Gå til innhold

Ødelagt utdanning pga. depresjon. Finnes det noen måte å forklare dette på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Startet på 2-årig Mastergrad, som nå har utviklet seg til en 4-årig Mastergrad. Klarer bare ikke å komme meg over kneika til å skrive selve Masteroppgaven. For 3-4 år siden utviklet jeg depresjon, samt angst. Og siden den tid har det bare gått nedover. 

Klarer ikke møte opp på forelesning, ligger i senga til langt på ettermiddagen og stirrer i taket. Drikker meg overstadig full hver helg, ofte alene, og greier ikke følge gruppearbeid eller tidsfrister. Har hatt en sterk mistanke om voksen / udiagnostisert ADD på toppen av alt, som jeg skal utredes for. Har av forskjellige grunner aldri oppsøkt hjelp om depresjonen eller angsten (stigma f.eks). 

Karakterene har dalt. Ligger på D i snitt, selv om jeg var B student når jeg tok Bachelor. Du ser en klar trendlinje som går nedover - resten av de jeg studerer eller studerte med har bare gått oppover. 

Har ikke hatt en eneste sommerjobb eller internship ila. de sju åra jeg har studert. Har faktisk veldig, veldig lyst å jobbe, men det er nærmest umulig å få noe med mine karakterer og mangel på erfaring. Som de sier; Har du ikke gode karakterer, så kan dette kompenseres med erfaring - Jeg har ingen av delene. De 4-5 første årene var ikke dette noen problem, da alle fikk jobb - De 3 siste årene har det vært mer fokus på jobb og erfaring.

Og jeg vet at i mitt yrke, El-kraft / Energi, som er sterkt mannsdominert (er selv mann), så ser mange på depresjon / angst / ADD / osv. som tull og unnskyldninger. Dette av erfaring, da jeg før jobbet som lærling ved en større bedrift før studiene, og så hvordan de behandlet folk som ble sykemeldt av slike grunner. 

Mest av alt har jeg lyst til å bare bli motivert, strukturert, og ikke føle meg som dritt. Har lyst til å bli bedre, og har lyst til å forklare at de siste 3-4 årene har vært sterkt preget av sykdom fra min side. Men frykte å bare bli stemplet som lat, ubrukelig, eller for stor risiko. Har droppet alkoholen, og tvunget meg selv til å dra på trening hver morgen, for å få struktur. Dette virker å fungere så langt. 

Noen innspill? Eller noen som har vært gjennom det samme? 

Anonymkode: f2840...13b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei har ikke opplevd det samme men du blander nok ADD med dine depresjonssymptomer. Så lenge du er deprimert vil du ikke bli diagnosert med ADHD da symptomene kan være like. Du må ha hatt ADHD symptomer som barn for å få en ADHD diagnose. 

Anonymkode: 4d659...7bb

AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med legen din om dette? Hva tenker du om å gå til psykolog? 

Noen studiesteder har ulike tilbud via studentsamskipnaden du kan sjekke ut (under "helse"). Det kan være mestringskurs eller hjelp ifbm angst. I Trondheim finnes også noe som heter "studier med støtte" du kan sjekke ut, om du bor der.

Sjekk ut lånekassens regler angående sykdom. Om du kan få dokumentert sykdom har de ordninger som er gunstige. 

Kjempefint at du har klart å kutte alkoholen og trener fast! Det er et godt steg i riktig retning.

Anonymkode: b7f34...e58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...