AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #1 Skrevet 9. januar 2018 Er det noen bibliotekarer her som vil anbefale yrket? Evt. andre med kjennskap til yrket? Jeg har jobbet nærmere ti år som sykepleier, men skal omskolere meg til høsten. Tror bibliotekaryrket passer for meg, men er litt usikker på hvordan jobbmulighetene er. Bor i Oslo-området. Anonymkode: 8a6fc...ee3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #2 Skrevet 9. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det noen bibliotekarer her som vil anbefale yrket? Evt. andre med kjennskap til yrket? Jeg har jobbet nærmere ti år som sykepleier, men skal omskolere meg til høsten. Tror bibliotekaryrket passer for meg, men er litt usikker på hvordan jobbmulighetene er. Bor i Oslo-området. Anonymkode: 8a6fc...ee3 På sikt vil bibliotekarene bli erstattet fullt ut av internett og robotter. Her vil jeg påstå at du omskolerer deg til arbeidsløshet og i alle fall et smalt/trangt arbeidsmarked. Anonymkode: ad937...b05 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #3 Skrevet 9. januar 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: På sikt vil bibliotekarene bli erstattet fullt ut av internett og robotter. Her vil jeg påstå at du omskolerer deg til arbeidsløshet og i alle fall et smalt/trangt arbeidsmarked. Anonymkode: ad937...b05 Spørsmålet her er vel hvor lang tid dette vil ta, og hvor gammel TS er. Anonymkode: 0052c...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #4 Skrevet 9. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet her er vel hvor lang tid dette vil ta, og hvor gammel TS er. Anonymkode: 0052c...a4f Jeg er 32. Får tenke meg godt om før jeg søker. Anonymkode: 8a6fc...ee3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #5 Skrevet 9. januar 2018 Har du vurdert bachelor innen arkiv? Gode jobbmuligheter. Anonymkode: fda4b...5a7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #6 Skrevet 9. januar 2018 Jeg ville nok heller vurdert et studie som gir bredere muligheter. Det er veldig få jobber på bibliotek, og enda færre blir det fremover. Både fordi mennesker blir byttet ut med maskiner og fordi folk bruker bibliotekene mye mindre. Anonymkode: 8a50a...5ba
Gjest Cartman Skrevet 9. januar 2018 #7 Skrevet 9. januar 2018 Jeg er ikke bibliotekar, men for meg høres det fornuftig ut. Profesjonsretta utdannelser er bare bra slik jeg ser det. Hvis dette er noe du kan tenke deg, så ville jeg gitt det et forsøk. Alternativt kan du fortsette i den samme tralten og i ettertid tenke på hva som kunne vært.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #8 Skrevet 9. januar 2018 Hva med optiker? Bibliotekaryrket tror jeg er rimelig meningsløst. Har venner som studerer optometri nå, og mange av dem har jobb før de er ferdigutdannet... Anonymkode: ff955...f5c
Bix Skrevet 9. januar 2018 #9 Skrevet 9. januar 2018 Tror ikke bibliotekarene vil forsvinne fra bibiotekene med det første; idag er biblioteket en av de få gjenværende institusjonene hvor man fortsatt kan forholde seg til levende mennesker, ikke til en webside eller en automatisk telefonsvarer, og du verden - hvor hyggelig er det ikke å kunne slå av en spontan prat med de som jobber på biblioteket uten å måtte se på sekundviseren. Postkontorene er nærmest historie, bankfilialene likeså - men biblioteket holder fortsatt stand; selv om man nå kan låne og levere bøker på egen hånd i automatene, er kjente ansikter fortsatt til stede bak skrivebordet eller andre steder, så spør du meg, tror jeg bibliotekarenes "død" er betydelig overdrevet - på samme vis som papirboken fortsatt lever i beste velgående i vår digitale tidsalder, rett og slett fordi opplevelsen av å holde en fysisk bok i hånden ikke kan erstattes; på samme vis kan ikke bibliotekerenes nærvær erstattes med en robot - da kan man like gjerne legge ned bibliotekene, og låne digitale robotskapte bøker foran PC-skjermen hjemme. Det handler simpelthen om menneskelighet; å høre en belest bibliotekar fortelle om en bok, er noe helt annet enn å få boken levert av en robot som sier bip-bip. Så med mindre jeg skulle være fullstendig på villspor, tror jeg jobben som bibliotekar i Oslo burde være rimelig trygg også i fremtiden - etter at trenden med å legge ned biblioteker etter alt å dømme har opphørt, har de gjenværende filialene stabile besøkstall, og de ansatte gir neppe fra seg jobbene frivillig for å bli erstattet med maskiner eller roboter. Riktignok har bibliotekene blitt mer moderne, med digitale hjelpemidler, utlån av musikkinstrumenter og oppføring av teaterstykker, men bibliotekarens rolle som et levende menneske man kan snakke med er fortsatt like essensiell. Tenk likevel godt over dette før du bestemmer deg, da det finnes andre yrker som er sikrere med tanke på fremtiden - og skulle du bestemme deg for å bli bibliotekar, ønsker jeg deg oppriktig lykke til videre; i en verden der stadig flere isolerer seg foran mobil- eller PC-skjermen, er det definitivt bruk for flere hyggelige, levende bibliotekarer. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #10 Skrevet 9. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok heller vurdert et studie som gir bredere muligheter. Det er veldig få jobber på bibliotek, og enda færre blir det fremover. Både fordi mennesker blir byttet ut med maskiner og fordi folk bruker bibliotekene mye mindre. Anonymkode: 8a50a...5ba Her tar du feil. Bibliotekenes besøkstall er i sterk vekst, de er ikke i nedgang. Anonymkode: 1a2d4...a78 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #11 Skrevet 10. januar 2018 Nå er det jo ikke slik at det kun er på biblioteker bibliotekarer får jobb heller, da... Mange jobber med arkiver og denslags, helt andre steder enn biblioteker. Anonymkode: 4f8b8...6ad
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #12 Skrevet 10. januar 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: På sikt vil bibliotekarene bli erstattet fullt ut av internett og robotter. Her vil jeg påstå at du omskolerer deg til arbeidsløshet og i alle fall et smalt/trangt arbeidsmarked. Anonymkode: ad937...b05 Tull. En bibliotekar har som oppgave å holde orden på hyllene i biblioteket, samt hente ut bøker o.l. Roboter gjør ikke dette Bare å utdanne seg det, TS. Lønnen er ganske bra der. Anonymkode: e459e...a30
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #13 Skrevet 10. januar 2018 Takker for svar TS Anonymkode: 8a6fc...ee3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #14 Skrevet 10. januar 2018 Sikker på du vil dette da ts? Husk, på et bibliotek må du være helt stille og ikke slippe en promp en gang. Kan bli en temmelig stillferdig og ensom jobb.. Anonymkode: 12ae8...11f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #15 Skrevet 10. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Her tar du feil. Bibliotekenes besøkstall er i sterk vekst, de er ikke i nedgang. Anonymkode: 1a2d4...a78 Jeg ønsker ikke veiledning fra robot-så teit. Vil kun lese hvis det er mennesker der. Anonymkode: 91330...baf
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #16 Skrevet 10. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tull. En bibliotekar har som oppgave å holde orden på hyllene i biblioteket, samt hente ut bøker o.l. Roboter gjør ikke dette Bare å utdanne seg det, TS. Lønnen er ganske bra der. Anonymkode: e459e...a30 Her tar du feil, roboter har allerede begynt å gjøre dette. Bibliotekarer skal også være "bibliotekets ansikt udad" og noen du kan slå av en prat med om litteratur. De skal være med på å gi biblioteket ånd og "art direction". Det er opp til hver enkelt bibliotekar å ta det ansvaret seriøst nok til at det manuelle arbeidet på bibliotekene består. Anonymkode: 34160...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #17 Skrevet 10. januar 2018 Tror jeg ville satset på en administrativ utdanning i stedet for, jobbmulighetene er breiere, og lønnen bedre. Det er få bibliotekjobber i forhold, lønna dårlig, og det ser ikke ut til å bedre seg med det første. Anonymkode: d129b...5e7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #18 Skrevet 10. januar 2018 Ville heller gått for arkivutdanning. Bibliotek blir det færre og færre av. For eksempel ved universitetene, som hadde mange fagbibliotek. Nå er det "ut" å ha bøker. Vi ansatte får ikke ha mer enn en bokhylle på kontoret vårt, fordi det tar for stor plass, og fordi vi ikke trenger bøker i den digitale hverdagen! (påstår ledelsen). Bibliotekene jeg brukte i jobben er nå tømt og gjort om ttil kafferom, det er visst viktigere med sosialisering enn kunnskap. Bøkene er borte, ble gitt til studenter og andre interesserte. Arkiv og digitale løsninger er (dessverre) fremtiden. Anonymkode: 51c60...c7d
GauteS Skrevet 10. januar 2018 #19 Skrevet 10. januar 2018 (endret) 10 hours ago, Bix said: idag er biblioteket en av de få gjenværende institusjonene hvor man fortsatt kan forholde seg til levende mennesker, ikke til en webside eller en automatisk telefonsvarer, og du verden - hvor hyggelig er det ikke å kunne slå av en spontan prat med de som jobber på biblioteket uten å måtte se på sekundviseren. "Uten å se på sekundviseren" – nettopp! Det er hyggelig og det er gratis. Nåja, gratis er det jo ikke, men det er noen andre som betaler. Ville du vært like glad i en spontan prat om du måtte betale hva det koster, 30-45 kr. pr. minutt? Noe sånt koster det å ringe og snakke med levende fagfolk på dertil egnede telefonnummer. I framtida må folk søke i bibliotekdatabasen sjøl. Vil de ikke det,, men ha noen andre til å gjøre det for seg, må de betale det som det koster. Akkurat som barbering – enten gjør det sjøl, eller betal det det koster. Å narre andre til å betale for seg, vil ikke lenger bli godtatt. Å utdanne seg til bibliotekar nå er nesten like lurt som å utdanne seg til trikkekonduktør var i 1970. Endret 10. januar 2018 av GauteS
Scoop Skrevet 10. januar 2018 #20 Skrevet 10. januar 2018 Mange bibliotek i dag er en møteplass for innbyggerne der det holdes arrangementer, debatter, kurs, bruktsalg, diverse møter o.l. Dette kan ikke gjøres av roboter. En bibliotekar gjør så mye mer enn å rydde i hyller. Det sies jo at "alle" jobber forsvinner på grunn av teknologi, men man kan nesten ikke la være å utdanne seg heller. Eldre skal få hjelp av roboter, trailere skal kjøre selv, operasjoner skal gjøres av roboter. Selvfølgelig bør man ikke utdanne seg til arbeidsledighet, og det florerer ikke av ledige bibliotekarstillinger, men om man er villig til å flytte litt på seg skal det nok la seg gjøre å få en jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå