AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #1 Skrevet 9. januar 2018 Jeg elsker hunder, har vokst opp med hund og min drøm da jeg var liten var å få ha en egen hund. Da familiehunden døde da jeg var ca 21 år, sørget jeg mye. Han var verdens snilleste hund. Jeg bestemte meg for at jeg skulle ha egen hund, og vi leide en leilighet og fikk ja fra huseier. Hvis hunden var liten. Kjøpte oss en liten valp, og alt var fryd og gammen. Men så ble valpen unghund og unghunden voksen. Fikk leverproblemer, men NVH visste ikke hvorfor. Gikk mirakuløst over, men så fikk han cyster på prostataen og måtte kastreres. Greit nok, men han ble så usikker av kastreringen. Usikker på folk og andre hunder, kunne snappe etter fremmede folk hvis de insisterte på å hilse (jeg opplyste alltid om at han er skeptisk og redd, men hvis du vil prøve så er det på eget ansvar). Men det gikk det og. Men så... så fikk han epilepsi! Tok ct av hodet, uten funn, og han ble satt på fenemal. Men han ble stadig verre tross medisinering. Tisset på seg og gjorde på seg under anfall. Og da gjerne i sofaen. Prøvde å bite matfar, da skjønte vi at dette er en hund som ikke har det godt. Han ble aggressiv og redd, og for hvert anfall ble hjernen mer og mer kokt. Stakkars. Han måtte avlives. Det var en endeløs sorg, men vi hadde ikke noe valg. Min kjære ville ikke ha hund med det første så det gikk to år før vi bestemte oss for å besøke oppdretter og kjøpe valp. Alt gikk bra helt til dagen etter at valpen kom hjem. Nå var det JEG.. hovnet opp i hele ansiktet, ble skikkelig allergisk. Fikk vanskeligheter med pusten og ble dårligere og dårligere. Måtte hastelevere tilbake valpen til en forståelsesfull oppdretter og da ble det selvfølgelig enda flere tårer... og jeg har det så jævlig nå. To år uten hund, så et slag i trynet med alvorlig hundeallergi. Det er ikke det eneste problemet jeg har, dette kommer liksom oppå alt annet. Og jeg er så utrolig deprimert, greier ikke å se for meg livet uten hund. For det er sånn JEG ER! Livet mitt har vært hund, tur i skogen, hundetrening. Da jeg besøkte oppdretteren så følte jeg at jeg kom hjem. Det var som om jeg slapp ut av et fengsel og følte meg fri. Så fikk jeg det slaget i trynet, som sagt. Det er en bunnløs sorg for meg og jeg takler det utrolig dårlig. Har grått mye og sliter med å finne gleder i livet. Jeg har alltid sett for meg fremtiden min, på forskjellige måter, men alltid med hund. Jeg sa til mannen min: "Tenk om noen skulle nekte deg å lese bøker resten av livet?". For det er dét det handler om. Ta noe du ikke greier å se for deg livet ditt uten, og fjern det. For alltid. Ikke engang ta på en hund eller bok. Jeg trenger hjelp til å takle det.. Anonymkode: 74322...17d
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #2 Skrevet 9. januar 2018 En ting først. Beklager så mye alt dere opplevde med hunden dere hadde, det må ha vært helt forferdelig å se den så syk og til slutt miste den helt, min medfølelse til deg! Så til deg.. Du burde kanskje finne noen å snakke med for å komme til dypet av problemene dine, du sier at du er deprimert, jeg tenker at den hundeallergien kan ordnes, men hva med de andre følelsene dine? Har du sjekket om du kan ta medisiner? Jeg hadde kjempeille allergi mot hester, det var ganske alvorlig, men jeg fikk medisiner som tok vekk veldig mye av symptomene selv om det ikke tok alt. Kanskje der er noe du kan ta? Det ville jo være verdt det selv om du hadde hatt noe ubehag? klem Anonymkode: 6d205...94e 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #3 Skrevet 9. januar 2018 Jeg har selv vært aktiv med både hund og hest tidligere, og drømte veldig om ny hund bare jeg fikk flyttet til et mer egnet