Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg fyller 22 år dette året og stresser derfor med hva jeg skal studere. I høst begynte jeg på eiendomsmegling som har vært noe jeg ville studere lenge, men innså hvor dårlig markedet er og hvor dårlig selve jobben er når jeg begynte. Det ble veldig demotiverende for meg.. Vil ha et trygt arbeid, og vil helst unngå å jobbe mye helg og kvelder. Valgte da å melde meg ut nå etter jul fra BI, men vurderer noen av de andre linjene der. Enten økonomi og administrasjon, eller internasjonal markedsføring. Er ikke 100% sikker på noen av disse linjene, derfor er det litt skummelt å bytte og fortsette når jeg ikke er helt sikker. Økonomi er jo "safe" og jeg kan bygge på en master, men er usikker på om jeg vil trives med det. Internasjonal markedsføring virker spennende, men er jo også vanskelig med jobb for markedsførere i dag. Noen som har noen erfaringer med disse studiene?

Jeg har også litt andre interesser, men føler at jeg vil studere har dårlige jobbmuligheter. Har vært innom interiørarkitektur, politi (hvis jeg kommer inn), interaksjonsdesign blant annet. Førstnevnte har nok vært det som jeg føler passer meg veldig bra, MEN tviler bare på mulighetene etter studiet.. Har også vurdert et studie innen IT eller data, men usikker på hva slags studie jeg burde gå da. Har ingen fag for å komme inn på ingeniørstudiet heller. Føler meg veldig lost fordi det er så mye å tenke på rundt et studievalg, og jeg vil også slippe å få mer studielån enn jeg allerede har.. Er jo viktig for meg at jeg ser en fremtid etter studietiden og at jeg vil trives, i tillegg til at det er en god lønn og litt muligheter. Blir helt stresset av dette og vil helst finne min retning så fort jeg kan. Vil få meg en jobb jeg trives i og slutte å føle meg ubrukelig mens jeg ser venner som blir ferdige med bachelor nå til våren.. Noen som kan gi meg noen gode råd eller som har studert noe av det jeg har nevnt, og noen råd rundt de? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle de du nevner her utenom IT er vanskelig å få jobb innen.

Anonymkode: a6869...67c

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i en lignende utrivelig situasjon. Jeg valgte se på jobbmarkedet for ulike studier da jeg skulle researche, og studiet (realfag) jeg går nå har relativt gode jobbutsikter om man vender blikket vekk fra storbyer. Brenner ikke akkurat for faget og har ikke konkurranseinstinkt heller, men i disse tider og fremover veier en godt betalt jobb tyngre enn usikker/konkurransepreget jobbmarked innenfor interesser.

Mitt tips til deg er å oppsøke jobbstillinger som du kunne tenke deg å jobbe som og se hva stillingene krever for ansettelse, fremfor å lese om studier på skolenettsider. Studie-beskrivelser skal jo selge seg selv, og realiteten er oftest at skolene romantiserer hele dritten og man har tatt på seg mye hard skolearbeid for å komme til en mye hardere jobbmarked for en ok betalt jobb (og masse studielån hvis privatskole). Dette har ikke skoleansatte lov til å si fordi skolen tjener på per studenthode de huser selvsagt.

Anonymkode: 54bc5...934

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser du er interessert i eiendom og arkitektur, hvorfor ikke sjekke ut studiene på NMBU? https://www.nmbu.no/studier tror jobbmulighetene er større med noen av disse studiene.

Anonymkode: 9170a...887

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bachelor i markedsføring og anbefaler ikke dette ettersom det er vanskelig å få jobb. Hva med lærer? Gode jobbmuligheter :) vurderer det selv. 

Anonymkode: 59eae...3b6

AnonymBruker
Skrevet

En kombinasjon av IT (programmering) og interaksjonsdesign har jeg tro på. Da kan du bruke gleden ved å designe i kombinasjon med noe matnyttig - og du har mulighet til å gå mer i den ene eller andre retningen, alt etter hva som finnes av jobber.

Anonymkode: 54ca3...728

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, Sigridl said:

Hei! Jeg fyller 22 år dette året og stresser derfor med hva jeg skal studere. I høst begynte jeg på eiendomsmegling som har vært noe jeg ville studere lenge, men innså hvor dårlig markedet er og hvor dårlig selve jobben er når jeg begynte. Det ble veldig demotiverende for meg.. Vil ha et trygt arbeid, og vil helst unngå å jobbe mye helg og kvelder. Valgte da å melde meg ut nå etter jul fra BI, men vurderer noen av de andre linjene der. Enten økonomi og administrasjon, eller internasjonal markedsføring. Er ikke 100% sikker på noen av disse linjene, derfor er det litt skummelt å bytte og fortsette når jeg ikke er helt sikker. Økonomi er jo "safe" og jeg kan bygge på en master, men er usikker på om jeg vil trives med det. Internasjonal markedsføring virker spennende, men er jo også vanskelig med jobb for markedsførere i dag. Noen som har noen erfaringer med disse studiene?

