Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ! :)
Jeg ble erklært 100 % Ung ufør i 2017. 
I papirene mine sto det at jeg har vært 100% ufør siden jeg var 16.. Jeg bikker nå over til 28!
Jeg skal søke om etterbetaling for alle år jeg har betalt skatt. Jeg har en kompis som fikk igjen 400.000 på dette.
Han ble også ufør i en alder av 28, og i papirene står det at han også ble det da han var 16.

Er det noen her inne som er uføre og har fått etterbetalt, og hvor mye var det ?

Anonymkode: 7c985...41a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du bare har krav på tillegget fra du fylte 20 år.

Anonymkode: d698a...b75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge hadde kompisen din gått på aap før han fikk innvilget ufør?

Anonymkode: 1b5bc...7b6

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnes det fra når sykdom startet eller når man først fikk aap? Jeg tror det er sistnevnte men nå ble jeg plutselig veldig usikker.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. :) Ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnes det fra når sykdom startet eller når man først fikk aap? Jeg tror det er sistnevnte men nå ble jeg plutselig veldig usikker.

Sykdommen startet.

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykdommen startet.

TS

Da synes jeg at han fikk veldig lav utbetaling! Jeg er også nysgjerrig på dette ts så håper vi får korrekt svar :)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. :) Ts

Man får etterbetalingen på 0,4 g per år om man ikke har hatt tillegget på Aap. Men får kun fra man er 20 år, selv om uføretidspunktet er satt tidligere, og man får også kun for den tiden man har hatt ytelser fra nav.

på etterbetalingen blir det trukket 44% skatt.

Anonymkode: 0bba0...da1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får etterbetalingen på 0,4 g per år om man ikke har hatt tillegget på Aap. Men får kun fra man er 20 år, selv om uføretidspunktet er satt tidligere, og man får også kun for den tiden man har hatt ytelser fra nav.

Er det fra man blir syk (etter fyllte 20 år) eller fra man fikk aap? Er det ikke slik at man kan søke om å få laver skatt/tilbake på skatten på de 44%? Er usikker på hvilken prosent da.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det fra man blir syk (etter fyllte 20 år) eller fra man fikk aap? Er det ikke slik at man kan søke om å få laver skatt/tilbake på skatten på de 44%? Er usikker på hvilken prosent da.

Jeg fikk sosialstønad noen år før jeg fikk aap.

Skrevet

Vil anbefale dere å melde dere inn i NAV-Spørsmål på facebook! der får dere korrekte svar fra blant annet advokater og folk som virkelig har peiling på nav-systemet! bare vær obs på at administrator/moderator vil sende en pm dere må svare på for å bli sluppet inn :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fra man fikk Aap etter man har fylt 20 år, og har man fått sosialhjelp den tiden man har gådd på Aap vil dette også bli trukket fra etterbetalingen.

i forhold til skatten så blir det uansett trukket 44% og så blir dette justert i ligningen året etterbetalingen er utbetalt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er fra man fikk Aap etter man har fylt 20 år, og har man fått sosialhjelp den tiden man har gådd på Aap vil dette også bli trukket fra etterbetalingen.

i forhold til skatten så blir det uansett trukket 44% og så blir dette justert i ligningen året etterbetalingen er utbetalt.

Heldigvis har jeg ikke mottatt så altfor mye sosialstønad på aap. Det har gått til tannlege, frikort og litt slikt, men det er likevel litt da! Hmm nei da sitter man ikke igjen med så mye nei! Jeg mener forresten at jeg mottok sosialstønad 2 år før jeg fikk innvilget aap. Vil man da kun få etterbetalt på aap og ikke da man mottok sosialstønad, selv om jeg var syk når jeg mottok sosialstønad?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Live88 skrev:

Vil anbefale dere å melde dere inn i NAV-Spørsmål på facebook! der får dere korrekte svar fra blant annet advokater og folk som virkelig har peiling på nav-systemet! bare vær obs på at administrator/moderator vil sende en pm dere må svare på for å bli sluppet inn :) 

Takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du får ikke etterbetalt for perioden på sosialhjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Hvor har du hørt at det akkurat er 0.4? Har du noen linker? Jeg husker at jeg spurte dem i telefonen ang. beløp men de visste ikke helt, så vet ikke om dette er relativ vanskelig informasjon å finne eller om den jeg snakket med i telefonen var litt kunnskapsløs :P

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Hvor har du hørt at det akkurat er 0.4? Har du noen linker? Jeg husker at jeg spurte dem i telefonen ang. beløp men de visste ikke helt, så vet ikke om dette er relativ vanskelig informasjon å finne eller om den jeg snakket med i telefonen var litt kunnskapsløs :P

Er det kanskje differansen mellom minstesats på ufør og ung ufør, som er på 0.43? Burde da tallet heller ikke ha vært 0.91 da det er forskjellen på minstesats på aap og ung ufør? Eller tar jeg fullstendig feil nå? :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ufør da jeg var 16, og begynte å betale skatt fra jeg var 18!
Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ufør da jeg var 16, og begynte å betale skatt fra jeg var 18!
Ts

Hadde du jobb eller aap da?

Fikk du på sosial så har sosial tjenesten refusjon/krav på det du fikk fra dem i perioden.

Anonymkode: c661a...88e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er det noen her inne som har fått tilbakebetalt??

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...