sted. Før det skjedde traff jeg "mannen i mitt liv". Desverre er han hyperallergisk mot pels. Det er rett og slett ikke mulig for meg å ha hund og være sammen med ham. Siden jeg heldigvis ikke hadde dyr når vi møttes ble det jo et enkelt nok valg. Elsker mannen, og kunne aldri dumpet ham for en hund jeg ikke har ennå. Men det var jo en sorg. Innimellom er det fortsatt sårt, selv om det har gått noen år. Jeg løste det med å prøve å finne nye hobbyer - noe annet å vie tiden til og brenne for. Først virket alt som "dårlige erstatninger", men så fant jeg ting som ga meg glede. Og hundedrømmen har bleknet litt. Også prøvde jeg å tenke på alt negativt med hund - vanskelig å dra på ferie, hundehår i sofaen, bekymringer for dyrets helse, kostnader osv. Jeg vet så klart at fordelene overkjører ulempene (for jeg elsker hunder), men for meg hjalp det litt å tenke på det negative. Skjønner at det et veldig vondt. Men dette var ting som hjalp meg hvertfall. Anonymkode: 6bdce...3ff
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #4 Skrevet 9. januar 2018 Er du allergisk mot alle raser? Får skikkelig vondt av deg, Har hund selv og kan ikke forestille meg livet uten.. Anonymkode: b5a81...708
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #5 Skrevet 9. januar 2018 Homeopati har gode resultater med allergi, det finnes forskning som viser det også: https://www.huffingtonpost.com/dana-ullman/homeopathy-for-allergies_b_320998.html Jeg var allergisk mot pelsdyr da jeg var barn og ungdom, og ble sengeliggende når jeg hadde vært med hester, men jeg tenkte at om jeg så dør av dette kommer jeg aldri til å gi opp hestene. Det gikk over etter hvert, men kom delvis tilbake da jeg ikke hadde dyr en periode, særlig katter fikk jeg rennende nese og øyne av. Men det var aldri så ekstremt som det du beskriver da, ts. Håper du kan få hjelp eller finne ut av det. Jeg tror absolutt ikke allergi er uhelbredelig. Anonymkode: 4b190...191
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #6 Skrevet 9. januar 2018 Så jævlig trist. Jeg har en kompis som er allergisk mot katter og de fleste hunderaser. Men han tåler hunden min som, røyter men ikke flasser. Det er flasset folk reagerer på, ikke pelsen som de fleste tror. Har en Japanese Spitz. Har du sjekket om du tåler spisshunder? Anonymkode: de424...80a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #7 Skrevet 10. januar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: En ting først. Beklager så mye alt dere opplevde med hunden dere hadde, det må ha vært helt forferdelig å se den så syk og til slutt miste den helt, min medfølelse til deg! Så til deg.. Du burde kanskje finne noen å snakke med for å komme til dypet av problemene dine, du sier at du er deprimert, jeg tenker at den hundeallergien kan ordnes, men hva med de andre følelsene dine? Har du sjekket om du kan ta medisiner? Jeg hadde kjempeille allergi mot hester, det var ganske alvorlig, men jeg fikk medisiner som tok vekk veldig mye av symptomene selv om det ikke tok alt. Kanskje der er noe du kan ta? Det ville jo være verdt det selv om du hadde hatt noe ubehag? klem Anonymkode: 6d205...94e Takk for det. Det var forferdelig. Og også særlig siden jeg før det mistet begge kattene mine.. hvordan tenker du allergien kan ordnes? Går på allergimedisin året rundt. Så denne voldsomme reaksjonen kommer til tross for at kroppen min allerede er full av antihistaminer. Symptomene er hevelse og astma. Måtte på kortisonkur, og den gjør meg syk. Skulle gjerne ønske det var noen medisiner? Anonymkode: 74322...17d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #8 Skrevet 10. januar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv vært aktiv med både hund og