Gå til innhold

Noen som kan ''gevinst på salg av eiendom''-reglene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg eier 50% av en tomt, broren min eier 50%. Jeg skal kjøpe ut broren min sånn at jeg eier 100% og så skal jeg selge den igjen. Må jeg skatte av det jeg får for den ved salg da? Evt. hvor mye?

Skjønner ikke skattereglene i det hele tatt.. Skulle ønske de fantes i en litt mer brukervennlig versjon enn skatteetaten.no har. 

Anonymkode: 94910...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gevinst ved salg av tomter er alltid skattepliktig. Altså er det:

Salgssum - inngangsverdi( hva tomten er ervervet for) - salgskostnader = skattepliktig sum. Kapitalskatten er ca 30%. Enkelt eksempel: du har en tomt kjøpt for 100kr som du selger for 1000kr. Salgsprosessen koster deg 100kr. Da må du skatte 30% av 800 kr.

Forøvrig er jo dokumentavgift noe som gjør at en slik prosess du skisserer vil være uhensiktsmessig. Det er bedre å selge sammen eller ta det på blancoskjøte.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Grandidosa83 skrev:

Gevinst ved salg av tomter er alltid skattepliktig. Altså er det:

Salgssum - inngangsverdi( hva tomten er ervervet for) - salgskostnader = skattepliktig sum. Kapitalskatten er ca 30%. Enkelt eksempel: du har en tomt kjøpt for 100kr som du selger for 1000kr. Salgsprosessen koster deg 100kr. Da må du skatte 30% av 800 kr.

Forøvrig er jo dokumentavgift noe som gjør at en slik prosess du skisserer vil være uhensiktsmessig. Det er bedre å selge sammen eller ta det på blancoskjøte.

Takk for svar! Så det jeg betaler min bror vil bli trekt fra ''gevinsten''? 

Det vet jeg, men det er spesielle familiære og psykososiale årsaker rundt vårt forhold som gjør at jeg ikke orker å starte en slik prosess med han.... Har brukt 6 mnd på å få han til å skrive sin del over på meg :P Får heller bare betale litt ekstra. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Så det jeg betaler min bror vil bli trekt fra ''gevinsten''? 

Det vet jeg, men det er spesielle familiære og psykososiale årsaker rundt vårt forhold som gjør at jeg ikke orker å starte en slik prosess med han.... Har brukt 6 mnd på å få han til å skrive sin del over på meg :P Får heller bare betale litt ekstra. 

Det er korrekt. Du skatter for differansen på det du betaler han og endelig salgssum på tomten som helhet.

Hva er verdien på tomten?

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Det er korrekt. Du skatter for differansen på det du betaler han og endelig salgssum på tomten som helhet.

Nei, hun skatter for gevinsten basert på  sin totale kostpris, ikke på differansen mellom salgssum og det hun betalte broren. 

Endret av FrodeF
Skrevet
1 minutt siden, FrodeF skrev:

Nei, hun skatter for gevinsten basert på  sin totale kostpris, ikke på differansen mellom salgssum og det hun betalte broren. 

Vel, nå la jeg til grunn at vi snakket om de 50% som blir kjøpt av broren. Ser dog det kom dårlig fram.

Skrevet
8 timer siden, Grandidosa83 skrev:

Ca 500.000 :) 

8 timer siden, FrodeF skrev:

Jeg syns dette er håpløst. Har en advokat som skal hjelpe meg med kjøp/salg, men greit å vite litt selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...