Gå til innhold

Solist i kyrkja

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på korleis vi skal gjennomføre denne solosongen i kyrkja..

Er det vanleg at solisten har mikrofon? Er det forresten nødvendig? Kyrkja vi skal vere i er lita.

Kor er det vanleg at solisten står? Oppe sammen med orgelet?

Kva slags akkonpangement (?) er det vanleg å ha? Min solist skal synge "From this moment". Det hadde nok vore fint med piano, men eg trur ikkje det er piano i den kyrkja vi skal vere i.. Dersom det er piano, er det vanleg at organisten spelar på det, eller må vi sjølv skaffe folk som kan spele? Eg kjenner ei som spelar tverrfløyte, trur de at det kunne ha vore fint til den songen?

Håpar nokon her har litt meir peiling enn meg på dette..

Videoannonse
Annonse
Gjest lillelou ii
Skrevet

De gangene jeg har vært solist i kirke,har jeg ikke brukt mikrofon-kirker er som regel bygd med henblikk på akustikk, så det tror jeg ikke er nødvendig(tar her i betraktning at solisten har en normalt sterk stemme). Jeg vil heller ikke tro tro at det er noe problem å få organisten til å akkopagnere på piano.Det har ihvertfall aldri jeg opplevd, men sjekk det ut med vedkommende i god tid,så du slipper problemer. :-)

Skrevet

Organister spiller som regel piano med glede. :wink:

Han vil sikkert øve med solisten, og blir sikkert takknemlig for noter. Endel kirker har piano som står nede ved sideskipene, mens andre ikke har. Et alternativ da er jo synth, men pass på at det er en god piano-lyd på den!

Skrevet

Tror ikke det skal være nødvndig med mikrofon, nei.

Du kan jo ha solist+tverrfløyte da? Eller?

Skrevet

Ja, hvorfor ikke solist og tverrfløyte? Bare arrangementet på låta er bra og tilpasset instrumentene, mener jeg det kan bli veldig bra, særlig i en liten kirke! Og, solisten trenger ikke mic i en liten kirke. :-)

Skrevet

Likar tanken på solist og tverrfløyte ja... Får sjå kva det blir til.. Men er arrangementet på "From this moment" bra til tverrfløyte då?

Skrevet

Har ikke sett det...Det finnes veldig mange arr. til alle sanger. Hvis du bare har et instrument som ikke er akkordinstrument (og det er ikke fløyta), er det vanlig at alle arrangement til det instrumentet er melodi. Men derssom dere finner en andrestemme til sangen, kan fløyta spille denne til sangen, og solisten synge melodien. Om du kjenner en flink musiker, kan kanskje han hjelpe deg med å lage et arr.? Det kommer og an på hvor flink denne fløytisten er. Notene bør ikke være for vanskelige. I utgangspunktet er det best med et akkordinstrument som piano eller gitar når det skal være sangsolist og bare ett ekstra instrument, men det burde bli fint med fløyte og, hvis fløytisten føler seg trygg på det hun skal gjøre....Ble dette forståelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...