AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #1 Skrevet 9. januar 2018 Når de gjelder rettsmøte/ rettsak ang barnefordelingsaker er det sånn at de sakkyndige er flink på at skille ut hva som er barnets egne meninger og ord fremfor hva de blitt fortalt fra den andre foreldren? Hva er deres erfaringer? Anonymkode: d6819...461
slagelse Skrevet 9. januar 2018 #2 Skrevet 9. januar 2018 Vår erfaring er sakkyndige kan være noen luringer. I mitt tilfelle var jeg barnet det gjaldt. Vi hadde flere sakkyndige. To av de sakkyndige skrev møtereferater med samtaler som skulle vært med meg. Problemet var bare at det var møtereferater fra samtaler som ikke har funnet sted . Den tredje sakkyndige vridde på det jeg sa og skrev ting jeg ikke har sagt. Mitt råd er å følge med på at sakkyndige gjør jobben sin. Sakkyndiges rapport blir som oftest veid tyngst i retten. Enten være seg Barnevernet eller barnefordelingsaker.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #3 Skrevet 9. januar 2018 Hvordan er det mulig at de skriver rapport om ting som ikke funnet sted? Hvordan kan man da følge med på at de gjør jobben riktig? Anonymkode: d6819...461
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #4 Skrevet 9. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig at de skriver rapport om ting som ikke funnet sted? Hvordan kan man da følge med på at de gjør jobben riktig? Anonymkode: d6819...461 Slagelse stoler ikke på, og svartmaler ved enhver anledning alt av myndigheter som håndterer barns rettsvern, helse, utvikling mm. Ta ham med ti klyper salt. Jeg har dessverre ikke erfaring å dele med deg, ville bare advare. Anonymkode: 196b8...d0d 3
slagelse Skrevet 9. januar 2018 #5 Skrevet 9. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slagelse stoler ikke på, og svartmaler ved enhver anledning alt av myndigheter som håndterer barns rettsvern, helse, utvikling mm. Ta ham med ti klyper salt. Jeg har dessverre ikke erfaring å dele med deg, ville bare advare. Anonymkode: 196b8...d0d Alle skal tas alvorlig . Ingen skal bagatelliseres for deres erfaringer . Bare fordi at folk har betydningsfulle jobber innen sakkyndig, barnevern og rettsvesen så skal man tenke over at det er flere sider av saker. Barn skal tas alvorlig og skal deres familie.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #6 Skrevet 9. januar 2018 Har blandet erfaring. En sakkyndig tok ikke en seksårings ord alvorlig. Barnet ville ikke bytte skole, men sakkyndig klarte ikke "oversette" det til at barnet ikke ville flytte til far. Barnet ble flyttet til far og måtte bytte skole, selv om barnet var veldig tydelig på at h*n ikke ville bytte skole. Barnet sa ellers ikke noe spesielt negativt eller positivt om hverken mor eller far. En annen sakkyndig klarte ikke å se en 8-åring være manipulert av far til å mene h*n skulle bo hos han, og ikke ville overnatte hos mor. Sakkyndig trodde ikke på mor når hun fortalte at barnet egentlig mente noe annet, og barnet hadde skiftet mening kort tid før sakkyndig skulle snakke med barnet. Jeg tror det blir lettere for sakkyndig når barnet blir eldre. En fjortenåring klarer nok å uttrykke seg bedre enn en åtteåring. Men det blir vanskeligere å oppdage manipulasjon jo eldre barnet er, særlig hvis barnet ikke er klar over selv at det blir manipulert. Kanskje det er best hvis barn ikke skal få lov til å si hvor de vil bo etter samlivsbrudd? Da slipper de i hvertfall å bli påvirket av foreldrene og havne i en vond lojalitetskonflikt Anonymkode: 76702...285
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #7 Skrevet 9. januar 2018 Min far har jobbet som sakkyndig i mange år. Han sier at folk gjerne reagerer negativt på at han må stille vanskelige spørsmål underveis i prosessen og enkelte blir da overbevist om at han er negativt innstilt til dem. Så det er enkelte som får sjokk når de kommer i retten og han snakker positivt om dem som foreldre. Jeg tror det er vanskelig å gi et enkelt svar på dette. Folk som er i barnefordelingssaker er jo de som gjerne har et høyt konfliktnivå og det er nok ikke alltid folk ser sine egne feil og mangler oppi dette, mens exens feil og mangler blir forstørret. Dermed kan det være vanskelig å si om de faktisk har blitt urettferdig behandlet eller ikke. Men det er jo heller ikke en eksakt vitenskap dette, det er jo basert på en vurdering av både foreldrene og barna. Så det er klart at det er mulig at folk klarer å lure den sakkyndige. Men jeg tror ikke man skal ha som utgangspunkt at det ikke er målet til den sakkyndige å gjøre det som er best for barnet. Anonymkode: 892e3...797
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #8 Skrevet 10. januar 2018 Vår sakkyndig er veldig tilbaketrukken. Klarer ikke å lese henne i det hele tatt. Eneste positive følelsen jeg har hatt til nå er at hun ikke har frarådet rettsak. Som jeg håper er til min fordel siden det er jeg som har stevnet. Hun spurte også hvor barnet på 6 ville bo. Og selvfølgelig svarte barnet at der den hadde bodd lengst. Ellers har ikke sakkyndig snakket noe særlig med barnet, men flere lange samtaler med oss. Anonymkode: eeb0e...1c2
Sbtx Skrevet 17. januar 2018 #9 Skrevet 17. januar 2018 Svar på spørsmålene. Ble tydelig og ærlig. Ikke drama eller skittkasting. Å snakke positivt om den andre foreldre er ikke verdens undergang heller. Du fikk jo brn med ham. Fokuser på barnet og dokumenter alt. Hva barnet sier når og hvorfor. Ikke abre uttalelser men også hvordan du opplevde at barne føte seg, redd? lei seg? Jeg tok opptak av samtelene jeg hadde emd barnet mitt da han vær helt ut av seg og ga det til sakkyndig. Jeg visste jeg hørtes ut som en dumm kjerring og gutten som besatt av djevelen men han fikk bilde selv. At gutten ville IKKE hos faren sin og kunne ikke sove der og hvor mye stresset og belastet gutten var om det. Om du føler deg mistillit, si ifra. Vi hadde en episode hvor barnefar prøvde å skape mistillit mellom meg og sakkyndige og hevdet at sakkynsige var enig med ham. Jeg rang sakkyndige mens han var på ferie og var tydelig at tilliten til personer og prossessen må bevares. Det viste seg at faren bare veidereførte feil info. Om du synes du trenger flere møter, si ifra.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #10 Skrevet 18. januar 2018 Sakkyndiges referat viser en meget partisk side til en av foreldrene her, hva er det at gjøre da? Anonymkode: d6819...461
slagelse Skrevet 18. januar 2018 #11 Skrevet 18. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sakkyndiges referat viser en meget partisk side til en av foreldrene her, hva er det at gjøre da? Anonymkode: d6819...461 Skal saken til retten? Sakkyndiges rapport blir som regel det utslagsgivende og mest vektlagt i dommen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå