Gå til innhold

Om du hadde fått sett framtiden til ditt framtidige barn

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Og du hadde sett at når dette barnet var 10 år så ville det få en dødelig sykdom. Og det var ingen mulighet for å redde barnet. Det ville dø når det var 15 år. Du hadde fått muligheten til å ikke få barnet altså forandre framtiden eller du kunne valgt å få barnet og vite at 15 år etter det ble født ville det dø uten at du kunne gjøre noe som helst.

Hadde du valgt og fått barnet eller hadde for forandrer framtiden og ikke fått barnet.

Nå er det sikkert de nærtagne av dere som reagerer på spørsmålet. Men det bryr jeg meg fint lite om.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt å ikke få barn.

Anonymkode: 1f31c...e37

• Liker 1
Skrevet

Hadde selvsagt valgt å ikke få barn. Jeg ønsker ikke andre mennesker vondt, og i hvertfall ikke mitt eget kjøtt og blod

Anonymkode: 83539...266

• Liker 1
Skrevet (endret)

Selvfølge ville jeg valgt ikke å få.

Endret av Perle
Gjest NotNaomi
Skrevet

Her trengs filosofi for å svare . Tror du noen kan svare på dette uten å oppleve ?

Skrevet

Hvem i huleste ville valgt å få barn i denne situasjonen??? Man velger da ikke tidlig sykdom og død for sitt eget barn? Dessuten ville hele tiden med barnet bli ødelagt, også før barnet ble sykt. En mørk sky ville henge over livet... Vi skal være glad vi ikke kjenner fremtiden. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men så kan vi se det fra en litt annen vinkel også. Om jeg var et lite "frø" og fikk valget mellom å få lov til å leve 10-15 år eller å ikke få leve i det hele tatt, så kanskje ville jeg tatt det jeg fikk og heller gjøre det beste ut av det jeg hadde fått? Noen ganger handler det ikke om å må ha det aller beste for at det skal være bra nok, men heller gjøre det beste vi kan ut av det lille vi har. Ihvertfall når alternativet er ingenting. 

Endret av Sizz-
Skrevet
23 timer siden, Tatja skrev:

Hvem i huleste ville valgt å få barn i denne situasjonen??? Man velger da ikke tidlig sykdom og død for sitt eget barn? Dessuten ville hele tiden med barnet bli ødelagt, også før barnet ble sykt. En mørk sky ville henge over livet... Vi skal være glad vi ikke kjenner fremtiden. 

Det vet du ikke. Kanskje hadde du hatt en helt annen innstilling om du faktisk satt i situasjonen selv. Kanskje hadde du fått et helt annet syn på livet og var villig til å gjøre alt du kunne, enda mer enn om du hadde et friskt barn, for at barnet skulle ha et fantastisk liv de årene det varte? Du hadde ikke tatt noe som helst for gitt. 

Man bør ikke sette seg fast i sånne teorier selv om det er lett å gjøre negative vurderinger ut fra situasjoner man selv ikke står i. Det er sunt å ha et åpent sinn☺

Skrevet

En venninne av meg mistet nylig barnet sitt i sykdom. Jeg kan ikke forestille meg at de aldri ville hatt barnet. Det endte tragisk, selvsagt gjorde det det, men det betyr ikke at de ikke har hatt et godt liv sammen som familie.

Skrevet
2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

En venninne av meg mistet nylig barnet sitt i sykdom. Jeg kan ikke forestille meg at de aldri ville hatt barnet. Det endte tragisk, selvsagt gjorde det det, men det betyr ikke at de ikke har hatt et godt liv sammen som familie.

Situasjonen er ikke akkurat sammenlignbar. Det er forskjell på et fremtidig barn, som bare er en illusjon og et barn som allerede er født. 

Anonymkode: b7f00...36b

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Situasjonen er ikke akkurat sammenlignbar. Det er forskjell på et fremtidig barn, som bare er en illusjon og et barn som allerede er født. 

Anonymkode: b7f00...36b

Et tankekesperiment, en illusjon... joa, men man kan se for seg en situasjon som denne og basere seg på andres erfaringer. Eller er ikke det "lov"?

Skrevet
1 time siden, Sizz- skrev:

Men så kan vi se det fra en litt annen vinkel også. Om jeg var et lite "frø" og fikk valget mellom å få lov til å leve 10-15 år eller å ikke få leve i det hele tatt, så kanskje ville jeg tatt det jeg fikk og heller gjøre det beste ut av det jeg hadde fått? Noen ganger handler det ikke om å må ha det aller beste for at det skal være bra nok, men heller gjøre det beste vi kan ut av det lille vi har. Ihvertfall når alternativet er ingenting. 

Om du var et lite "frø" så kunne du uansett ikke ta den avgjørelsen. Du vet ikke hvordan det er å leve, for du finnes ikke. Eller, du finnes, men bare som et lite "frø" som kan utvikle seg til et menneske. Jeg ville ikke påført barnet lidelser. Så jeg hadde valgt å ikke få barn. Hvorfor bære frem et barn, når man vet det skal dø? Hvorfor påføre den smerten og lidelsen til barnet? Jada, man kan sikkert få en fin familietid de årene, men det ville vært svært egoistisk gjort! Et lite "frø" lever ikke som menneske, den vet ikke om livet, hvorfor bære det frem og la det oppleve livet, når den allikevel skal dø om 15 år...i ung alder.. 

vi skal alle dø, og ingen vet når, men når det gjelder å se inn i fremtiden og vite at om du bærer frem et barn, så dør det av sykdom om 15 år..nei...da håper jeg man som menneske er fornuftig av seg og velger å leve uten barn. Evt adoptere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...