AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #1 Skrevet 8. januar 2018 Og nå vil hun ikke gå ut på do. Noe som i grunn ikke hadde vært noe problem, men hun vil heller ikke bæsje i dokassa. Tisse i kassa gjør hun etterhvert. Hun er litt over 2 år og sluttet helt å bruke dokassa si i vår, men jeg har likevel latt den stå i tilfelle. Jeg har etter den tid fått en kattunge til, og har for øyeblikket tre dokasser med to forskjellige typer strø. Kattungen bruker alle doene, mens den andre holder seg til en. Jeg ser at hun også venter så lenge hun kan med å tisse, og hun leter i hjørner etter et sted å gå før hun til slutt går i kassa. Hun har bæsjet i en seng idag tidlig, og dagen før bæsjet hun ute ettersom jeg skjønte hun skulle på do og rakk å bære henne ut. Jeg var også ute med henne til hun var ferdig. Nå sitter jeg og venter i spenning for å se om hun viser tegn til å ville ut før jeg legger meg eller ikke. Hun pleier å ta seg en dotur ut rundt 2300 tida så det ser litt dårlig ut. Nabokatten er hele tiden ute etter henne, men han pleier å være inne på denne tiden så det har stort sett gått fint. Han har heller aldri angrepet henne mens hun har sittet på do før, men jagd henne flere ganger. Nå klarte han altså å hoppe på henne mens hun satt å bæsja (jeg var ute og ble vitne til hele greia). Hvordan kan jeg få henne til å ville ut igjen? Det er i tillegg ganske kaldt nå, men hun har likevel villet ut på raske 5minutts turer på do, men nå nekter hun helt å bli bare et trekkspill i døra om jeg prøver å dytte henne forsiktig. Jeg kan ikke tvinge henne ut, så andre muligheten er jo å løse do greia inne. Jeg regner med at det er fordi kattungen bruker alle doene at hun kanskje ikke vill bæsje der. Hun er ekstremt forsiktig og rolig av seg, mens kattungen er mer vilter og ikke redd for noe. De kommer likevel godt overens og både leker sammen og vasker hverandre. Begge kan finne på å starte leken og begge vasker begge, så jeg vil ikke si at det er noen uvennskap der, men kattungen har en mer dominerende personlighet. Begge er forresten kastrerte. Alle steder hvor katten kommer, kommer også kattungen frem, så jeg har ikke et sted hvor jeg kunne satt hennes do slik at den fikk være i fred. Noen som har noen ideer til hva jeg kan prøve? Anonymkode: 2f4a3...ec4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #2 Skrevet 8. januar 2018 Hvem er det egentlig som bestemmer her. Hiv ut katten når den skal ut. Anonymkode: 32637...bd9
Minya Skrevet 8. januar 2018 #3 Skrevet 8. januar 2018 Hvorfor har nabokatta tilgang til doen til kattene dine?
Gremlin Skrevet 8. januar 2018 #4 Skrevet 8. januar 2018 7 minutter siden, Minya skrev: Hvorfor har nabokatta tilgang til doen til kattene dine? Jeg tror muligens du misforsto ts. Den eldste katten har sluttet å bruke kassene inne, og går bare ut for å gå på do. Etter den ble angrepet av nabokatta mens hun satt på do utendørs, har hun ikke turt å gå ut for å gå på do mer, og vil heller ikke bruke de kassene som står inne. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #5 Skrevet 8. januar 2018 Det er ikke bare at det har blitt kaldere ute da? Mine katter har være mye inne de siste tre dagene fordi minusgradene har kommet gradvis. Du kan alltids bli med katten ut iblant, katter bruker liker selskap Anonymkode: d5011...b83
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #6 Skrevet 8. januar 2018 2 minutter siden, Gremlin skrev: Jeg tror muligens du misforsto ts. Den eldste katten har sluttet å bruke kassene inne, og går bare ut for å gå på do. Etter den ble angrepet av nabokatta mens hun satt på do utendørs, har hun ikke turt å gå ut for å gå på do mer, og vil heller ikke bruke de kassene som står inne. Ja det stemmer, beklager hvis det ble litt uklart.Katten min satt på do ute langs husveggen (lite snø der), jeg drev i garasjen og så kom nabokatta snikende som han har det med å gjøre og hoppet rett på henne. Jeg så han heller ikke før katten min skrek rett ut. Har også prøvd å sette henne ut, men hun sitter kliss inntil døra og gjør ingenting før hun kommer inn igjen, og jeg kan ikke la henne være timevis ute når det er så kaldt. Det er også en viss risiko og la henne være ute uten mulighet til å komme raskt inn igjen hvis nabokatten skulle komme. Han har allerede tatt ett øye på en annen nabokatt. Jeg pleier derfor å la gangdøra stå på gløtt hvis hun er ute alene, han følger ikke etter inn i gangen og skriker gjør hun hele veien dit så har alltid klart å få henne inn i god behold. Jeg har også vært med henne ut, men hun gjør ingenting, sitter bare ved døra og venter, og løper til døra hvis jeg setter henne lenger unna. Den ene ganga jeg rakk å ta henne ut var det tydelig at nå måtte hun skikkelig på do, men jeg kan jo ikke sitte å vente på at hun nesten bæsjer på seg hele tiden, spesielt ikke om natta, og har ikke mulighet da jeg er på jobb. Når hun var mindre å begynte å være ute og møtte på nabokatten de første gangene så ble hun også så skremt og ikke ville ut på noen dager, men da brukte hun fortsatt dokassa. Jeg tror heller ikke han har klart å overraske hun på do før, men fordi det er så mye snø nå er det mer begrensa hvor hun kan rømme. Jeg håper hun blir litt modigere, og hun i nøden finner frem til dokassa, men tar gledelig imot alle tips for å motivere henne til på bruke kassa igjen. Hun er ikke spesielt glad i godbiter eller mat, så lar seg ikke bestikke Anonymkode: 2f4a3...ec4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #7 Skrevet 8. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare at det har blitt kaldere ute da? Mine katter har være mye inne de siste tre dagene fordi minusgradene har kommet gradvis. Du kan alltids bli med katten ut iblant, katter bruker liker selskap Anonymkode: d5011...b83 Jo kanskje, håper på litt mildere vær og at det er en del av årsaken. Det har vært kaldere i vinter og hun har likevel kjappa seg ut på do, men det kan godt være at det også gjør det vanskelig for henne. Anonymkode: 2f4a3...ec4
Gremlin Skrevet 8. januar 2018 #8 Skrevet 8. januar 2018 Har du mulighet til å sette ei kasse inne på et rom der du kan stenge igjen døren? Så kan du sette henne der inne ei stund for å se om hun da vil bruke kassa når kattungen ikke har tilgang? Hvis det fungerer og du gjør det noen ganger kan det jo hende at katten sier ifra selv når hun vil inne på det rommet hvor doen er.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #9 Skrevet 9. januar 2018 2 minutter siden, Gremlin skrev: Har du mulighet til å sette ei kasse inne på et rom der du kan stenge igjen døren? Så kan du sette henne der inne ei stund for å se om hun da vil bruke kassa når kattungen ikke har tilgang? Hvis det fungerer og du gjør det noen ganger kan det jo hende at katten sier ifra selv når hun vil inne på det rommet hvor doen er. Ja kanskje det vil hjelpe. Jeg skal gjøre et forsøk imorgen etter jobb med ren do og ny sand, men tenker jeg lar tilgangen til doen (samme kasse hun hadde som kattunge og samme type sand) være åpen i natt og på dagen imorgen da det er en stund siden hun har vært på do. Hun har jo tisset på samme kasse som kattungen, men hun ventet virkelig i det lengste da også. Hun hadde jo så gode rutiner med å gå raskt ut etter frokost, middag og en tur før leggetid. Hadde hun bare klart å fått samme rutine inne skal jeg med glede åpne døra for henne når hun må på do! Takk for tips, håper det ordner seg. Uansett gått å få ut litt frustrasjon og bare skrive det ned. Hun er jo så snill og forsiktig denne katten, og egentlig aldri gjort noe galt, ikke noe gøy å se at hun gruer seg sånn og venter i det lengste for å gå på do. Sikker på at hun hadde klart å skremme nabokatten også hadde hun bare turt, for hun er stor og sterk, men skikkelig pingle altså Anonymkode: 2f4a3...ec4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #10 Skrevet 9. januar 2018 Veit du om denne nabokatten er kastrert? Høres ikke sånn ut nemlig. Dersom den ikke er det ville jeg sagt ifra til eieren hvordan pusen terroriserer nabolaget og be dem om å vennligst kastrere den slik at den blir roligere av seg etter hvert. Noen ganger er de alt for voksne til at kastrering har noen hensikt, men det er verdt å prøve. Anonymkode: 554d7...58c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå