Gå til innhold

Hva er fair pris for barnepass på morgenen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og sønnen min bor i et byggefelt. Jeg har han 100 % og har til nå jobbet redusert for å rekke å hente/levere i barnehagen. 

Til høsten begynner han på skolen, som ligger nær hjemmet. 

Hans beste kompis har både mor og far som jeg kommer godt overens med. De begynner på samme skole til høsten. 

Vi har begge bare et barn, og moren i nabofamilien begynner ikke på jobb før kl 9-9.30. 

Jeg har et ønske om å lufte for dem om sønnen min kunne komme til dem og spise frokost og bli fulgt til skolen de første par årene. Det blir da ca en times pass alle skoledager. 

Da kunne jeg reist hjemmefra tidligere, jobbet 100 % og fått bedre orden på økonomien. 

Men jeg må jo selvsagt betale noe for dette. Blir betalingen for høy, går vinninga opp i spinninga og jeg kan like gjerne fortsette i redusert stilling. 

Hva tenker dere? Hva er fair pris å tilby? 

Anonymkode: 5729b...66a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Men fulgt til skolen de første par årene? Her går de aller fleste til skolen i løpet av første klasse. 

Jeg personlig hadde ikke ønsket å binde meg til en sånn avtale. Hva tenker du å gjøre hvis de er bortreist en uke? Hva hvis sønnen hennes er syk? Skal hun likevel følge din sønn til skolen? 

Anonymkode: 41e00...835

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg med glede gjort for naboen min sin sønn som er kamerat med min sønn.Vi stiller opp for hverandre når det trengs,bytter på henting/levering.Plutselig en dag er det di som trenger hjelp til barnepass av deg,så synes det høres litt rart ut med betaling.Men det er min mening😊

Anonymkode: e476e...b64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det høres merkelig ut med betaling i et slikt tilfelle - de har jo allerede et barn selv som må på skolen. Samtidig tror jeg ikke det blir nødvendig at barna følges på skolen såpass lenge... kanskje de første dagene eller ukene, men etter det burde det gå helt fint. Ville ha sendt med litt matpenger for å betale for frokosten, eventuelt selv f.eks. bakt brød og sendt med pålegg over. 

Anonymkode: 552e3...d6f

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke. Men fulgt til skolen de første par årene? Her går de aller fleste til skolen i løpet av første klasse. 

Jeg personlig hadde ikke ønsket å binde meg til en sånn avtale. Hva tenker du å gjøre hvis de er bortreist en uke? Hva hvis sønnen hennes er syk? Skal hun likevel følge din sønn til skolen? 

Han må jo komme seg ut døren og få i seg frokost. Om jeg bare får lempet han over til naboen kl 7.20 kan jeg jobbe fulle dager. Men jeg kan ikke forlate han alene kl 7.20 og forvente at han kommer seg på skolen, selv når han går i andre klasse. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må jo komme seg ut døren og få i seg frokost. Om jeg bare får lempet han over til naboen kl 7.20 kan jeg jobbe fulle dager. Men jeg kan ikke forlate han alene kl 7.20 og forvente at han kommer seg på skolen, selv når han går i andre klasse. 

De fleste går jo på SFO, denne åpner vel stort sett 7.30? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller ikke bint meg opp til en slik avtale. Selv om det bare hadde vært hyggelig de dagene det ikke var noe spesielt, så hadde jeg blitt litt stresset av tanken på om jeg ble syk, mitt barn ble syk, jeg eller barnet hadde en legetime tidlig på morgen etc., og hvordan vi skulle løst det da.

Anonymkode: a663c...af7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke morgen-SFO der dere bor? Naboen min jobber på SFO og begynner i 7-tida om morgenen.

Anonymkode: 68e88...9e4

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste går jo på SFO, denne åpner vel stort sett 7.30? 

Jeg må kjøre hjemmefra absolutt senest 7.20. Det tar jo tid å levere også. 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sjekket hvilke tilbud sfo har. Vår sfo er åpen fra 7.15-16.45. Hvis dere har samme åpningstid rekker du vel jobb?

Det går helt fint an å lufte tanken, jeg hadde ikke hatt noe problem med et ekstra barn om morgenen. Men jeg hadde ikke likt å være avhengig av andre, da er det bedre å spørre innimellom.

Anonymkode: 157bf...15a

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo høre med dem om de er villige til det, men du bør nok uansett skaffe en back-up løsning. 

Anonymkode: 0f2f8...2c9

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller ikke bint meg opp til en slik avtale. Selv om det bare hadde vært hyggelig de dagene det ikke var noe spesielt, så hadde jeg blitt litt stresset av tanken på om jeg ble syk, mitt barn ble syk, jeg eller barnet hadde en legetime tidlig på morgen etc., og hvordan vi skulle løst det da.

Anonymkode: a663c...af7

Jeg er litt enig i denne. Selv om jeg gjerne hadde stilt opp nå og da, hadde det vært litt voldsomt og forpliktende å skulle gjøre det hver hverdags morgen i 2 år.. dessuten er det kanskje vanskelig å si nei til en sånn forespørsel, selv om man egentlig ikke vil?  

Anonymkode: 40ff2...2b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her åpner SFO først 0745, så for mange er det et problem.

Anonymkode: 5b6f4...5b4

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Spør først. Ikke som en bindende avtale for 2 år, men om det er greit at du kan levere ham til de på morgenen for å få kabalen til å gå opp. De må selvsagt bare si ifra dager det ikke passer eller om det blir for mye for dem.

Ta utgangspunkt i svaret da.

Hadde ikke tatt betaling om det var meg, men en oppmerksomhet eller en gave i ny og ne setter en alltid pris på. Kurv med god kaffe/te/kake, kjeks god sjokolade etc :)

AnonymBruker
Skrevet

Kitt kinkig...jeg hadde kanskje syntes det var litt stress å binde meg til en sånn avtale for så lenge, samtidig som jeg hadde ønsket å stille opp...hadde nok ikke tatt imot betaling uansett. Hva med å gå for en mellomting? Har du mulighet til å jobbe litt redusert et par dager i uka sånn at han er hos naboen tre dager? Og så kan du i førte omgang høre om dette kan være en ordning fram til jul, og så kan dere se hvordan det fungerer? I tillegg ville jeg tenkt på om det er noe du kan bidra med tilbake? F.x følge på trening el.l. Da blir det et mer jevnbyrdig forhold. Personlig synes jeg iallefall det er kjedelig både å motta tjenester uten å kunne gi noe tilbake, men også å gi mye uten å få noe tilbake noengang. Synes også forslaget lenger her oppe om å sende med hjemmebakt brød el.l er bra! Det er sånne små ting som viser at man ikke tar noe som en selvfølge.

Anonymkode: 291c8...026

Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må kjøre hjemmefra absolutt senest 7.20. Det tar jo tid å levere også. 🙄

Hvis du utsetter litt å starte i 100 % stilling, kan du bruke de første ukene til å drille ham i skoleveien. Deretter kan han gå til SFO når du setter deg i bilen for å kjøre. 

Du kan selvsagt spørre naboen, men jeg ville helt ærlig synes det var mas å skulle tilpasse morgenlogistikken hver hverdag i to år bare fordi jeg begynner sent på jobb. Med mindre dere kan gjøre en vinn-vinn-situasjon av det, og naboens barn kan komme til dere om ettermiddagene og få middag eller hjelp med leksene eller noe. 

Endret av Hactar
  • Liker 1
Skrevet

Jobber som SFO leder og her kommer de aller fleste alene til morgenSFO.

Vi åpner kl 7.30 og det hender det står et par småtasser utenfor og venter når vi åpner, de har da gått hjemmefra når foreldrene dro til jobb. Med mindre det er ekstra lang skolevei eller barnet har spesielle behov kan det jo være en idé å jobbe litt redusert den første måneden når barnet begynner på skolen, slik at dere øver på å gå til og fra SFO. Når du begynner med vanlig jobbing så kan han gå selv. Det er ikke slik som i barnehagen at du som forelder må levere og hente, det er veldig vanlig at barna både går til og fra selv. Det gjelder også 1. klassingene.

Vi har også foreldre som sender sms eller ringer til morgenSFO på vei til jobb for å spørre om barnet har kommet til oss. Da får de sikret seg at det ikke har glemt seg bort på veien.

Skrevet

Selv hadde jeg syntes det var litt stress å få et ekstra barn på døren kl. 07.20, når vi er midt i morgenstell, påkledning av barn, matpakkesmøring osv. Jeg er i alle fall ikke ferdig med disse tingene kl. 07.20, så det ville stresset meg å få et barn som var klar for frokost på døra da. Men dersom jeg mot formodning var i den situasjonen at mine egne barn var ferdig påkledd, matpakker smurt og frokosten sto klar på det tidspunktet så ville jeg ikke krevd betaling. 

Men jeg ville nok slitt litt med å si nei til en slik forespørsel, og heller sagt (motvillig) ja og irritert meg hver gang «besøket» sto på døra og jeg fortsatt sto i pysjen med tannbørsten i munnen og forsøkte å tvinge på yngstemann klærne :fnise: 

Anonymkode: dacf1...1f1

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er nabofamilien, spør om hun har tenkt å følge til skolen og om hun kunne tenke seg å ta med din også?

Han kan øve seg på å spise tillaget frokost, pusse tenner (evt kan dette være gjort før du drar) og kle på yttertøy som er forhåndsbestemt selv, så kan du ringe/ha klokke på som forteller når han skal kle seg og være klar til å gå, så går han sammen med dem.

Synes ikke det hadde vært ok å alltid ha et annet barn der ved hverdagsfrokostene med barnet mitt.

Anonymkode: b49ae...504

Skrevet

Sjekk SFOen til din skole først. Her åpner sfo 06.45... Google opp skolen, det står der.

Anonymkode: 0904f...56c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...