg fikk første mens som 11 åring, og noen får det tidligere også. For jentene er det veldig fint å vite om dette i god tid så de er forberedt. Dessverre ikke alle som lærer om dette hjemme. 

Anonymkode: 4616f...71b

Enig jeg fikk første mens som 10 åring!

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe å skjule?

Anonymkode: 188aa...201

Herlighet..Kan jo være TS har et barn som lurer på hva helsesøster vil snakke om??? 

Anonymkode: 3706c...a6b

Skrevet
12 minutter siden, Zinatara said:

De gjør kanskje ikke det, men de burde. Jeg fikk mensen da jeg var 10 og ante ikke hva det var...

Husker vi hadde en fellessamtale om menstruasjon alle jentene i klassen+ helsesøster et års tid senere, men det ble jo for sent for meg.  

Anonymkode: f4c90...375

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, lillemy02 skrev:

Enig jeg fikk første mens som 10 åring!

Samme her, og puppene begynte å vokse da jeg var 8..

Anonymkode: 3706c...a6b

Skrevet

Vi har nettopp vært hos helsesøster med 8-åringen. Hun spurte barnet hvordan hun liker seg på skolen, om hun har venner på skolen, om hun er med venner på fritiden, om hun er med på fritidsaktiviteter, hvem hun bor med, litt om kosthold mm. Hun snakket også om gode og vonde hemmeligheter, og at vonde hemmeligheter måtte fortelles til en voksen. Hun spurte også om hun hadde noen voksne hun kunne snakke med hvis noe var dumt/vanskelig. (Datteren svarte heldigvis at hun kunne snakke med mamma... 👍). Hun snakket ikke om menstruasjon. 

Anonymkode: 6a8e9...fa3

Skrevet

Jeg er ikke sikker siden foreldrene ikke er med, men det var generelt rundt hvordan de har det, hva de gjør på fritiden, om de har gode venner, hvordan det går på skolen, kosthold, søvn osv. Når er mine to eldste gutter så akkurat menstruasjon har nok ikke vært nevnt her, men jeg håper da inderlig at dette er et av temaene på den alderen. Man må jo være i forkant.

Skrevet
5 timer siden, Arkana skrev:

Når er mine to eldste gutter så akkurat menstruasjon har nok ikke vært nevnt her, men jeg håper da inderlig at dette er et av temaene på den alderen. Man må jo være i forkant.

Brystvekst før 8 år eller første menstruasjon før 9 år regnes som for tidlig pubertet hos jenter iflg folkehelseinstituttet, og er altså et lite mindretall og kanskje ikke riktig tidsbruk for de fleste jentene. Men helsesøster vil vel ta det opp om den enkelte jenta har tegn til pubertet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...