Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2005 #1 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg har planer om å bygge på huset. Nærmere bestemt et vindfang og WC. (i samme tilbygg). Ca 5-8 m2 vil jeg tro. Må jeg søke om dette? Hvordan og hvor gjøres dette i såfall? Hva vil dette komme på (ca, rundt regnet)? Hvordan gjør man det med avløp til ny wc, kobles det på samme som eksisterende wc eller graver man ny kloakkledning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 5. februar 2005 #2 Del Skrevet 5. februar 2005 så vidt jeg vet er regelen at du kan bygge på 10m2 uten å måtte søke om det så lenge det ikke blir til tydelig og stor sjenanse for naboene, og så lenge du ikke bryter regler om avstand til nabo(8meter) og vei. mht kloakkrør går det godt an å koble til eksisterende rør, men da er du jo avhengig av at det ikke er store avstanden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 5. februar 2005 #3 Del Skrevet 5. februar 2005 er det våtrom eller pipe så er det søknad, men ellers er det melding under 50 m2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 6. februar 2005 #4 Del Skrevet 6. februar 2005 er det våtrom eller pipe så er det søknad, men ellers er det melding under 50 m2 er du sikker på dette? Jeg mener å huske at det er under 50m2 for frittstående bygg som garasje,uthus og slik, mens det er 10m2 om du bygger på eksisterende bygg... 50m2 er ganske mye...tviler på at du kan smelle på så mye på huset ditt uten å søke om det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 6. februar 2005 #5 Del Skrevet 6. februar 2005 Min kjære sjekket akkurat i byggeforskriftene. han er byggmester Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 6. februar 2005 #6 Del Skrevet 6. februar 2005 ok! måtte bare spørre. Men gjelder samme regel i alle kommuner? det er iallefall lurt å sjekke først, før man begynner å bygge på, for om man gjør noe ulovlig kan man få en ekkel bot....(det har jeg opplevd) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #7 Del Skrevet 6. februar 2005 er du sikker på dette? Jeg mener å huske at det er under 50m2 for frittstående bygg som garasje,uthus og slik, mens det er 10m2 om du bygger på eksisterende bygg... 50m2 er ganske mye...tviler på at du kan smelle på så mye på huset ditt uten å søke om det... Må si meg enig med Nallemaja. Er du sikker på at han leste riktig madam Felle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 6. februar 2005 #8 Del Skrevet 6. februar 2005 Frittstående bygg opp til 70 m2, og tilbygg opp til 50 m2. Dobbel sjekket www.lovdata.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #9 Del Skrevet 6. februar 2005 Frittstående bygg opp til 70 m2, og tilbygg opp til 50 m2. Dobbel sjekket www.lovdata.no Ok, da har det kommet nye bestemmelser da. Psst: litt av en utfordring du gir nå midt i svarte natta når du kun linker til forsiden av lovdata og ikke til paragrafen. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 6. februar 2005 #10 Del Skrevet 6. februar 2005 Tenkte du kunne få noe å gjøre på Skal se om jeg får han til å finne lovene i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #11 Del Skrevet 6. februar 2005 http://www.hushjemhage.no/hus/hus_lover_tilbygg.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #12 Del Skrevet 6. februar 2005 Frittstående bygg opp til 70 m2, og tilbygg opp til 50 m2. Dette er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pastell Skrevet 6. februar 2005 #13 Del Skrevet 6. februar 2005 Må man ikke ta hensyn til tomtens utnyttelsesgrad og slike ting? Om en tomt er maks utnyttet, er det merkelig om man kan bygge på uten å søke om det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #14 Del Skrevet 6. februar 2005 Må man ikke ta hensyn til tomtens utnyttelsesgrad og slike ting? Om en tomt er maks utnyttet, er det merkelig om man kan bygge på uten å søke om det.. Jo det også. Er tomten max utnyttet kan man ikke bygge på en m2 mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #15 Del Skrevet 6. februar 2005 Takk for svar og linker :-) Regnes WC som våtrom (dumt spørsmål, det gjør vel det..). Så da må jeg søke selv om det er under 50m2.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #16 Del Skrevet 6. februar 2005 Takk for svar og linker :-) Regnes WC som våtrom (dumt spørsmål, det gjør vel det..). Så da må jeg søke selv om det er under 50m2.. WC er ikke våtrom, det trengs ikke membran og sluk om der ikke er dusj/badekar. Ang. utnyttelsesgrad, byggemelding eller forenklet melding, snakk med teknisk etat i kommunen din om hva dere kan gjøre. De må jo kontaktes likevel. Kanskje be om et møte, det er noe kommunene gjerne gjør, for da unngår men missforståelser i byggeperioden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå