Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært innom jobbannonsene på finn flere ganger i uken de siste fire-fem årene. For to år siden klarte jeg bare ikke mer av min daværende jobb, og ble aktiv søker. Jeg var da på intervju hos tre firma, og fikk tilbud hos alle tre. 

Jeg ser at de to jeg valgte å takke nei til, fremdeles sliter med å få tak i folk. Og det er det jo en grunn til... De tilbød meg begge helt latterlig lav lønn i forhold til både hva jeg hadde fra før, og hva som er normalt i bransjen, i tillegg til at betingelsene overhodet ikke var konkurransedyktige (noe de selv skrøt av at de var i annonsene). 

I mitt nåværende firma sliter de også noe voldsomt med å få fatt i folk til et par type stillinger. Og det er jo fordi de tilbyr så utrolig dårlige vilkår i forhold til omtrent alle andre firma der ute. De har vært på utkikk etter fire nye folk i denne typen stillinger siden jeg begynte i firmaet for halvannet år siden, uten å få napp. Rett før jul ansatte de to stk, som de overhodet ikke var fornøyd med (de ville ha seniorer med minst 5 års erfaring, men endte opp med to helt nyutdannede uten noe erfaring i det hele tatt), bare fordi de var desperate og MÅTTE ha noen folk nå. 

Er det ikke da fascinerende at de ikke skjønner at de er nødt til å tilby bedre betingelser? At ting som at man kun får hva man minimum har krav på i forhold til arbeidsmiljøloven, mens tilnærmet lik alle andre tilbyr så mye mer, faktisk spiller ganske stor rolle? At lønn spiller en rolle? De må ha brukt så forferdelig mange tusen kroner på annonsering, intervjurunder, forberedelser og you  name it, at de antageligvis hadde spart det inn for lengst om de bare hadde tilbudt litt bedre betingelser og fått ansatt noen i første utlysningsrunde. 

Felles for alle disse firmaene jeg har vært borti, er at de er relativt små, og ikke har hatt en skikkelig proff hr-avdeling. Kanskje det det kommer av?

Anonymkode: 777aa...b9c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan virke uforståelig, men jeg la merke til det du skrev om at disse firmaene var relativt små. Små firmaer har ofte ikke mulighet til å tilby så fete betingelser, og da handler det ikke nødvendigvis om vilje men om evne. Hjelper ikke at en vanlig lønn for <sett inn funksjon> stilling i bransjen er 600K hvis firmaet bare har råd til 400K i året...

Anonymkode: a4cac...6c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan virke uforståelig, men jeg la merke til det du skrev om at disse firmaene var relativt små. Små firmaer har ofte ikke mulighet til å tilby så fete betingelser, og da handler det ikke nødvendigvis om vilje men om evne. Hjelper ikke at en vanlig lønn for <sett inn funksjon> stilling i bransjen er 600K hvis firmaet bare har råd til 400K i året...

Anonymkode: a4cac...6c3

Det går ikke bare på lønn og ting som koster penger. I mitt firma er hjemmekontor fyfy. Det er helt gratis for bedriften å la ansatte koble seg opp hjemmefra for å jobbe. Men det nekter altså daglig leder, for han synes den uformelle praten i korridorene er så viktig... Så da er plutselig ikke stillinger så interessant for blant annet småbarnsforeldre som gjerne hadde hatt god utbytte av å kunne jobbe hjemmefra om kvelden etter ungene har lagt seg. Det går også på overføring av feriedager (ikke lov). Det koster ikke firmaet noe å la folk overføre en feriedag eller to til neste år, men det er altså daglig leder helt bestemt på at IKKE under noen omstendigheter er lov. 

Det er heller ikke alle småbedrifter som har dårlig økonomi. Det firmaet jeg jobber for nå, går så det griner. På årsfesten er det alltid fri bar, og alkoholregningen kommer på helt ville summer. Samtidig som firmaet nekter å betale mellomlegget på 6G og faktisk lønn når folk skal ut i foreldrepermisjon (og dette er i et firma med nesten bare menn, hvorav ingen har tatt mer enn fedrekvoten på 10 uker, og det ikke er en person i året engang som skal ut i permisjon), noe tilnærmet lik samtlige firma tilbyr. 

Anonymkode: 777aa...b9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...