Gå til innhold

Mamma røyker inne når barnebarna er på besøk. Nå vil ikke svigerinnen min ta med ungene på besøk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir langt, men jeg håper noen tar seg tid til å lese og kanskje har noen råd til oss.

Mamma klager stadig på at hun ser barnebarna sine alt for sjelden.  Broren bor i København med kona si og to barn. Det eldste barnet er fire år og det yngste er fire måneder gammelt.  Mamma og pappa bor landlig til på Østlandet.  

Etter at ungene kom til verden har broren min og familien hans på vært besøk hos mamma og pappa et par-tre ganger i året.  De blir stort sett hos mamma og pappa tre-fire dager.  Mamma og pappa reiser til København et par ganger i året, stort sett er det helgeturer, fredag til søndag. Pga at mamma er kronisk syk er det å reise en stor påkjenning for henne og hun er gjerne sengeliggende i flere dager etter en sånn tur for å ta seg inn igjen.

Grunnen til at broren min og familien ikke kommer på besøk oftere eller blir lenger er at mamma røyker mye (20-30 sigaretter per dag) og hun er veldig dårlig til å ta hensyn til ungene.  Til tross for gjentatte oppfordringer fra hele familien om å røyke ute når de er på besøk røyker hun inne.  Gjerne i samme rom som barna.  Dette får svigerinnen min til å se rødt og hun vil helst ikke besøke mamma og pappa i det hele tatt.  Broren min er jo enig med kona si, men samtidig synes han det er vanskelig å ikke besøke mamma og pappa siden han ønsker at barnebarna skal få et forhold til farmoren og farfaren sin.

Både broren min og jeg har forsøkt å ta opp dette med pappa, men han unnskylder mamma med at hun er syk.  At sykdommen spiller en rolle er jeg ikke i tvil om.  Helsetilstanden til mamma har forverret seg de siste årene og etterhvert som helsa har blitt dårligere har også evnen til å ta hensyn til de rundt henne forsvunnet mer og mer.  

Sist broren min og familien var hjemme på besøk, rett før jul, var mamma i dårligere form enn på lenge. Høytider tar veldig på henne psykisk og hun stresser alltid veldig med alt som skal gjøres, forberedes etc., til tross for at hun ikke er i stand til å bidra særlig mye praktisk.  Dermed ble nok besøket et ekstra stressmoment i førjulstida og mammas evne til å ta hensyn forsvant helt.  Hun satt bl.a. og røyket bare et par meter fra svigerinnen min som ammet yngstemann flere ganger. 

Det endte vel som det "måtte".  Etter en ganske oppheta diskusjon endte det med at broren min og familien reiste hjem et døgn før planen, og svigerinna mi gjorde det klart at det er uaktuelt for dem å komme på besøk så lenge mamma ikke klarer å ta hensyn.  Broren min synes det er leit, men samtidig er han jo enig med kona si i at ungene ikke skal utsettes for røyk.  

Anonymkode: 88855...437

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å røyke inne med barn til stede er fullstendig forkastelig. Når moren din ikke evner å ta hensyn til barnebarna, så evner hun heller ikke å få noe forhold til dem. 

Så løsningen her må bli at din far reiser alene på besøk til barnebarna, mens moren din holder seg hjemme.

• Liker 42
Skrevet

Hadde heller ikke tatt med barna mine til noen som ikke tar slike hensyn, og hadde ikke godtatt at noen ville røyke i mitt hjem. Eneste rådet jeg har er å støtte broren din og svigerinna di, de har rett.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er moren din som er teit. Det minste hun kan gjøre, siden hun nekter å ut, er å sette seg i en annen etasje bak en lukket dør med vindu på vidt gap å sitte der å dampe. Man røyker rett å slett ikke så nær barn. Det gjør man bare ikke.

Anonymkode: 7b5c6...e28

• Liker 24
Skrevet

Svigerinnen din gjør det eneste rette. De må holde knallhardt på om hun røyker inne, så drar de sporenstreks. Moren din tror det er OK fordi alle finner seg i røykingen. Hun må nok selv krype til korset og love å ikke røyke om de kommer - og hvis hun ikke holder det så er det bare å dra. Moren din blir bare mer egoistisk av å ikke bli motsagt.

• Liker 22
Skrevet

Jeg besøkte ikke mine foreldre (eller andre heller) som røkte inne  når ungene var små. Gjør det ikke nå heller selv om ungene er store. 

Uansett hvilken sykdom man har, så sitter man ikke og nidamper ved siden av en baby som blir ammet!!! 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det virker vel heller som at moren som røyker er så pass dårlig helsemessig at hun ikke forstår at røyking er farlig. Altså, det er mentalt, det her, ikke fysisk. eller*?

Anonymkode: 645ab...1d9

• Liker 9
Skrevet

20-30 sigaretter innendørs er rimelig heavy passiv røyking for små barn da. Jeg forstår at svigerinnen din ikke kan utsette barna sine for det.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Moren din velger jo nå dette selv. Hun kan enkelt gå ut for å røyke når de er på besøk eller stenge seg inne på et rom der barna ikke har tilgang for å røyke, eller så får hun ikke sett mer til barnebarna. Det virker som du/dere prøver å unnskylde det med at hun er dårlig - hva så at hun er dårlig? Denne passive røykingen er ikke bra for barna i det hele tatt, og det er faktisk de som kommer først. Hun velger jo selv hva hun gjør i sitt eget hus, men konsekvensen av å røyke inne er nå at barnebarna ikke kommer på besøk. Når hun da i tillegg er så dårlig at hun ikke kan komme  på besøk til dem, så får hun ikke sett dem. 

Anonymkode: 58062...861

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, minister-mio skrev:

20-30 sigaretter innendørs er rimelig heavy passiv røyking for små barn da. Jeg forstår at svigerinnen din ikke kan utsette barna sine for det.

Enig i det. Det er stor forskjell på et par sigaretter og et par pakker. Røyken og lukta sitter i alt av tøy, tekstiler og vegger. Det er ikke mulig å ikke bli utsatt for farlige stoffer. Det er 2017, og vi er heldigvis mer opplyst nå om skadene av passiv røyking. 

Anonymkode: 25bb3...bfd

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det. Det er stor forskjell på et par sigaretter og et par pakker. Røyken og lukta sitter i alt av tøy, tekstiler og vegger. Det er ikke mulig å ikke bli utsatt for farlige stoffer. Det er 2017, og vi er heldigvis mer opplyst nå om skadene av passiv røyking. 

Anonymkode: 25bb3...bfd

etter å ha røyket tjue sigaretter inne er det mer enn bare lukt i tekstiler. Barna puster røyken inn i lungene sine.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker vel heller som at moren som røyker er så pass dårlig helsemessig at hun ikke forstår at røyking er farlig. Altså, det er mentalt, det her, ikke fysisk. eller*?

Anonymkode: 645ab...1d9

TS her.

Det er en kombinasjon av både fysisk og psykisk sykdom.  Den fysiske lidelsen til mamma har ført til ganske store psykiske problemer.  Det har visst bl.a. med heftig medisinbruk gjennom lang tid å gjøre.  Det er mange sperrer og sosiale antenner som har blitt borte med årene og det har resultert i en del rarer situasjoner i familien.  Bl.a. ba hun sin onkel, som har ligget i konflikt med broren sin i over 10 år, i 60-års laget sitt, vel vitende om at foreldrene hennes (som har vært til hjelp og støtte for henne i en årrekke) ville bli såret.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren din velger jo nå dette selv. Hun kan enkelt gå ut for å røyke når de er på besøk eller stenge seg inne på et rom der barna ikke har tilgang for å røyke, eller så får hun ikke sett mer til barnebarna. Det virker som du/dere prøver å unnskylde det med at hun er dårlig - hva så at hun er dårlig? Denne passive røykingen er ikke bra for barna i det hele tatt, og det er faktisk de som kommer først. Hun velger jo selv hva hun gjør i sitt eget hus, men konsekvensen av å røyke inne er nå at barnebarna ikke kommer på besøk. Når hun da i tillegg er så dårlig at hun ikke kan komme  på besøk til dem, så får hun ikke sett dem. 

TS her.

Nei, jeg prøver ikke å unnskylde henne og det gjør ikke broren min heller.  Vi er enige i at det er uakseptabelt at ungene utsettes for røykingen hennes.  Men situasjonen blir vanskeligere av at mamma er syk og har mistet mange "antenner" de årene hun har vært syk. Det virker ikke som hun forstår problemet og vi skjønner ikke hvordan vi skal nå inn til henne.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Nei, jeg prøver ikke å unnskylde henne og det gjør ikke broren min heller.  Vi er enige i at det er uakseptabelt at ungene utsettes for røykingen hennes.  Men situasjonen blir vanskeligere av at mamma er syk og har mistet mange "antenner" de årene hun har vært syk. Det virker ikke som hun forstår problemet og vi skjønner ikke hvordan vi skal nå inn til henne.

Hun trenger ikke å skjønne problemet. Det hun trenger å vite: røyking inne = ingen besøk. Røyking ute = besøk

Anonymkode: 954a2...dd7

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Men hun vet vel nå årsaken til at de ikke kommer til å besøke dem igjen? Bryr hun seg ikke, forstår hun det ikke eller synes hun det er for mye å be om som er greia? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner svigerinnen din veldig godt! Moren din virker som en egoistisk kjerring.. om hun ikke kan stumpe røyken for barnebarnas skyld fortjener hun ikke besøk..

Anonymkode: a556f...6ab

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å bli utsatt for passiv røyking som voksen en gang, og vegrer meg for å besøke folk som røyker inne. Skjønner dem veldig godt, og her er det ikke du eller noen andre enn moren din som kan ta ansvar. Evt. om dere har plass til svigerinnen og hennes familie, slik at de slipper å overnatte i et røykehjem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Moren er jo syk. Spørsmålet er hvordan ts og familien skal få henne til å forstå at hun ikke kan røyke ved siden av en baby. Hun har jo åpenbart svekket kognitiv kapasitet. 

Anonymkode: f834c...f78

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...