Jeg har også litt andre interesser, men føler at jeg vil studere har dårlige jobbmuligheter. Har vært innom interiørarkitektur, politi (hvis jeg kommer inn), interaksjonsdesign blant annet. Førstnevnte har nok vært det som jeg føler passer meg veldig bra, MEN tviler bare på mulighetene etter studiet.. Har også vurdert et studie innen IT eller data, men usikker på hva slags studie jeg burde gå da. Har ingen fag for å komme inn på ingeniørstudiet heller. Føler meg veldig lost fordi det er så mye å tenke på rundt et studievalg, og jeg vil også slippe å få mer studielån enn jeg allerede har.. Er jo viktig for meg at jeg ser en fremtid etter studietiden og at jeg vil trives, i tillegg til at det er en god lønn og litt muligheter. Blir helt stresset av dette og vil helst finne min retning så fort jeg kan. Vil få meg en jobb jeg trives i og slutte å føle meg ubrukelig mens jeg ser venner som blir ferdige med bachelor nå til våren.. Noen som kan gi meg noen gode råd eller som har studert noe av det jeg har nevnt, og noen råd rundt de? 

Interaksjonsdesign er da IT. Og jobbmarkedet i IT-studier er jo veldig bra. Du må jo ikke gå BI (privat), men kan finne et studie på et/en offentlig universitet/høyskole, om du er bekymret for studielånet. Jeg har gått master i informatikk med fokus på interaksjonsdesign, fikk jobb mange måneder før jeg var ferdig. Samme med de fleste jeg studerte sammen med.

Anonymkode: 8a6af...edb

Skrevet

For det første: det finnes ikke noen trygge valg. Ingen vet hvordan behovet i arbeidsmarkedet er om 5 - 10 år. Noen valg er så klart tryggere enn andre, men..

Og om man får seg jobb, handler om mer enn studiet. Hvilke kontakter har du? Erfaringer? Referanser? Hva er det som skiller deg ut sammenlignet med andre med samme formelle kompetanse? Hvor bor du? De fleste stillinger lyses ikke ut offentlig.

Jeg har f.eks aldri fått en jobb via søknad, kun når jeg har fått tips av bekjente eller oppsøkt arbeidsgivere selv. Jeg har høyere utdannelse, men alle jobbene jeg har hatt har ikke krevd utdannelse - og jeg har ikke tatt de lavest betalte yrkene heller.

En annen ting, er at på forum som kvinneguiden, er det nok en del av dem som selv sliter med å få seg jobb, som vil advare deg mot å studere det samme - da vil de iallefall ha fått en konkurrent mindre. Og, stort sett er det ikke det som får seg jobb som vanker her inne på forumet.

Jeg er arbeidsledig selv for tiden. Når jeg var i jobb og alt gikk på skinner, satt jeg ikke å skrev på kvinneforum. Så det vil nok være en del skeivhet i rådene du får.

Sist men ikke minst: det er håpløst å studere f.eks ingeniør eller IT dersom du absolutt ikke er interessert i data eller matematikk. Da vil studiet bli veldig tungt. Og mange IT-jobber, krever ikke formell utdannelse. Arbeidsgivere ser like gjerne etter engasjerte, selv-lærte personer som brenner for faget 24/7. Ingen studiet vil kunne gi deg den kompetansen.

AnonymBruker
Skrevet

Og mange IT-jobber, krever ikke formell utdannelse. Arbeidsgivere ser like gjerne etter engasjerte, selv-lærte personer som brenner for faget 24/7. Ingen studiet vil kunne gi deg den kompetansen.

Det stemmer ikke, det stemte for 15 år siden, men ikke i dag.

Anonymkode: 69a44...358

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, det stemte for 15 år siden, men ikke i dag.

Anonymkode: 69a44...358

Tja. F.eks innen programmering. Hvor mange blir ansatt på grunn av studier? Har flere venner som ikke har utdannelse, men har lært seg programmering på egenhånd og er i gode jobber.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, straamann skrev:

Tja. F.eks innen programmering. Hvor mange blir ansatt på grunn av studier? Har flere venner som ikke har utdannelse, men har lært seg programmering på egenhånd og er i gode jobber.

Og hvor lenge har de vært innenfor denne bransjen da? 

Anonymkode: dbb8a...3a8

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor lenge har de vært innenfor denne bransjen da? 

Anonymkode: dbb8a...3a8

En er daglig leder for et webutviklingsfirma, og har vært det i 15 år. Han har ansatt personer helt siden oppstarten, men også flere i nyere tid.

Men ja det er klart at det er stadig sterkere press på utdanning i arbeidsmarkedet. Samtidig vil det alltid være rom for mennesker med de rette egenskapene, uavhengig av utdanning - så fremt det ikke er snakk om profesjonsyrker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...