AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #1 Skrevet 9. januar 2018 Ser at helsesøster skal veie og måle alle 3. klassingene og ha en samtale alene med elevene. Ville temaer tar de opp? Er det faste spørsmål? Feks type: er foreldrene dine snille? Osv. Noen som vet, jeg er bare nysgjerrig:) Anonymkode: 162e1...db0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #2 Skrevet 9. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser at helsesøster skal veie og måle alle 3. klassingene og ha en samtale alene med elevene. Ville temaer tar de opp? Er det faste spørsmål? Feks type: er foreldrene dine snille? Osv. Noen som vet, jeg er bare nysgjerrig:) Anonymkode: 162e1...db0 Sikkert alt mulig for å avdekke om noe kanskje kan være galt i noen hjem Anonymkode: d2f91...903
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #3 Skrevet 9. januar 2018 Nå vet jeg faktisk ikke helt, men tipper det er spørsmål som er relatert til skolen og hjemme? Anonymkode: 40015...fb6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #4 Skrevet 9. januar 2018 Var med på sånne samtaler som sykepleier student. Helsesøster spurte om hvordan de hadde det på skolen, venner etc. Litt om hjemmet. Husker også at hun pratet med ei som hadde mistet noen hun kjente i kreft, hva hun følte om det blant annet. Anonymkode: 15377...4ce 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #5 Skrevet 9. januar 2018 Tviler på at de spør rett ut "er foreldrene dine snille". Er vel mer spørsmål som går på hvordan de har det med seg selv, hjemme og på skolen. Anonymkode: 2d08a...75d 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #6 Skrevet 9. januar 2018 Menstruasjon, hjemmeforhold, skoleforhold og trivsel i livet generelt, litt avhengig av hvor mye helsesøster gjør ut av samtalen. Anonymkode: 4bf97...c2c 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #7 Skrevet 9. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser at helsesøster skal veie og måle alle 3. klassingene og ha en samtale alene med elevene. Ville temaer tar de opp? Er det faste spørsmål? Feks type: er foreldrene dine snille? Osv. Noen som vet, jeg er bare nysgjerrig:) Anonymkode: 162e1...db0 Har du noe å skjule? Anonymkode: 188aa...201
Zinatara Skrevet 10. januar 2018 #8 Skrevet 10. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Menstruasjon, hjemmeforhold, skoleforhold og trivsel i livet generelt, litt avhengig av hvor mye helsesøster gjør ut av samtalen. Anonymkode: 4bf97...c2c Jeg tviler på at menstruasjon er et tema som tas opp med 8-åringer. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #9 Skrevet 10. januar 2018 5 minutter siden, Zinatara skrev: Jeg tviler på at menstruasjon er et tema som tas opp med 8-åringer. Det bør det jo. Jeg fikk første mens som 11 åring, og noen får det tidligere også. For jentene er det veldig fint å vite om dette i god tid så de er forberedt. Dessverre ikke alle som lærer om dette hjemme. Anonymkode: 4616f...71b 8
lillemy02 Skrevet 10. januar 2018 #10 Skrevet 10. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bør det jo. Jeg fikk første mens som 11 åring, og noen får det tidligere også. For jentene er det veldig fint å vite om dette i god tid så de er forberedt. Dessverre ikke alle som lærer om dette hjemme. Anonymkode: 4616f...71b Enig jeg fikk første mens som 10 åring! 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #11 Skrevet 10. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noe å skjule? Anonymkode: 188aa...201 Herlighet..Kan jo være TS har et barn som lurer på hva helsesøster vil snakke om??? Anonymkode: 3706c...a6b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #12 Skrevet 10. januar 2018 12 minutter siden, Zinatara said: Jeg tviler på at menstruasjon er et tema som tas opp med 8-åringer. De gjør kanskje ikke det, men de burde. Jeg fikk mensen da jeg var 10 og ante ikke hva det var... Husker vi hadde en fellessamtale om menstruasjon alle jentene i klassen+ helsesøster et års tid senere, men det ble jo for sent for meg. Anonymkode: f4c90...375 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #13 Skrevet 10. januar 2018 Akkurat nå, lillemy02 skrev: Enig jeg fikk første mens som 10 åring! Samme her, og puppene begynte å vokse da jeg var 8.. Anonymkode: 3706c...a6b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #14 Skrevet 10. januar 2018 Vi har nettopp vært hos helsesøster med 8-åringen. Hun spurte barnet hvordan hun liker seg på skolen, om hun har venner på skolen, om hun er med venner på fritiden, om hun er med på fritidsaktiviteter, hvem hun bor med, litt om kosthold mm. Hun snakket også om gode og vonde hemmeligheter, og at vonde hemmeligheter måtte fortelles til en voksen. Hun spurte også om hun hadde noen voksne hun kunne snakke med hvis noe var dumt/vanskelig. (Datteren svarte heldigvis at hun kunne snakke med mamma... 👍). Hun snakket ikke om menstruasjon. Anonymkode: 6a8e9...fa3
Arkana Skrevet 10. januar 2018 #15 Skrevet 10. januar 2018 Jeg er ikke sikker siden foreldrene ikke er med, men det var generelt rundt hvordan de har det, hva de gjør på fritiden, om de har gode venner, hvordan det går på skolen, kosthold, søvn osv. Når er mine to eldste gutter så akkurat menstruasjon har nok ikke vært nevnt her, men jeg håper da inderlig at dette er et av temaene på den alderen. Man må jo være i forkant.
Biloba Skrevet 10. januar 2018 #16 Skrevet 10. januar 2018 5 timer siden, Arkana skrev: Når er mine to eldste gutter så akkurat menstruasjon har nok ikke vært nevnt her, men jeg håper da inderlig at dette er et av temaene på den alderen. Man må jo være i forkant. Brystvekst før 8 år eller første menstruasjon før 9 år regnes som for tidlig pubertet hos jenter iflg folkehelseinstituttet, og er altså et lite mindretall og kanskje ikke riktig tidsbruk for de fleste jentene. Men helsesøster vil vel ta det opp om den enkelte jenta har tegn til pubertet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå