AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #1 Skrevet 9. januar 2018 Hei, jeg tar nå opp fag for å komme inn på drømmestudiet. Neste semester er planen å ta geofag 1, biologi 1 og 1P+2P ved en privatskole. Målet er å få 6 i geofag (aldri hatt tidligere), biologi (har tidligere 5), 6 i 1P (tidligere 5) og minst 5 i 2P (slik at jeg bare har én femmer istedenfor to som jeg har nå), men selvsagt skal jeg prøve å få 6 også i 2P. Det er for øvrig ikke krise om jeg f.eks. skulle få 5 istedenfor 6 i enten bi1 eller geofag. Er det noen som har synspunkter på hvorvidt dette er realistisk? Personlig tror jeg dette skal være mulig, og jeg er veldig motivert. Jeg studerer på andre semester (for å få studiepoeng), og føler at jeg har lært meg god studieteknikk. Tenker også at matten mest handler om forståelse, det er ikke et pugge-fag og dermed ikke like krevende i mine øyne, selv om jeg naturligvis må jobbe med faget. Semesteret etter der tenker jeg å ta historie, geografi, hovedmål og sidemål. Dette tenker jeg å ta på egenhånd. Må få 6 i historie (har 5, vippet mellom 5 og 6) og geograf (har 5). Holder med 5 i hovedmål og sidemål, så jeg kun blir å ha to norsk skriftlig-karakterer istedenfor fire som jeg har nå. Har noen synspunkter på om dette går greit på egenhånd? Historie er jo et omfattende fag som egentlig går gjennom to år, men som jeg tar på ett semester. Likevel tenker jeg selv at dette skal gå bra, da geografi og norsk ikke er like krevende (norsk har selvsagt mye pensum også, men hvis man kan skrive og leser seg opp på litteratur- og språkhistorie, går det vel greit?). En annen ting jeg lurer på, er om det er dumt av meg å ta geofag 1 før jeg har tatt geografi opp igjen. Jeg har jo hatt geografi tidligere og som nevnt fått 5 i faget, men det blir vel tre år siden. Er det nødvendig å ha kunnskapen fra geografi friskt i minne for å gjøre det godt i geofag? Anonymkode: 73d36...d09
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #2 Skrevet 9. januar 2018 Håper noen kan svare. Anonymkode: 73d36...d09
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #3 Skrevet 9. januar 2018 Jeg tok kontakt med privatskoler i forbindelse med privatisteksamener, og vet de anbefalte å ta 4 eksamener per halvår - så tror du har realistiske mål her, spesielt om du skal ha undervisning i tillegg Jeg tok 4 eksamener selv i fjor vår og det gikk kjempefint å lese på egenhånd (hadde ikke hatt fagene før). Jeg tror 1p+2p+geofag+ biologi er fint å få undervisning i, men jeg synes man må lese mye mer på norsk og historie, så kanskje du kan vurdere en variant med å få undervisning i 2 fag + lese til 2 alene per semester? Avhenger litt om du har planer om studielån utenom skolepenger etc også. Isåfall ville jeg gjort det slik: 1p+2p (undervisning i matematikk) norsk hovedmål/sidemål (lese selv). Geofag 1 + Biologi 1 (undervisning) geografi + historie (lese selv). I matematikk er det lite å lese, mengdetrening og løse eksamensoppgaver er supert sammen med undervisning, da kan du lese norsk ved siden av. Geofag vet jeg lite om da jeg ikke har hatt dette, men biologi (forsåvidt også ok å lese til alene) føles tryggere om du får tatt labforsøk o.l ved skolen. Norsk kan du da lese til selv på siden. Ville ikke tatt historie og norsk samme semester da de begge er ganske store fag. Uansett synes jeg 4 fag per halvår er veldig realistisk og fornuftig av deg. Anonymkode: 95d7e...234
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå