Gå til innhold

Ekstrahjelp uten faste timer - nektes ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og har en stilling som ekstrahjelp, i kontrakten min står det at jeg har ingen faste timer og jeg jobber bare en vakt i ny og ned. 

Nå har det seg slik at jeg er inviter med på en to ukers ferie i juni, men fått klar beskjed av sjefen at det er uaktuelt at jeg er borte i to uker. 

Har sjefen rett til å nekte meg å dra på ferie? Jeg har jo tross alt ingen faste vakter.. 

Anonymkode: becd4...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har han ikke.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Nei han kan ikke nekte deg å dra på ferie siden du ikke har faste vakter med mindre dere har skrevet kontrakt på at du SKAL være tilgjengelig i tidsrommet.

Men det du kan være obs på er at det er meget mulig han finner en annen ekstrahjelp og at du dermed får mindre vakter etterpå (veldig dårlig gjort, men dessverre ganske vanlig).

Endret av heipådegsann
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Et kjapt googlesøk ga blant annet dette: https://www.ung.no/oss/arbeid/177549.html

Svaret fra arbeidstilsynet er altså 

I utgangspunktet er det arbeidsgiver som bestemmer når tid ferietiden skal legges på året for arbeidstaker jfr ferieloven § 6 (1) 2 pkt. 

Er du imidlertid ekstrahjelp, uten faste vakter kan du på den andre siden bare takke nei til vakter som blir tilbudt deg av arbeidsgiver.  Arbeidsgiver kan med andre ord ikke tvinge deg til å jobbe, med mindre du har faste vakter avtalefestet i din arbeidsavtale. 

Anonymkode: a962d...9dc

• Liker 5
Skrevet

Hadde du jobbet fast annenhver helg f.eks, så kunne sjefen nektet deg. Det man har krav på når man har faste vakter er tre uker sammenhengende mellom juni og september, men det er arbeidsgiver som har styringsrett på når de tre ukene er. Men når du er ekstravakt stemmer det som de over her allerede har svart: Så lenge du sier ifra at "uke x og y" er jeg ikke tilgjengelig for vakter, så har du alt ditt på det tørre. Kos deg på ferie :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan kun nekte deg dersom du hadde hatt faste vakter (som tilsa at du måtte tatt fri). Men siden du ikke har faste vakter kan han ikke nekte deg noe som helst, du står fritt til å takke han eller nei til alle vakter han tilbyr. 

Anonymkode: 2aeb4...b25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke nekte deg, men han høres ut som typen som kommer til å gi deg færre vakter hvis du velger å dra på ferie

Anonymkode: 818b0...b2d

• Liker 3
Skrevet

Dump han

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...