AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #1 Skrevet 9. januar 2018 Har 2 barn og tredje er på vei. Vi bor 4 timer unna svigerforeldrene, så besøk blir ofte overnatting. Problemet er at de røyker innendørs. Nå i jula ble ene barnet vårt dårlig og hostet en del siste dagen vi var der, jeg har astma vanligvis uten symptomer, men siste dagen måtte jeg ta medisiner. Vi begge ble helt fin igjen etter vi kom hjem. Dette går ikke! De har aldri røkt så mye innendørs som nå sist, men etter hver besøk har jeg måtte vaske ALLE klærne og alle må dusje for å bli kvitt røyklukt. Hvordan tar man opp sånt? Svigerforeldrene er snille folk, men det har alltid vært utfordrende å ta opp sånt, fordi da blir vi målet for kritikk. Mannen har forsøkt før, men det endte i gråt og krass kritikk av meg personlig og min "prektige" familie... Anonymkode: 48b84...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #2 Skrevet 9. januar 2018 Si ifra at dere blir syke, og at om de skal røyke inne, kan dere ikke bo der, da må dere bo på hotell. Basta. Barnet skal ikke bli sykt av å bli der, og ikke du heller. Om de ikke er villige til å ta hensyn for å skåne helsen til barnebarnet sitt, fortjener de ikke å få besøk, rett og slett. Anonymkode: 644c5...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #3 Skrevet 9. januar 2018 Jeg setter ikke en fot innenfor hos folk som røyker inne. Kjenner heldigvis svært få som gjør det. Hvis mine svigerforeldre hadde røyket innendørs hadde jeg aldri besøkt dem. Hvis dine svigerforeldre er så egoistiske at de røyker inne får de ta følgene av det også. Anonymkode: fdd76...17b
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #4 Skrevet 9. januar 2018 Det er kanskje ikke skadelig i små doser, men hvem vet hvor grensen går. Min svigerforeldre har gjesterommene i kjelleren og målte forhøyet radon noen uker før vi skulle komme en helg. De la seg nede og gav ungene sitt rom, fordi det var et mindre heldig innemiljø og de ville barnas beste.. Jeg hadde fint taklet et par dager når jeg visste de skulle utbedre men... Ikke om de gav faen, da hadde vi leita etter andre løsninger på sikt. Samme med røyking. Kan godt en og annen sigarett. Ikke hele tiden, hvert opphold. Da går også barnas helse langt foran svigerforeldrenes eventuelle sårede følelser, jeg hadde sagt fra. Anonymkode: 3a186...e5d 1
Hactar Skrevet 9. januar 2018 #5 Skrevet 9. januar 2018 Dere må jo bare si at dere ikke kan komme om de røyker innendørs fordi dere blir syke av det. Om de svarer med å kritisere dere, så javel. Dere kan fortsatt ikke komme/må dra om de starter å røyke, helt uanhengig av hva de mener om din «prektige» familie. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #6 Skrevet 9. januar 2018 Etter jeg vokst opp med stor røykende foreldre som røykt inne i huset og i bilen ble jeg veldig VELDIG dårlig om jeg er nær noen som røyker nå. Får astma anfall og mister stemmen min. Hvorfor er dette vanskelig å ta opp? Dere er jo der for å beskytte barn som ikke får bestemme selv. Sett ned foten og si at hvis ikke de slutte å røyke inne når dere er på besøk blir det ingen besøk lenger. Dette er HELSEN dette går over på - ønsker du virkelig å utsette barna dine på passiv røyk? Anonymkode: 063ae...935
Gjest Cocosa Skrevet 9. januar 2018 #7 Skrevet 9. januar 2018 Jeg venter barn og har en far som storrøyker inne. Han bor langt unna, så vi pleier å overnatte hos andre når vi er der - rett og slett pga røyken. Når babyen kommer, setter jeg ikke mine føtter i hans leilighet ene og alene pga dette. Det vet han, og han har fått valget om å ikke få besøk, eller stumpe røyken. Men det er visst lettere sagt enn gjort..
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #8 Skrevet 9. januar 2018 1 minutt siden, Cocosa skrev: Jeg venter barn og har en far som storrøyker inne. Han bor langt unna, så vi pleier å overnatte hos andre når vi er der - rett og slett pga røyken. Når babyen kommer, setter jeg ikke mine føtter i hans leilighet ene og alene pga dette. Det vet han, og han har fått valget om å ikke få besøk, eller stumpe røyken. Men det er visst lettere sagt enn gjort.. Evt han kunne gått ut. Hvorfor er det så vanskelig for folk å gå ut å røyke? Da jeg røyket fast gjorde jeg det, var ikke spesielt tungvindt. Kun om vinteren når man må på med gyllen klær, men det er et valg man tar. Anonymkode: 595fc...eff
Gjest Cocosa Skrevet 9. januar 2018 #9 Skrevet 9. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Evt han kunne gått ut. Hvorfor er det så vanskelig for folk å gå ut å røyke? Da jeg røyket fast gjorde jeg det, var ikke spesielt tungvindt. Kun om vinteren når man må på med gyllen klær, men det er et valg man tar. Anonymkode: 595fc...eff Nå er hele huset innrøykt, så det ville ikke hjulpet om vi hadde kommet på besøk. Mange røykere skjønner ikke at røyken setter lukt på alt av møbler, klær og ting. Han har fått valget, og tydeligvis tatt det. Da tar jeg vare på helsa til meg og min familie ved å ikke komme på besøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå