Gå til innhold

Ekstrahjelp uten faste timer - nektes ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og har en stilling som ekstrahjelp, i kontrakten min står det at jeg har ingen faste timer og jeg jobber bare en vakt i ny og ned. 

Nå har det seg slik at jeg er inviter med på en to ukers ferie i juni, men fått klar beskjed av sjefen at det er uaktuelt at jeg er borte i to uker. 

Har sjefen rett til å nekte meg å dra på ferie? Jeg har jo tross alt ingen faste vakter.. 

Anonymkode: becd4...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har han ikke.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Nei han kan ikke nekte deg å dra på ferie siden du ikke har faste vakter med mindre dere har skrevet kontrakt på at du SKAL være tilgjengelig i tidsrommet.

Men det du kan være obs på er at det er meget mulig han finner en annen ekstrahjelp og at du dermed får mindre vakter etterpå (veldig dårlig gjort, men dessverre ganske vanlig).

Endret av heipådegsann
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Et kjapt googlesøk ga blant annet dette: https://www.ung.no/oss/arbeid/177549.html

Svaret fra arbeidstilsynet er altså 

I utgangspunktet er det arbeidsgiver som bestemmer når tid ferietiden skal legges på året for arbeidstaker jfr ferieloven § 6 (1) 2 pkt. 

Er du imidlertid ekstrahjelp, uten faste vakter kan du på den andre siden bare takke nei til vakter som blir tilbudt deg av arbeidsgiver.  Arbeidsgiver kan med andre ord ikke tvinge deg til å jobbe, med mindre du har faste vakter avtalefestet i din arbeidsavtale. 

Anonymkode: a962d...9dc

• Liker 5
Skrevet