Gå til innhold

Ødelagt utdanning pga. depresjon. Finnes det noen måte å forklare dette på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Startet på 2-årig Mastergrad, som nå har utviklet seg til en 4-årig Mastergrad. Klarer bare ikke å komme meg over kneika til å skrive selve Masteroppgaven. For 3-4 år siden utviklet jeg depresjon, samt angst. Og siden den tid har det bare gått nedover. 

Klarer ikke møte opp på forelesning, ligger i senga til langt på ettermiddagen og stirrer i taket. Drikker meg overstadig full hver helg, ofte alene, og greier ikke følge gruppearbeid eller tidsfrister. Har hatt en sterk mistanke om voksen / udiagnostisert ADD på toppen av alt, som jeg skal utredes for. Har av forskjellige grunner aldri oppsøkt hjelp om depresjonen eller angsten (stigma f.eks). 

Karakterene har dalt. Ligger på D i snitt, selv om jeg var B student når jeg tok Bachelor. Du ser en klar trendlinje som går nedover - resten av de jeg studerer eller studerte med har bare gått oppover. 

Har ikke hatt en eneste sommerjobb eller internship ila. de sju åra jeg har studert. Har faktisk veldig, veldig lyst å jobbe, men det er nærmest umulig å få noe med mine karakterer og mangel på erfaring. Som de sier; Har du ikke gode karakterer, så kan dette kompenseres med erfaring - Jeg har ingen av delene. De 4-5 første årene var ikke dette noen problem, da alle fikk jobb - De 3 siste årene har det vært mer fokus på jobb og erfaring.

Og jeg vet at i mitt yrke, El-kraft / Energi, som er sterkt mannsdominert (er selv mann), så ser mange på depresjon / angst / ADD / osv. som tull og unnskyldninger. Dette av erfaring, da jeg før jobbet som lærling ved en større bedrift før studiene, og så hvordan de behandlet folk som ble sykemeldt av slike grunner.