Gå til innhold

Hva foregår i hodet på folk som mishandler spedbarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår i utgangpunktet ikke mekanismene i hodet på folk som er voldelige mot noen de er fysisk overlegen i forhold til. Ved fysisk likeverdighet kan en i det minste forstå vold som dårlig konfliktløsning på et eller annet nivå. En ting er menn som er voldelige mot kvinner og voksne som er voldelige mot barn, der kan man i det minste forstille seg at den underlegne har skapt irritasjon eller noe sånt, selv om det ikke på noen måte unnskylder vold mot noen som er fysisk totalt underlegen. Men når det gjelder vold mot noen som er helt og fullt forsvarsløs på alle nivåer så skjønner jeg ingenting. Tenker f.eks på den 3 mnd gamle babyen som nylig døde der faren nå er siktet for drap. Hva rører seg i hodet på foreldre som mishandler spedbarn? Er de psykiske skadet? Er de psykopater? Hvordan kan noen bevege seg så langt ut psykologisk at man mishandler et spedbarn?

Anonymkode: 3d245...d3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

er flere kvinner enn menn som mishandler barna. Det er det flere studier om

Anonymkode: 126ab...f87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår i utgangpunktet ikke mekanismene i hodet på folk som er voldelige mot noen de er fysisk overlegen i forhold til. Ved fysisk likeverdighet kan en i det minste forstå vold som dårlig konfliktløsning på et eller annet nivå. En ting er menn som er voldelige mot kvinner og voksne som er voldelige mot barn, der kan man i det minste forstille seg at den underlegne har skapt irritasjon eller noe sånt, selv om det ikke på noen måte unnskylder vold mot noen som er fysisk totalt underlegen. Men når det gjelder vold mot noen som er helt og fullt forsvarsløs på alle nivåer så skjønner jeg ingenting. Tenker f.eks på den 3 mnd gamle babyen som nylig døde der faren nå er siktet for drap. Hva rører seg i hodet på foreldre som mishandler spedbarn? Er de psykiske skadet? Er de psykopater? Hvordan kan noen bevege seg så langt ut psykologisk at man mishandler et spedbarn?

De er meget psyke,mangler empati og sjel.

Anonymkode: d5943...bb1

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket kjønn mishandleren har er helt irrelevant for tråden. Men hvis du har linker til studier rundt dette må du gjerne poste dem.

• Liker 5
Gjest Terence
Skrevet

Hvis en først skal være voldelig mot noen er det jo helt klart smartest å være det mot noen som er deg fysisk underlegen. Så kanskje de bare er...veldig smarte? Ja, og veldig voldelige da.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tenker har skjedd i sånne tilfeller er at babyen skriker og skriker og den voksne blir helt desperat på å få baby til å bli stille. Kanskje man ikke har sovet noe særlig k mange uker og desperasjonen blir 100 ganger så stor. Også ender det med at de rister baby uten kanskje å forstå hva som kan skje når man gjør det. 

Jeg klarer ikke se for meg at det er gjort med overlegg, men at det er nødt til å bære en form for ulykke pga desperasjon/uvitenhet. 

Anonymkode: c47ab...04c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gale folk gjør gale ting :/

Anonymkode: 053d3...ff3

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være flere grunner til mishandling eller drap av små barn. Ser man dette i historisk perspektiv, var eksempelvis oppførselen til Waffen-SS-soldatene som rykket frem i okkuperte områder på østfronten i løpet av 2. verdenskrig ikke av det milde slaget, og selv har jeg hørt historier om barn som ble holdt i føttene og slengt i veggen med hodet først slik at det ble knust, dog uten at jeg har sjekket hvor grundig dette er dokumentert.

Sikkert brutalt i manges øyne idag, men sett med øynene til disse soldatene var dette et nødvendig onde - akkurat som barna som omkom i gasskamrene. Hvorvidt man er blitt så mye mer sivilisert idag, kan kanskje også diskuteres når man ser på aborttallene for kvinner i 20-årene som begrunner valget sitt med at det å få barn rett og slett ikke "passer" der og da.

Kort sagt - den sterkeste part bestemmer hva som skal kunne defineres som et menneske; slikt har det vært til alle tider.

Anonymkode: faf96...53e

AnonymBruker
Skrevet

Syke folk!! 

Anonymkode: 67099...727

Skrevet
På 9.1.2018 den 4.45, AnonymBruker skrev:

Link til hvor det står at flere kvinner  dreper barn enn menn gjør?

Anonymkode: 03630...4f1

Skrevet

Finnes mange ulike grunner til at noen kan bli eller er født med den type tilbøyeligheter. Felles er at de ikke føler direkte empati med barn, de fleste kanskje ikke generelt. Noen av de er nok i stand til å føle empati, men de føler det kanskje ikke så automatisk og for alle. Det er også mulig de ikke registrerer barn som "mennesker" på samme måte som de ser på andre mennesker. Barn er mer bråkete skapninger som dyr, som man må være hard med for å få til være stille. Da ser man på dyr og mennesker mer som semi-maskiner som reagerer på stimuli, ikke som reagerer på smerte eller glede. 

Man trenger ikke nødvendigvis være skada for å oppføre seg sånn, men man er nok ikke helt normal heller

Anonymkode: 146f7...839

Skrevet

I noen tilfeller kan det selvfølgelig være at de mister besinnelsen, men det er vel ikke akkurat helt umulig at noen misshandler fordi de har vært utsatt for det selv som barn? Og bare viderefører det de har vært utfor selv, på en måte. Jeg regner med at du tenker på den saken med den babyen som de fant flere blåmerker på? Ja, noen mennesker kan lett få blåmerker på kroppen uten fysiske slag, så får bare håpe at det ikke er misshandling 

Skrevet
On 1/10/2018 at 3:06 PM, Mari Y said:

I noen tilfeller kan det selvfølgelig være at de mister besinnelsen, men det er vel ikke akkurat helt umulig at noen misshandler fordi de har vært utsatt for det selv som barn? Og bare viderefører det de har vært utfor selv, på en måte. 

hva slags unnskylding er det?????

Anonymkode: d3e27...b91

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva slags unnskylding er det?????

Anonymkode: d3e27...b91

Hva får deg til å tro at det er noen unnskyldning? Det er vel mer en forklaring enn en unnskyldning? 

• Liker 2
Skrevet

Den som forstår det er like syk i hodet. Grunnen til at vi ikke forstår det er altså at vi ikke er så syke.

Anonymkode: c771b...9ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...