Gå til innhold

Farge på hus? Hvilke er fine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har et rødt hus. Det er stort og det er også et par uthus i samme farge på tomten. Så huset ser nesten litt ut som en gård (har også en del plen). Jeg synes det er litt kult, men samtidig kan rødfargen noen ganger føles litt "mye". Det er en en ganske knall rød farge. 

Tenker å male huset igjen til sommeren og ønsker tips til farge. Det er ikke så mange hus i nærheten, men de er i hvitfarger og lys blå. Vi må ikke nødvendigvis ha lik farge som de, men vi ønsker ikke å velge en sjenerende farge. 

Anonymkode: 15f31...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lys gul med hvite karmer.

Lys blå med hvite karmer.

mørk grønn med hvite karmer. 

Personlig liker jeg hvitt, men skjønner at det kan bli litt mye nå som alle skal ha hvitt hus. 

Anonymkode: 5c173...2a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gult med hvite karmer, og jeg elsker det! I en gate der nesten alle husene er hvite og grå, synes jeg det er forfriskende at vårt hus har en annen og litt lystigere farge :)

Samme hva dere går for synes jeg iallfall dere bør unngå grått. Majoriteten av nye hus idag males grå (og også mange av de gamle), og jeg synes det er en fryktelig trist farge i et land der store deler av året er mørkt og trist. Med en masse grå hus blir liksom vinterhalvåret enda gråere og tristere...

Anonymkode: 8b78e...951

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8170457-colorful-wood-planks-as-backgrou

Laeacco-Gradient-Colorful-Wood-Planks-Wo

1798-800.jpg

Ikke med lyselilla karmer kanskje, heller røde -men lilla hus, det er kult! Da kan uthuset fortsatt være rødt det! (Jeg kødder ikke altså, jeg kommer til å gjøre dette selv om jeg får sjansen!) 

Anonymkode: 0b3d7...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, finn en fin farge du liker, og unngå hvitt og grått. Det er jo snart ikke farger igjen i enkelte nabolag! Jeg blir så glad når jeg ser noen som maler huset sitt i en FARGE! :nigo: 

Jeg slår et slag for blått hus! :sol: 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har gult med hvite karmer, og jeg elsker det! I en gate der nesten alle husene er hvite og grå, synes jeg det er forfriskende at vårt hus har en annen og litt lystigere farge :)

Samme hva dere går for synes jeg iallfall dere bør unngå grått. Majoriteten av nye hus idag males grå (og også mange av de gamle), og jeg synes det er en fryktelig trist farge i et land der store deler av året er mørkt og trist. Med en masse grå hus blir liksom vinterhalvåret enda gråere og tristere...

Anonymkode: 8b78e...951

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

8170457-colorful-wood-planks-as-backgrou

Laeacco-Gradient-Colorful-Wood-Planks-Wo

1798-800.jpg

Ikke med lyselilla karmer kanskje, heller røde -men lilla hus, det er kult! Da kan uthuset fortsatt være rødt det! (Jeg kødder ikke altså, jeg kommer til å gjøre dette selv om jeg får sjansen!) 

Anonymkode: 0b3d7...d81

Stilige farger! Ulike farger på plankene på uthusene kunne vært kult! Og kanskje en til huset i farge i en av samme fargene som på uthuset. 

10 minutter siden, Apple- skrev:

Enig med de andre her, finn en fin farge du liker, og unngå hvitt og grått. Det er jo snart ikke farger igjen i enkelte nabolag! Jeg blir så glad når jeg ser noen som maler huset sitt i en FARGE! :nigo: 

Jeg slår et slag for blått hus! :sol: 

Er det finest med mørke eller lyse nyanser?

Anonymkode: 15f31...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg ikke så glad i lyse farger... Jeg ville gått for en mellomblå farge á la dette:

Bilderesultat for male huset blått

(Bilde fra Alt til bolig)

eller litt mørkere (men ikke mye). Anbefaler deg sterkt å kjøpe fargeprøver i minst tre (blå-)toner og prøve dem på et skyggefullt sted på huset, da får du se hvordan det blir seende ut på det mørkeste. Mal stort nok til at du ser det ordentlig, minst A4-størrelse. Du vil ofte bli overrasket over hvordan det blir seende ut på huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi malte huset vårt nesten svart for noen år siden, fordi vi syns det passet til huset. Men det er nesten så jeg angrer litt, siden det er så mange som har malt husene sine grå siden den gang. Jeg syns man bør se litt hva som passer huset også. På vårt hus syns jeg det er en fin farge (selv om jeg egentlig er veldig glad i farger), fordi det ligger veldig inni terrenget i en bratt skråning og det på den måten glir veldig inn i terrenget rundt. Det var guloransje da vi kjøpte det, og selv om det var sjarmerende, så det veldig ut som en sommerhytte da, også pga. formen på huset. Mens et hus nedi veien, som sikkert er bygd for 100 år siden, med høyt og spisst tak er malt i en veldig tydelig olivengrønn farge, og jeg syns det er veldig fint. Et annet, eldre hus er malt sennepsgult, noe som jeg syns passer veldig godt til stilen. Så til et ca 100 år gammelt hus, ville jeg antakelig valgt grønt, sennepsgult, rødt eller hvitt. Et hus i gata, antakelig bygd på 90-tallet, med masse sprosser på vinduene, karnapp og tidligere i en sitrongul farge, er nå malt svart, og det ser kjemperart ut. Det ligger også ovenfor veien, så det blir utrolig massivt. 

Og noen vi kjenner skulle male huset grått, men fikk ved en feil en grågrønn farge. Men det viste seg å bli veldig fint, spesielt siden de også akkurat hadde byttet takstein til en lys rød, matt tegnstegn-type. Så det støvete grønne og bleke røde står i en veldig fin kontrast til hverandre.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Det er så trist den trenden med at alle skal ha hvite og grå hus. Byer som tidligere lyste opp ser nå ut som grå triste sovjetbyer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes røde hus kan være kjempefine og hadde sikkert beholdt den opprinnelige fargen :-) Men hvis du synes det blir litt mye av den, kunne det kanskje fungere å male uthusene i en mer nøytral farge og beholde det røde huset? Eller male alt i en annen nyanse av rødt som ikke er så knall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...