hest tidligere, og drømte veldig om ny hund bare jeg fikk flyttet til et mer egnet sted. Før det skjedde traff jeg "mannen i mitt liv". Desverre er han hyperallergisk mot pels. Det er rett og slett ikke mulig for meg å ha hund og være sammen med ham. Siden jeg heldigvis ikke hadde dyr når vi møttes ble det jo et enkelt nok valg. Elsker mannen, og kunne aldri dumpet ham for en hund jeg ikke har ennå. Men det var jo en sorg. Innimellom er det fortsatt sårt, selv om det har gått noen år. Jeg løste det med å prøve å finne nye hobbyer - noe annet å vie tiden til og brenne for. Først virket alt som "dårlige erstatninger", men så fant jeg ting som ga meg glede. Og hundedrømmen har bleknet litt. Også prøvde jeg å tenke på alt negativt med hund - vanskelig å dra på ferie, hundehår i sofaen, bekymringer for dyrets helse, kostnader osv. Jeg vet så klart at fordelene overkjører ulempene (for jeg elsker hunder), men for meg hjalp det litt å tenke på det negative. Skjønner at det et veldig vondt. Men dette var ting som hjalp meg hvertfall. Anonymkode: 6bdce...3ff Har prøvd det, og levd slik i et par år. Men det går ikke helt, for årsaken til at jeg har roet meg ned med livet slik det har vært uten hund er at jeg har vært overbevist om at det kun har vært midlertidig. At jeg faktisk kan ha hund i fremtiden. Når det ikke er slik lenger, har jeg ikke den tryggheten å lene meg på. I stressa stunder har det vært mitt "safe place" i hodet. Min trygghet. 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du allergisk mot alle raser? Får skikkelig vondt av deg, Har hund selv og kan ikke forestille meg livet uten.. Anonymkode: b5a81...708 Jeg vet ikke.. Men nå går jeg på en medisin som gjør meg veldig syk, men som er nødvendig for å få ned hevelser, Så mannen min sa til meg i går at "vi prøver ikke dette igjen". 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Homeopati har gode resultater med allergi, det finnes forskning som viser det også: https://www.huffingtonpost.com/dana-ullman/homeopathy-for-allergies_b_320998.html Jeg var allergisk mot pelsdyr da jeg var barn og ungdom, og ble sengeliggende når jeg hadde vært med hester, men jeg tenkte at om jeg så dør av dette kommer jeg aldri til å gi opp hestene. Det gikk over etter hvert, men kom delvis tilbake da jeg ikke hadde dyr en periode, særlig katter fikk jeg rennende nese og øyne av. Men det var aldri så ekstremt som det du beskriver da, ts. Håper du kan få hjelp eller finne ut av det. Jeg tror absolutt ikke allergi er uhelbredelig. Anonymkode: 4b190...191 Akkurat det som har skjedd meg også! Fikk allergi i den perioden jeg ikke hadde hund...! Vurderer å spørre om hundevaksine om det blir så ille at jeg ikke kan besøke svigers, som har hund... 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Så jævlig trist. Jeg har en kompis som er allergisk mot katter og de fleste hunderaser. Men han tåler hunden min som, røyter men ikke flasser. Det er flasset folk reagerer på, ikke pelsen som de fleste tror. Har en Japanese Spitz. Har du sjekket om du tåler spisshunder? Anonymkode: de424...80a Det er litt forskjell på hva man reagerer på. Noen reagerer på flass, andre pels eller spytt. Har ikke sjekket om jeg tåler spisshunder. Men har hørt at noen tåler dem, ja. Anonymkode: 74322...17d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #9 Skrevet 10. januar 2018 Hvor bor du ts? Bor du i Oslo kan du gjerne komme og hilse på min puddel for å se om du tåler den. Mange allergikere har puddel! Anonymkode: 6d6d2...288
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #10 Skrevet 10. januar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor bor du ts? Bor du i Oslo kan du gjerne komme og hilse på min puddel for å se om du tåler den. Mange allergikere har puddel! Anonymkode: 6d6d2...288 Fullt mulig å komme meg til Oslo. Har vurdert å sjekke ut puddel ja.. men nå har jeg fått hjertebank og er ganske dårlig pga alle medisinene, og stresshormoner, så må nok vente en stund. Så kroppen får roet seg noe. Takk for tilbudet Kan man vaske en puddel 1 gang i uka? Noen sier jo at hunder ikke skal bades for ofte. Men med en mild såpe bør det vel gå greit. Anonymkode: 74322...17d
Ella1 Skrevet 10. januar 2018 #11 Skrevet 10. januar 2018 Samboer er allergisk mot både katt og hund. Vi endte opp med en Tibetansk Terrier, samboer reagerer ikke i det hele tatt på den. Den røyter ikke og har såkalt selvrensende og omtrent luktfri pels. Fantastisk rase, verdt å sjekke ut
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #12 Skrevet 10. januar 2018 3 minutter siden, Ella1 skrev: Samboer er allergisk mot både katt og hund. Vi endte opp med en Tibetansk Terrier, samboer reagerer ikke i det hele tatt på den. Den røyter ikke og har såkalt selvrensende og omtrent luktfri pels. Fantastisk rase, verdt å sjekke ut Takk for tips om tibetansk terrier hvor allergisk er han? Anonymkode: 74322...17d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #13 Skrevet 10. januar 2018 Jeg er selv allergisk, og har hund Jeg velger å gå på medisiner året rundt nettopp for å kunne ha denne gleden. Jeg tåler min hund bedre enn andres, litt merkelig. Jeg reagerer verre på pudler og såkalte allergivennlige hunder enn de som ikke er det, vet ikke hvorfor. Hva med å se på andre type hunderaser? Og prøve ut medisiner? Anonymkode: c3eb4...7a4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #14 Skrevet 10. januar 2018 Jeg er allergisk mot alle hunder (og katter), men det er noen raser jeg er mindre allergisk mot enn andre, og selv om jeg har valgt å ikke ha egen hund på grunn av allergien, passer jeg gjerne de hundene jeg er minst allergisk mot. De jeg er minst allergisk mot er raser som Bichon Frisé, Chinese crested/powderpuff, puddeltyper, samojed. Disse kan jeg være i hus med, med minimalt besvær, så lenge jeg tar allergimedisiner (tabletter, nesespray, og øyedråper) Jeg passer faktisk en "powderpuff" stort sett daglig. Så ikke gi opp ennå! Du kan kanskje ikke ha hund selv, men du kan fremdeles ha omgang med de rette typene hund. Anonymkode: cbf08...410
Ella1 Skrevet 10. januar 2018 #15 Skrevet 10. januar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips om tibetansk terrier hvor allergisk er han? Anonymkode: 74322...17d Han er ganske allergisk, reagerer på de typiske rasene som egentlig skal være allergivennlige. Tibetansk terrier stod ikke på listen over allergivennlige hunder jeg fant på google, tror det er for at det ikke er en veldig vanlig rase i Norge. Må legge til at Tibetansk terrier ikke er en terrier, den het opprinnelig Dhoki Apso, men fikk navnet Tibetan Terrier da den kom til Europa for noen mente den lignet en terrier i størrelse. Det er som sagt en veldig fin hund som passer godt for de som liker å ha en hund som er rolig inne men aktiv ute. Den passer supert i norsk klima siden den tåler ned til 50 minusgrader. I tillegg er de veldig smarte og morsomme. Anbefaler å melde deg inn i den internasjonale FB-siden "Tibetan Terriers" for god informasjon. Lite aktivitet på den norske siden.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #16 Skrevet 10. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv allergisk, og har hund Jeg velger å gå på medisiner året rundt nettopp for å kunne ha denne gleden. Jeg tåler min hund bedre enn andres, litt merkelig. Jeg reagerer verre på pudler og såkalte allergivennlige hunder enn de som ikke er det, vet ikke hvorfor. Hva med å se på andre type hunderaser? Og prøve ut medisiner? Anonymkode: c3eb4...7a4 Jeg går på medisiner, men siden jeg hovner opp i hele kroppen og får blodtrykksfall etc så hjelper ikke nesespray og øyedråper. Skulle ønske jeg "bare" klødde i øynene, men det med hevelser er ikke bare ekstremt ubehagelig, men kan jo også være farlig. Får også astma. Jeg har hørt at noen reagerer mer på puddel og mindre på hunder med tett pels. Kan nok være hvis det er flasset man reagerer på. Hvilke raser har tett pels, da? Spisshunder? Har hørt at noen tåler Shetland sheepdog godt pga tørr (fettfri) og tykk pels. Dvs at flasset ikke kommer ut riktig.. Anonymkode: 74322...17d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #17 Skrevet 10. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er allergisk mot alle hunder (og katter), men det er noen raser jeg er mindre allergisk mot enn andre, og selv om jeg har valgt å ikke ha egen hund på grunn av allergien, passer jeg gjerne de hundene jeg er minst allergisk mot. De jeg er minst allergisk mot er raser som Bichon Frisé, Chinese crested/powderpuff, puddeltyper, samojed. Disse kan jeg være i hus med, med minimalt besvær, så lenge jeg tar allergimedisiner (tabletter, nesespray, og øyedråper) Jeg passer faktisk en "powderpuff" stort sett daglig. Så ikke gi opp ennå! Du kan kanskje ikke ha hund selv, men du kan fremdeles ha omgang med de rette typene hund. Anonymkode: cbf08...410 Legen sier jeg kan ha katt. Men erfaringsmessig behøver det ikke slå ut på blodprøver for at jeg skal reagere. Reagerer på laktose (ikke vondt i magen, men får kløe og svimmelhet), men det slår ikke ut på prøven. Jeg kan f.eks. ikke spise brunost. Tror jeg må besøke oppdrettere for å se, kan vel bli en lang prosess? Anonymkode: 74322...17d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #18 Skrevet 10. januar 2018 8 minutter siden, Ella1 skrev: Han er ganske allergisk, reagerer på de typiske rasene som egentlig skal være allergivennlige. Tibetansk terrier stod ikke på listen over allergivennlige hunder jeg fant på google, tror det er for at det ikke er en veldig vanlig rase i Norge. Må legge til at Tibetansk terrier ikke er en terrier, den het opprinnelig Dhoki Apso, men fikk navnet Tibetan Terrier da den kom til Europa for noen mente den lignet en terrier i størrelse. Det er som sagt en veldig fin hund som passer godt for de som liker å ha en hund som er rolig inne men aktiv ute. Den passer supert i norsk klima siden den tåler ned til 50 minusgrader. I tillegg er de veldig smarte og morsomme. Anbefaler å melde deg inn i den internasjonale FB-siden "Tibetan Terriers" for god informasjon. Lite aktivitet på den norske siden. Leste det, googlet rasen. Takk for informasjon om rasen ligner litt på sånn bearded collie? Anonymkode: 74322...17d
Ella1 Skrevet 10. januar 2018 #19 Skrevet 10. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Leste det, googlet rasen. Takk for informasjon om rasen ligner litt på sånn bearded collie? Anonymkode: 74322...17d Ja, er veldig lik bearded collie bare mindre.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #20 Skrevet 10. januar 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Fullt mulig å komme meg til Oslo. Har vurdert å sjekke ut puddel ja.. men nå har jeg fått hjertebank og er ganske dårlig pga alle medisinene, og stresshormoner, så må nok vente en stund. Så kroppen får roet seg noe. Takk for tilbudet Kan man vaske en puddel 1 gang i uka? Noen sier jo at hunder ikke skal bades for ofte. Men med en mild såpe bør det vel gå greit. Anonymkode: 74322...17d Min bades så ofte om våren pga min pollenallergi. Anonymkode: 6d6d2...288
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå