Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at samtlige annonser på Finn etterlyser utadvendte regnskapsførere, med kundekontakt/rådgivning som en del av stillingen, men jeg har tidligere hørt at dette er et ganske "asosialt" yrke med lite kontakt med både kollegaer og kunder. Er det noen regnskapsførere her som kan fortelle litt om dette? Kan gjerne tenke meg å utdanne meg til regnskapsfører, men ønsker ikke høye sosiale forventninger på toppen av en allerede stressende jobb.

Anonymkode: fcdc3...a5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sender epost til regnskapsføreren i forbindelse med ting vi lurer på (ofte skatt).

Regnskapsfører trenger også noen ganger spesifisering på hvordan noe er en foretningsutgift. For eksempel er det begrenset hvor mye alkohol man kan kostnadsføre og finurlige triks for å kostnadføre mer (føre det som representasjonsgaver eller noe).

Jeg kan ikke forstå hvordan regnskapsføring skal være en stressende jobb. Man sitter å taster inn noen tall i ro og mak. Kan ikke tenke meg noe mindre stressende.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Vi sender epost til regnskapsføreren i forbindelse med ting vi lurer på (ofte skatt).

Regnskapsfører trenger også noen ganger spesifisering på hvordan noe er en foretningsutgift. For eksempel er det begrenset hvor mye alkohol man kan kostnadsføre og finurlige triks for å kostnadføre mer (føre det som representasjonsgaver eller noe).

Jeg kan ikke forstå hvordan regnskapsføring skal være en stressende jobb. Man sitter å taster inn noen tall i ro og mak. Kan ikke tenke meg noe mindre stressende.

Takk for svar! Kommunikasjon over e-post går jo greit.

Med stress mener jeg mye tidspress og overtid. Har lest at det er vanlig.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var regnskapsfører ville jeg sterkt foretrukket kommunikasjon over telefon. Hvis man gir dårlige råd skriftlig kan det medføre både erstattningsplikt og strafferettslig forfølgelse. Skjer det muntlig er det lettere å så tvil. Regner også med at telefoner om enkle spørsmål ikke er unormalt.

Men sånn som jeg forstår det er kontakten med regnskapsfører bare noen få ganger i året. Ofte i forbindelse med ansettelser og slikt. Men det varirer vel etter hvor store selskaper du jobber for. Jobber du for små bedrifter vil det jo være annen kommunikasjon enn med små. De små trenger mer rådgivning og hjelp med regler.

Overtid er vel vanlig i perioder. Men ser ikke helt stresset ved å taste inn noen tall på en datamaskin.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Da vet du jammen lite om det vi gjør. Det er løpende frister å forholde seg til, og det første halvåret kommer årsoppgjør oppå det vi gjør til vanlig. Overtid i flere måneder. Ikke stressende, det nei... og den punchinga er det slutt på, regnskapsføreren er langt mer en sparringspartner og rådgiver for sine kunder.

Angående kundekontakt er det mye hva man gjør selv, og hva slags portefølje man har. Noen av kundene mine er pratsomme og aktive i bedriften, og ringer/ kommer innom en del. Andre kommer med bilag eller sender de elektronisk til oss, og svarer på e-poster i ny og ne.

Anonymkode: 6f220...943

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg glemte.

Finn spøker jo med at alle vil ha "utadvente"-personer. Så en reklame som var sånn: "11584 bedrifter søkte etter utadvente ansatte i 2017, men ingen søkte etter innadvente. Her er det et market å utnytte!"

Utadvent er noe som de alle slenger med uten å egentlig tenke over det. Det er som punktlig eller pliktoppfyllende. Ikke tenk så mye over det.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er løpende frister å forholde seg til, og det første halvåret kommer årsoppgjør oppå det vi gjør til vanlig. Overtid i flere måneder. Ikke stressende, det nei... og den punchinga er det slutt på, regnskapsføreren er langt mer en sparringspartner og rådgiver for sine kunder.

Dette høres ut som en bedre beskrivelse av en regnskapsførers hverdag, ja. Revisor har vel mindre menneskelig kontakt? Noe å tenke på er at dette er bransjer som vil bli merkbart endret av robotteknologi.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Horten Market skrev:

Dette høres ut som en bedre beskrivelse av en regnskapsførers hverdag, ja. Revisor har vel mindre menneskelig kontakt? Noe å tenke på er at dette er bransjer som vil bli merkbart endret av robotteknologi.

Både regnskapsførere og revisorer drar en del på kundemøter, og vi har mange revisorene innom hos oss. De sier selv de har mye kontakt med folk i løpet av arbeidsdagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er revisor og tilbringer sikkert 40-50% av min tid hos kunden, i telefonen eller i møter på vårt kontor.

Når det gjelder regnskapsførere på rengkapskontor er arbeidspresset relativt til hvilke kunder de har og mengden\størrelsen på klientene. De som tjener godt jobber svært mye overtid - mer enn de fleste sammenlignbare yrker. Jeg ser det som et absolutt krav at dersom en regnskapsfører skal bli god og etterspurt, bør kundekontakten være høy. Spesielt i fremtiden der rådgivning kommer til å være en større del av den totale omsetningen.

At regnskapsføring er en bedagelig jobb er i beste fall misvisende. Det kan være det, men da er belønningen som regel deretter.

Anonymkode: d912a...5b7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...