Gå til innhold

«Jeg liker bare pappa. Ikke deg!» Sårende...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår på 3 år har alltid vært en skikkelig mammadalt. Vi har alltid kost masse, hun har foretrukket å bli trøstet av meg, har søkt seg til meg, ropt etter meg om natten osv. Men i løpet av de siste måneden har favoriseringen endret seg til å gjelde mannen min. Og jeg må innrømme at det er litt sårt og vanskelig å forholde seg til.

Nå er det bare «pappa, pappa» som gjelder, hun vrir seg ut av armene mine når jeg prøver å trøste for å få kos av ham i stedet. Hun begynner å gråte når pappa går hjemmefra, ikke når jeg går. Hun dytter meg unna når jeg vil lese bok e.l, fordi pappa skal lese i stedet. Jeg prøver å takle avvisningen fint, og viser ikke henne at jeg blir lei meg, men jeg BLIR lei meg. Ved middagen i dag, sa hun med øyne fulle av trass: «Jeg liker bare pappa. Jeg liker ikke deg.»

Er dette normalt? Jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal takle det. Mannen min er helt rolig på dette og sier at det kommer til å gå over, men selv synes jeg det er vanskelig.

Anonymkode: c4ad7...09f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forhold deg helt rolig. Si at det er helt greit at hun liker pappa bedre enn deg, at du liker henne veldig godt og er glad i henne uansett. Dette går over. Det er jeg sikker på, så lenge du ikke mishandler barnet ditt i det skjulte, noe jeg selvsagt ikke tror. 

Anonymkode: f1fcb...0d4

• Liker 16
Skrevet

Unger er unger. De veksler hit og dit og favoritten er den som ga dem viljen deres sist gang.
I tillegg er det vel ingen som kan såre en så mye som egne barn...

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed av min femåring at hun vil at pappa skal få ny kjæreste pg jeg kunne flytte et annet sted... fordi jeg avslutta lesinga på senga til den vanlige tia

Hun mener ikke noe med det, er bare sinnt uten filter til å håndtere det

Anonymkode: a3491...622

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn på 3 år hadde en periode en sånn avvisning av pappaen sin. "Jeg liker bare mamma, ikke pappa" sa han feks. Og pappa fikk ikke trøste eller hjelpe han med noe. Pappaen syntes det var leit og ble nok såret. Men denne perioden gikk over. Over natta var pappa bra nok igjen. Ikke gjør noe nummer ut av dette, det går over etterhvert.

Anonymkode: 1bb08...5b9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på 4, som ofte sier han ikke liker meg, baaaare pappa. Gjør meg ingenting, jeg vet jo at han er glad i meg. Datteren min er super mammadalt, så det passer greit at han er pappadalt. 

Anonymkode: c66a4...e28

AnonymBruker
Skrevet

Hadde synes det hadde vært forferdelig. Skjønner godt at fu blir såret. Heldigvis har mine bare vært mammadalter

Anonymkode: e4710...af8

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt :) Du må bare vise at du bryr deg og at du syns det er greit. Din datter mener ikke noe vondt. Du må stå i det og bare være der for henne :) Det er flere perioder som vil komme og da er din datter avhenhig av å se at du ikke trekker deg tilbake og "aviser" henne. 

Anonymkode: 64b9b...4e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan trøste deg med at det går over! Selv om det er veldig vondt. Husk at hun er for liten til å fult forstå hva det er hun sier:klem:

Anonymkode: c0f8f...1b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dette normalt? Jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal takle det. Mannen min er helt rolig på dette og sier at det kommer til å gå over, men selv synes jeg det er vanskelig.

Ja det er normalt! Hun tester deg!

Hadde mitt barn sagt dette ( og det har han gjort ) så hadde jeg sagt å ja lille vennen min. mamma elsker deg" uten å ta det hele seriøst i det hele tatt. Vær trygg og glad til. du skal se at hun slutter. Du elsker henne uansett hva hun sier. vis det. 

Anonymkode: 8fabc...89a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde synes det hadde vært forferdelig. Skjønner godt at fu blir såret. Heldigvis har mine bare vært mammadalter

Anonymkode: e4710...af8

Dust

Anonymkode: efa19...1d6

• Liker 7
Gjest chisandra
Skrevet

Sånn var det her også i perioder. Gikk helt greit, jeg visste heldigvis om at dette kom, samt at jeg følte aldri at far og jeg konkurrerte om å bli best likt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått beskjed av min femåring at hun vil at pappa skal få ny kjæreste pg jeg kunne flytte et annet sted... fordi jeg avslutta lesinga på senga til den vanlige tia

Hun mener ikke noe med det, er bare sinnt uten filter til å håndtere det

Anonymkode: a3491...622

Shit, hva sa du da? Jeg hadde blitt knust og ville sikkert minst sagt noe om at det ikke var pent sagt/sånn sier vi ikke og kanskje fortalt at nå ble jeg lei meg, selv om jeg vet innerst inne at barn ikke alltid mener det de sier.

Anonymkode: 2a675...19d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man som foreldre bare jatte med og si "mamma er glad i deg lille prinsesse", når ungen faktisk sier noe som er sårende? Kanskje greit å lære unger i tidlig alder at de må få filter på ting som kommer ut? Å si ifra at slikt sårer må da være helt ok??.. Alltid lurt på hvorfor (noen) relativt store unger spyr ut stygge ting til fremmende mennesker og sier ting de helt klart vet er noe man ikke sier høyt.. Men hvis det er sånn man oppdras så skjønner jeg jo hvorfor.. Barn er jo bare ærlige og det må se jo få være på død og liv eller hva? Synes du kan si til dattera di at det ikke var pent sagt. Huff, hadde fått skikkelig vondt i magen selvom det helt sikkert bare er en fase. 

Anonymkode: bf73f...6b5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel om at det er deg hun er mest trygg på etter slik jeg har forstått det. Men du kan si i fra til barn hvis du blir lei deg akkurat slik som barn kan gjøre til voksne. 

Anonymkode: 4f05d...4bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig, alle mine har vært sånn. Og sånn var jeg og mine søsken også.

Anonymkode: 70f96...e01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En dag er jeg bæsje-mamma fordi det ligger grønnsaker på tallerkenen, neste dag er jeg verdens beste mamma fordi jeg kjøpte tannkrem med fint bilde på. Ta det med ro. Ikke la deg rokke av en 3-årings plutselige innfall, hvis dette gjør at du faller av limpinnen må du bli litt tøffere. For verre skal det bli, og det er helt normalt.

Anonymkode: d239b...d23

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er helt normalt og vil komme i flere faser. I andre faser vil pappa få høre det. Om du blir såret pga dette må du gå litt i deg selv og skjønne at dette ikke handler om at barnet ditt ikke liker deg eller elsker deg, men om en nyfunnet evne til å velge og ikke minst uttrykke seg. Du kan godt si at slikt ikke er noe hyggelig å si og at du blir lei deg når hun sier sånn, bruk det som en læringsarena for hva som er greit og ikke å si til andre. Men ikke la det faktisk såre deg, det er helt unødvendig. Selv gleder jeg meg om min snart-to-åring snart kan finne en slik fase, for man kan få litt noia over "mamma, mamma, mamma, mamma" i et par år ja... hadde gledelig sett på hun favorisere pappa en stund ;) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt, noe enhver forelder vet :)

Barn har sine mange faser..

Anonymkode: 58ed3...1cd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...